• MiWe

IVF hösten 2014

Hejsan,

Har följt denna tråd och andra här på forumet. Cool Vi är på vårt andra IVF (ICSI), endometrios samt få och slöa simmare är de troliga anledningarna till vår barnlöshet. Efter första misslyckade IVF'en (9 ägg, 5 befruktade, 3 delade sig ganska bra, men bara ett dög för ET, inga eskimåer) fick jag tack o lov operera bort en chokladcysta och en del annan endo-vävnad, samt att de spolade ur livmodern för att ge bättre möjlighet till fäste. Gått på Synarela i ungefär ett halvår därefter innan vi satte igång försök nr 2 i slutet av sommaren.

ÄP var i början av september, endast 5 ägg denna gång, varav 2 tog sig bra. Sambons simmare var fler och lite piggare (han har knaprat vitaminer o tillskott ett år nu, så det var riktigt kul att höra den nyheten!) Ett blev ett jättefint 2-dagars som fick flytta in i ugnen.

Är idag på RD12, TD på lördag. Förvånad *nervöst*

Första IVF'en tjuvtestade jag några dagar före, och det var ett fett minus. Kommer ihåg det som fruktansvärt jobbigt, mycket tyngre än jag trodde. Gråter Trots detta kunde jag inte låta bli, och testade igår på TD11... först kom det ett tydligt kontrollstreck, men sen - inget. =( Men vänta!! efter ca 2 minuter började jag ana ett till svagt, svagt streck! 

Idag var jag såklart tvungen att testa igen, tycker det är starkare och jag tror det syntes snabbare också. Bild:

Vad tror ni? Haft lite ljusbruna flytningar igår o idag (har förresten Lutinus denna gång, Crinone förra ggn), men har ju hört att många t.o.m får rejäla blödningar utan att det blivit minus. Vågar jag hoppas på att det äntligen är vår tur...? :')

Måste inhandla fler tester! Dessa var Apotekets egna, vågar man lita på dem..?Usch, är så sjukt nervös inför TD!! 

• MiWe
    Niisan skrev 2014-09-17 09:56:42 följande:

Utan tvekan ett TYDLIGT plus MiWe!! GRATTIS!! :D

iiiih!! Tack!!!  :D Hoppas hoppas den lille klöser sig fast ordentligt nu då!! :D
  • MiWe

Tack alla för grattisar Hjärta fast själv vågar jag inte tro på det riktigt. Har aldrig plussat innan, så nu känns det surrealistiskt och som att nåt annat kommer gå fel... Obestämd

Monsan: Vet inte hur länge ni hållit på, men jag säger bara en sak: Rusta dig med massor av tålamod inför IVF, det är en del som det bara funkar för direkt och som har tur både med undersökningar och ägg osv, men jag tror att för de flesta som hamnar i IVF-karusellen handlar det om 1-2 års utredning, väntan på inplanering, väntan på nedreglering, sprutstart, väntan på VUL, väntan på sprutresultat (vi fick avbryta vårt första försök innan ÄL-sprutan), väntan på resultat av ÄP och befruktning, i värsta fall inget att sätta in, i bästa fall både återföring och pingviner. Sen ruvning och väntan på TD, osv, osv.

Går det åt skogen och man inte har nåt i frysen måste ju hela processen göras om, och då kanske man måste vänta ett halvår eller mer för att kroppen ska återhämta sig först.

Jag tycker det varit en enda VÄLDIGT lång väntan, konstant väntande på något.

Vår utredning var klar sommaren 2012, efter drygt 1 års utredning. Innan dess hade vi försökt själva sedan 2010 utan att lyckas. Det tar tid, om man säger så...

Förstår din frustration, men har ni precis börjat får du nog bita ihop o förbereda dig mentalt. Tror som Speck, även privat tar det tid att få provsvar etc. Glöm inte att det är större chans att lyckas om de är noggranna och tar reda på vad som felas hos er. Ni fixar detta!!

• MiWe
    lucylight skrev 2014-09-17 17:23:59 följande:

Oh, så roligt! Stort grattis! :D 

Har du känt några symptom? 

