• MissKS

Vi som sätter hoppet till långtidsodling och återföring av blastocyst! Utbyte av tankar, erfarenheter, funderingar och pepp!

För första gången har jag embryon som långtidsodlas. Förhoppningvis blir det återföring av en fin blastocyst på måndag! Jag har inte hunnit läsa in mig på ämnet ordentligt, vågade knappt hoppas att det skulle bli verklighet. Men kliniken ringde idag (på dag 3) och bekräftade att våra embryo mår bra, vilket innebär att vi kör på till dag 5. Jag känner ingen som varit med om detta och skulle så gärna vilja att det fanns en grupp här på FL för oss som är mitt i blastocyst-projekt, men även för er som siktar på det, eller redan varit igenom det! Hoppas att fler än jag känner så. Själv har jag gått igenom fem IVFer. Den tredje resulterade i min fina son! Han blev till av ett embryo som inte fick bra poäng och återfördes tillsammans med ett annat. Övriga IVFer har jag fått toppembryo på dag 2 eller 3 som aldrig lett till något. Nu är vi alltså inne i syskoncirkusen och hoppas att det ska lösa sig till det bästa. Vi gör IVFer pga att min makes spermier är få i antalet. Vi har väldigt låga chanser till spontan graviditet... Nu går vi till Nordic IVF Malmö och vi trivs otroligt bra. Dessförinnan har vi varit på Öresundkliniken och RMC. Öresund var "sådär" och RMC var en katastrof. Ingen av klinikerna fick någon ordning på min behandling, trots att jag är ung (33 år) och frisk. Nordic satte direkt in vanlig dos av Gonal-F och det har lett till stabilare resultat med lagom antal ägg. Nu återstår bara att bli gravid också. Jag hoppas på att blastocyst är vår lösning. Häng med, dela med dig av dina erfarenheter!!

Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • Svar på tråden Vi som sätter hoppet till långtidsodling och återföring av blastocyst! Utbyte av tankar, erfarenheter, funderingar och pepp!
  • LisaW81

Hej! Gör inte inlägg så ofta men följer tråden aktivt och känner att jag vill svara på din fråga... Vårt förrförra FET inföll på en söndag när kliniken var stängd. Tjatade mig till en tid på fredagen, 4 dagar efter pos äl-sticka, vilket läkaren avrådde till. Som jag förstod så skulle lördagen varit ok men då fanns ingen tid, däremot så skulle jag absolut inte gå över den 6e dagen. Så min slutsats är att 5-6 dagar efter äl är bäst tid för återföring.

Vårt FEt på 4e dagen misslyckades trots att slemhinnan såg mkt fin ut.

Love is everything skrev 2014-11-19 21:29:20 följande:

Alltså, jag menar hur brett spann har man då det passar bäst för blastocysten att kunna fästa? Handlar det om 12 timmar eller går det lika bra under två, tre dagar? Förstår du vad jag menar?

Ultraljud är inbokat till på tisdag, dag 11 i cykeln, tidigt??

Hur funkar det med äl-sprutan när du har egen äl? Förskjuts den eller blir den bara förstärkt? Är det vanligt att ta en sån?

Första pluset blev mf, andra blev utomkveds, tredje vår son, fjärde blev mf och femte ännu ett utomkveds... Men nu är ju äggledarna borta så risken för utomkveds hoppas jag är borta.

• Blomflugan

Okej, fattar :) Som LisaW81 skrev så är det nog et hyffsat tajt fönster. Tror man vill helst sätta in det precis så många dagar efter äl som embryot är gammalt.

Har ul på ons och det är också min dag 11 :) Brukar göra det så dags och det brukar vara lagom. Då brukar man se en äggblåsa som är på g.

När man tar äl-spruta föregår man sin egen lh-peak så man triggar ägglossningen nån dag tidigare än vad som skule skett naturligt. På så vis vet dom exakt tidpunkt för ägglossning och kan planera in återförandet därefter. Man kan också anpassa tajmingen för ägglossningen så att återföringen inte blir på en söndag tex.

Oj va tufft med så många mf och utomkveds! Men du verkar ha ganska lätt att bli gravid iaf och det är ju positivt! :)

• Love is everything

Tack för ditt svar!!

