• Habbi

Våran son vägrar äta kött

De senaste veckorna har våran son på snart 3 år börjat rata kött, korv, kyckling... ja alla proteiner! Innan var han bara kräsen mot kött och kyckling men nu måste man typ tvinga i honom några enstaka tuggor. Han vill ex bara ha ris, makaroner eller spagetti med typ ketchup, helst ska det inte vara någon sås heller. 

Jag tycker detta är jobbigt eftersom han knappt får i sig någon mat, inte när han är hemma iallafall. Det som duger är mackor, gröt och fil förutom kolhydraterna vid måltiderna. Och äter han macka ska det bara vara smör på. Han är väldigt petig! Grönsaker han tycker om är morötter, gurka och paprika. 

Någon som kan komma med några tips hur jag får sonen att äta bättre? Eller har något annat att säga om detta?

• Svar på tråden Våran son vägrar äta kött
  • silvergirl

Gröt är inte fy skam. Om du rör ner ett ägg i gröten (märks inte) och lite frysta hallon och blåbär har du en kanonmåltid.

• fluu

Och: tillsätt gärna rapsolja eller smör i maten så får han i sig fetter i alla fall. Det är inte så att kroppen måste ha kött varje dag för att hålla sig frisk... Eller växa.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • bonäslina

Min dotter på snart 5.5 år har alltid ratat all kött, fisk, korv m.m sen hon va 1.5 år.

Som tur va vet jag att det är även ett sätt att testa mig på då hon äter på dagis.

Men en dag i december 2013 så va det bara som att det sa klick.. hon smakade lite oxfile, o vips så ÄLSKAR hon oxfile, bacon, revbensspjäll, korv..ja allt möjligt. .

Jag har under åren aldrig tjatat utan mest bara sagt att jag tycker det är synd att hon inte vill smaka ens.

Sen har man ju det där med andra barn på dagis, hon kan komma på mängder av saker efter dagar på dagis som hon "inte tål"

Nu vet man ju aldrig om det blir samma för ditt barn men nu vet du iallafall att det finns hopp :)

Ägg älskar min dotter o det har hon fåty ganska mycket av

Men det är fruktansvärt frustrerande när de inte äter det dom bör så jag förstår dig.

• Farsa på stan
    Tow2Mater skrev 2014-04-02 19:18:27 följande:
    Inget fel med McD. Bara for att du gör dåliga val där behöver inte andra göra det. Men ät du dina ägg och bönor varje dag. ...
    Jo, det är mycket fel med McDonalds, från hur de behandlar naturen och sina anställda, till hur de behandlar sina kunder. Hamburgare och nuggets kan man göra hemma om man nu vill äta det.
    Förstår inte vad det skulle vara för fel med att äta ägg och bönor varje dag om man nu skulle vilja det, det är ju både nyttigt och gott, men för att lugna dina nerver kan jag avslöja att jag äter kött också, ett par gånger i veckan eller så.
  • puss
    Farsa på stan skrev 2014-04-02 19:37:51 följande:
    Jo, det är mycket fel med McDonalds, från hur de behandlar naturen och sina anställda, till hur de behandlar sina kunder. Hamburgare och nuggets kan man göra hemma om man nu vill äta det.
    Förstår inte vad det skulle vara för fel med att äta ägg och bönor varje dag om man nu skulle vilja det, det är ju både nyttigt och gott, men för att lugna dina nerver kan jag avslöja att jag äter kött också, ett par gånger i veckan eller så.

det samt vad maten består av.
    *puss puss puss puss*
  • Gurkan

Jag har en son som inte äter så mycket köttprodukter heller. Köttbullar, biffar, hamburgare och korv och någon enstaka gång nuggets. Nuggets gör jag själv md pankoströbröd och kycklingfile. Köttbullarna har jag både ägg och finrivna morötter i och likadant med biffarna. Hamburgarna gör jag själv. Ägg är en bra proteinkälla och bönor. Sonen föredrar naturella kidneybönor och frusna gröna ärtor. Frusna, helst i en skål innan maten att äta på.

• Carro68

Min 4 åriga dotter är exakt likadan. Hon vägra kött (förutom cheeseburgare och korv med bröd) annars vill hon bara ha pasta med ketchup, smörgås med mycket smör, flingor, grönsaker och frukter och det kan man ju inte direkt överleva på :S kanske är det en period dom kommer in i i denna åldern? Men o andra sidan vägrade min lillasyster också kött när hon va liten och är vegitarian idag (hon är 19 idag). svårt det där :/ men bvc säger att jag inte behöver oroa mig eftersom hon växer och gå upp i vikt som hon ska så på nåt konstigt vänster så få hon i sig all näring hon behöver i alla fall.

