• Liv82

Första barnet, november 2014

Hej alla! 
    Har funnit ett par trådar för oss som väntar barn i november men kände lite spontant att en egen tråd för oss förstföderskor också vore fint. Är ni fler som vill följas åt?

Gick precis in i vecka 5 (4+0) och plussade i torsdags. MAGISKT. Hade då haft en mängd olika symptom i 10 dagar men då är jag också en person som känner min kropp rätt väl och rätt så känslig med. 

Jag har har haft ilningar i tänder, haft orolig mage, har gulaktiga flytningar, är och har varit extremt trött hela tiden, känt mig yr och lätt illamående, som åksjuka (inte lika illamående längre) har väldigt svullen mage, kissar oftare än vanligt, har huvudvärk då och då, känner mig tung i huvudet, hård i magen, har metallsmak i munnen, haft ont i svanken, har större bröstvårtor som också är lite mörkare och känner mig hungrig ofta och sugen på saker jag annars inte känner sug efter. Det var nog det. Ser fram emot att höra hur ni andra mår, känner och drömmer. :)

BF - November:
    Liv13, 32 år, Hägersten (Stockholm), 22 november. 

• Svar på tråden Första barnet, november 2014
  • 1a skatten
    Kaye skrev 2014-08-23 18:31:47 följande:
    Gör alla sockerbelastning? Min BM har inte ens nämnt det, var där i veckan och är i v29. (Fick googla det, aldrig hört talas om det haha).
    Vissa kommuner har att man ska äta en ordentligt frukost innan ett BM besök,

Så gör de mätningen baserat på det!

Kanske ingenting man tänker på, eftersom det inte nämns på samma sätt. Känns kanske inte lika omfattande då!
  • lawinn

Hej allihop.

Jag har heller aldrig hört talas om glukosbelastning. Verkar inte vara något alla gör här, kanske ska kolla upp det.

Insåg idag att tiden gått ganska fort. Är nu i vecka 27 och har inte köpt eller fixat någonting till bebisen. Har börjat kolla vagn men tycker det verkar vara en djungel.har ni köpt vagn?

• EnPetra

Vi har beställt en vagn, det var 12 (!!!) veckors leveranstid, så det var lika bra att beställa en kände vi. :) 

Är i v.28 nu. 

• lawinn

Får man fråga vilken vagn ni slog till på? Som sagt känns som en djungel bland vagnarna...

• 1a skatten
    lawinn skrev 2014-08-25 12:09:50 följande:

Får man fråga vilken vagn ni slog till på? Som sagt känns som en djungel bland vagnarna...

Vi har köpt en Brio go next! Täckte våra behov plus den är jätte fin tycker vi! Finns fina videos att kolla på youtube,

Med instruktioner och sådär :)
  • EnPetra
    lawinn skrev 2014-08-25 12:09:50 följande:

Vi köpte en Emmaljunga super viking. En sittvagn egentligen, som vi köpte med en liggkorg till. Så kan man använda den sen med, istället för att köpa en sittvagn också :) 

Tycker ni ska gå till någon affär som säljer vagnar och kika och prata med personalen om vilken vagn som passar er :) 

• Anna84

Har börjat känna bebisen så otroligt långt ner nu...och igår va d en väldigt obehaglig känsla! Dock flyttade den sig på sig sen så obehaget kom bort men d va fortfarande ett fasligt knölande långt ner....
    Nån som känner igen sig?
    Ska man prata med BM om det?

• EnPetra
    Anna84 skrev 2014-09-03 13:30:48 följande:

Har börjat känna bebisen så otroligt långt ner nu...och igår va d en väldigt obehaglig känsla! Dock flyttade den sig på sig sen så obehaget kom bort men d va fortfarande ett fasligt knölande långt ner....
    Nån som känner igen sig?

Bebisen snurrar och flyttar sig hela tiden, runt v.30 kan det börja ligga med huvudet neråt mot bäckenet så det trycker på lite. Kanske kan vara det? 

Men fråga din BM nästa gång du är där :) 

• EmiliaN
    Anna84 skrev 2014-09-03 13:30:48 följande:

Nån som känner igen sig?

Hej!
    Jag är i v 31 och har varit på förlossningen i helgen pga tätt återkommande sammandragningar och fick där veta att bebisen ligger med huvudet neråt. Jag har de senaste veckorna också känt ett bultande och pirrande långt ner och gissar att bebisen har sina händer runt munnen och över huvudet och att det är därför jag känner rörelse precis över blygdbenet. Håller med om att det är obehagligt men på förlossningen sa de att det inte är någon fara. Första gångs barn kan vända sig redan nu med huvudet neråt och stanna så.

Kan bara tala för mig själv men det är säkert ingen fara. Sett i flera forum att gravida runt dessa veckor också börjar känna obehag långt ner. Hoppas det ger med sig för dig !
  • Anna84

Tack snälla, då är d nog inget att oroa sig för. Men kan ju höra med henne hur den ligger bara för nyfikenhetens skull när jag ändå är där nästa vecka.
    Har ju inga speciella sammandragningar när jag känner obehaget så på d sättet är d ju lugnt...

Svar på tråden Första barnet, november 2014