Det är en blastocyst som är fem dagar gammal och min läkare har sagt att man alltid sätter in efter sex dagar. Ska kolla mer noggrant med honom på tisdag på ultraljudet, även angående äl-spruta!

Njae, lätt och lätt... Tog fem år och 22 hormonbehandlingar innan sonen blev till. Har alltid fått mf/X i v.5, vet ej vad som går snett där.

Nu hoppas jag att vi får en riktigt fin julkapp flera av oss här!

• Blomflugan

Nu när du säger det så sa min läkare att det var insättning efter fem dagar om man kör ägglossningsspruta och sex om man kör helt naturligt. Ingen aning om varför det är skillnad.

Förlåt att jag uttryckte mig klumpigt, ingen i den här tråden har naturligtvis "lätt att bli gravid"... Många års kämpande blir det! Hur många år tog det innan ni fick till sonen? Har ni nån orsak eller är det oförklarat? (sorry om du skrivit och jag glömt...)

• Min älskade dotter

Hej alla!! En fråga, eller två ;)

Ska sätta in en 2-dagars o det skulle om jag får omslag imorrn ske på tisdag, medans min förra 6-dagars sattes in på dag 6 (omslag=0)...fattar inte riktigt... Då borde ju dag 2-embryot sättas in på måndag om omslag blir imorrn...så konstigt...jaja kanske inte spelar så stor roll...

Nästa grej - har nån frågat om man får ha samlag under äl fast man ska göra et???

• Love is everything

Ingen fara! Som sagt, 5 år och 22 hormonbehandlingar tog det innan vår prins blev till. Hittills har vi gjort två syskonförsök (sep och dec -13) och nu påbörjar vi snart det tredje. Har pco utan mens/äl och fick efter borttagandet av äggledarna i jan i år reda på att jag även har endometrios. Efter op har både äl och mens kommit regelbundet... Så därför kommer vi att testa i naturlig cykel!

• Blomflugan

Min älskade dotter, omslaget på stickan visar lh-peaken och inte själva äl. Äl skrer 1-2 dagar efter omslag på stickan. Så tisdag verkar vettigt om du får omslag imorgon.

Menar du et eller fet? Om man ska göra äggplock ska man ju inte ha samlag pga infektionsrisken. Men vid fet så är det inga problem, ökar ju dock risken/chansen för tvillingar.

Love is everything, hade du haft några endometriossymptom innan det upptäcktes? Kan det hända att man missar det vid en vanlig utredning om man inte går in och tittar med kamera?

• Love is everything

Jag har alltid haft mycket smärtor, svimmade av mina menstruationer när jag hade mens i början av tonåren. Senaste åren har jag haft problem med smärtor vid sex. Och ofta har jag smärtor kring bäckenet och min slemhinna har alltid varit svår att få till bra på rätt ställe, så visst har symtomen funnits. Men det har inte visat sig via ul, har aldrig haft chokladcystor eller liknande.
    Vid op tar man ett vävnadsprov på en typisk endometriosfläck och sedan kollar patologen upp det i mikroskop mm och det var så jag fick reda på det. Väldigt skönt, många pusselbitar föll på plats...

Jobbar själv på op och vi har ofta patienter som kommer och gör en diagnostisk laparaskopi, då går man in via titthål och kollar slemhinnan, om det finns några tecken och tar ev ett vävnadsprov.

• Min älskade dotter

Blomflugan: jag gör fet, men okej då är d bara att försöka med det också ;)

Fan började testa med äl-tester igår (digitala), när jag klickade ut stickan så va strecken rätt lika men när jag testade imorse va strecket svagare... Har jag redan haft äl denna månad?!?aldrig varit så tidigt nånsin plus att min mens är väldigt regelbunden... Åhh blir så ledsen då det är stängt nästa månad..

• Love is everything

Var det första dagen du testade idag? Hur många dagar brukar du testa i rad? Jag tänkte köpa ett 20-pack och testa två gånger om dagen i en vecka iaf. Kan inte detta riktigt...

Svar på tråden Vi som sätter hoppet till långtidsodling och återföring av blastocyst! Utbyte av tankar, erfarenheter, funderingar och pepp!