• fluu
    Carro68 skrev 2014-04-02 19:53:02 följande:
    Min 4 åriga dotter är exakt likadan. Hon vägra kött (förutom cheeseburgare och korv med bröd) annars vill hon bara ha pasta med ketchup, smörgås med mycket smör, flingor, grönsaker och frukter och det kan man ju inte direkt överleva på :S kanske är det en period dom kommer in i i denna åldern? Men o andra sidan vägrade min lillasyster också kött när hon va liten och är vegitarian idag (hon är 19 idag). svårt det där :/ men bvc säger att jag inte behöver oroa mig eftersom hon växer och gå upp i vikt som hon ska så på nåt konstigt vänster så få hon i sig all näring hon behöver i alla fall.
    Alltså..... hur tänker du att ditt barn inte kan leva "bara" på (rätt mycket) den maten du beskriver?
  • Carro68
    fluu skrev 2014-04-02 19:56:40 följande:
    Alltså..... hur tänker du att ditt barn inte kan leva "bara" på (rätt mycket) den maten du beskriver?

Det är ju inte direkt en varierad kost. Vilket jag anser att man borde ha speciellt när det gäller barn. Plus att bvc ha sagt åt mig att inte ha frukt framme då min dotter är helt tokig i frukt och tydligen är det inte bra att äta så stora mängder frukt som min dotter helst skulle vilja. Det är vad dom sa till mig i alla fall. Dom rekommenderade att jag INTE ska ge henne mer än max 2 frukter per dag.
  • Carina 02

Lyxproblem!
    Det finns inga barn som svelter ihjel. De eter nær de blir hungriga. Jag gjør ingen sak av det med egna barn.
    Æter man inte, blir man hungrig-det lær de sig till sist.
    Bara vi vuxna slutar tjata om denna mat!!!!!

• fluu
    Carro68 skrev 2014-04-02 20:49:23 följande:

Det är ju inte direkt en varierad kost. Vilket jag anser att man borde ha speciellt när det gäller barn. Plus att bvc ha sagt åt mig att inte ha frukt framme då min dotter är helt tokig i frukt och tydligen är det inte bra att äta så stora mängder frukt som min dotter helst skulle vilja. Det är vad dom sa till mig i alla fall. Dom rekommenderade att jag INTE ska ge henne mer än max 2 frukter per dag.
    Som nedan skriver: lyxproblem. Vitaminer, kolhydrater och fett kommer man långt med. Dessutom finns det långt många fler proteinkällor än djur. Är ungen glad, mår bra och är hyfsat normal i vikten är det liksom bra så...
  • Mercurialis

Min 7-åring äter inte heller mycket kött. Han äter skinka på smörgåsen och vit fisk. Kött, kyckling och lax vill han inte äta, trots att han åt det med god aptit tills för ett par år sedan.

Pasta,ris, potatis, bröd, yoghurt, gröt, äggvita (äggula äter han bara på tisdagar ), frukt samt vissa grönsaker äter han mer än gärna.

Jag erbjuder honom alltid kött/fisk/kyckling. Det ligger på hans tallrik och jag uppmanar honom att smaka. Ibland gör han det, i alla fall en liten bit. Andra gånger överraskar han mig med att äta det mesta av det men det händer inte ofta. Jag tänker att det löser med tiden.

Hans lillebror var under lång tid raka motsatsen. Han åt bara kött/kyckling/fisk och ville inte alls ha pasta, ris, potatis eller grönsaker.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Habbi

Tack för alla svar. Ska göra lite mer ägg här hemma, dock gillar han bara vitan. Såklart, petis! :P Bönor och ärtor tycker han inte om dock. Tyvärr. Och ägg i gröten måste jag ju testa på! 

• fluu
    Habbi skrev 2014-04-03 09:54:51 följande:
    Tack för alla svar. Ska göra lite mer ägg här hemma, dock gillar han bara vitan. Såklart, petis! :P Bönor och ärtor tycker han inte om dock. Tyvärr. Och ägg i gröten måste jag ju testa på! 
    Ett tips till då, om han gillar ägg. Koka röda linser(de är rätt neutrala i smaken) mjuka och ha i äggröra. Märks knappt och många ungar gillar det.
Svar på tråden Våran son vägrar äta kött