Tack! !! :D

Nja, har haft massor av symptom, fast jag tror det är mest progesteronet i Lutinus som jag reagerar på. Senaste nätterna har jag haft extrema nattsvettningar och så tycker jag att brösten känns "gungigare"... :)
  • MiWe
    Chasingdreams skrev 2014-09-18 09:06:49 följande:
    Tack! Provet var bättre, men fortfarande lågt. Var på ultraljud idag. Läkaren hittade fyra ägg som var 10-12 m.m. och tre ägg som var 7-8 m.m. Idag ska hon konsultera kliniken och besluta om vi får fortsätta eller om vi ska avbryta och börja om på ett annat sätt. Hon var mycket osäker på om vi ska fortsätta. Så just nu känns det åt skogen igen.
    Skönt att det gick bra för dig :).

Hoppas ni får fortsätta, vi hade bara 5 äggblåsor på ultraljudet nu senaste gången, och bara ett ägg blev befruktat och delade sig bra nog - men det räckte! :D Håller tummarna för dig!

• MiWe
    Speck skrev 2014-09-16 20:21:37 följande:

Jag börjar med sprutorna idag, ca 40 min kvar till första sprutan! Vul måndag 22/9 och ev äp 29/9! Nu drar det igång! :D

Jag sitter bara från tfn så om någon vänlig själ vid en dator vill lägga till den infon i listan blir jag tacksam!

Vad är det för lista du skriver om? =)
  • MiWe
    Bubby skrev 2014-09-16 12:02:02 följande:
    Tack.

Ja idag var min testdag. Fick tillbaka en 5-dagars den 3:e september.

Ni som har gjort flera försök, hur orkar ni? Hur tar man sig vidare? Nu känns det som om det aldrig kommer gå för oss... Och dessutom får vi ju lov att betala allt själva.

Jag kände som du efter vårt första försök, vilket blev en chock i sig eftersom jag trodde jag var "starkare".

Det är ju ganska få som lyckas första försöket, chansen är väl undefär en tredjedel större vid andra försöket och hela 50% större chans på tredje (har jag för mig), så ge inte upp, det blir bara bättre odds med tiden, plus att läkarna kanske kan justera något i behandlingen nu så att det blir ännu bättre förutsättningar. :D

Men varför betalar ni själva? Kolla upp isf om någon av er har möjlighet att ta IVF som löneförmån, det vet jag flera arbetsgivare som har!

Håller tummarna för er!

• MiWe

Fyller på listan med mina uppgifter:

Under behandling:

Lilla0 - ET 25/8 
    MiaMorot - ET 27/8  
    TreTriss - ET 27/8  
    Moolie - FET 30/8  
    Calabalic - FET 2/9, TD 16/9  
    Bubby - ÄP 29/8, ET 3/9, TD 16/9 
    Saturnus - ÄP 1/9, ET 3/9, TD 17/9  
    Blomflugan - FET 4/9, TD 17/9 
    Nickidocka - ÄP 3/9, ET 5/9  
    MiWe: (2:a försöket) Sprutstart 21/8, VUL 29/8, ÄP 3/9, ET 5/9, TD 20/9
    lucylight - ET 10/9, TD 28/9 
    Niisan - ÄP 11/9. Planerat ET 13/9 
    Lokattis - ET 18/9
    Speck - Spraystart 2/9, VÚL 22/9 och ev. ÄP 29/9
    trex2013 Sprutstart 11/9, Planerat ÄP v. 39 (3:e försöket)  
    Frugis- beräknad sprutstart 17/9  
    MissEmman: Sprutstart 5/9. ÄP v.38

Gravida:

• MiWe

På vårt första försök fick vi avbryta sent (vid VUL under sprutningen) pga att det blev bara 1 enda gigantisk äggblåsa, vilket i efterhand var bra (avbrottet) eftersom försöket då inte räknas till de tre vi får gratis.

Jag tror att de skulle avbryta redan nu om de inte trodde att det skulle bli bra, så jag håller tummarna att du får minst 4 fina ägg och att alla befruktas bra! :D

• MiWe

Wow Lokattis, det var nästan oförskämt bra resultat! ! Håller tummarna för fortsatt tur! :D

TreTriss, tycker du borde ringa o kolla om det kan vara hormonerna, det låter ju troligt men dumt att chansa när det hållit i sig så länge. .. Beklagar att det inte gick vägen denna gång. .. :/

Svar på tråden IVF hösten 2014