• karro 2014

IVF hösten 2014

Åh vad roligt attjag hitta denna tråd:))

Jag och min sambo har försökt att få barn i lite mer än 1,5 år..detta sista halvåret att jag gått igenom ett missfall i v 5 och ett MA i v11...har även låg äggreserv för min ålder plus att sambon jobbar utomlands på veckodagarna vilket minskar chanserna på att bli befruktade på egen hand så vi var på kliniken idag och bestämde oss för att ta behandlingen (3 försök)

Här är det väldigt blandade känslor men oerhört glad och lite avslappnad av att få en hjälpande hand..väntar in min mens som skall komma i mitten av september sen kör vi igång;))

• karro 2014
    TreTriss skrev 2014-08-23 09:23:39 följande:
    Jag hoppar också in här! :)

Beklagar missfallet och MA!

Jag ligger lite före er, har tagit sprutor sedan förra fredagen och på tisdag blir det äggplock!

Vart ska ni göra er IVF? Vi går på Huddinge!
    Ahh va roligt att följas åt.. Är det ditt första försök? Vi hör till i Göteborg på calanderska:) nervös är bara förnamnet kan jag säga men ändå spännande på något sätt.. Och om min mens kommer som den skall så börjar jag med sprutorna 17/9:))
  • karro 2014
    TreTriss skrev 2014-08-23 11:53:07 följande:
    Ja första men hjorde tre inseminationer på sophiahemmet i i våras så tror det gjort mig lite mer förberedd :)

Kommer gå bra! Ni kör korta protokollet va?
    Ah okej, ja vi kör de korta protokollet du med??
  • karro 2014
    TreTriss skrev 2014-08-23 13:09:56 följande:
    Ja jag med :) det går faktiskt väldigt smidigt!
    Va härligt för dig!!

Jag längtar bara och önskar att dessa tre veckor går fort. Men det kommer dem ju inte göra.. Men men det som väntar på något gott säg;)
  • karro 2014

Har en liten fundering ang dem befruktade äggen vid ivf, om det är flera stycken bra befruktade ägg, valde ni att ta in ett åt taget eller två? Jag har en lite vilja av att ta två, risken är ju stor vid tvillinggraviditet men då kanske man höjer chansen att iallafall något av dem fäster om inte de blir två då... Är ny inom denna världen, kom gärna med tips och råd när det gäller allt inom detta..

• karro 2014
    Moolie skrev 2014-08-23 14:00:38 följande:
    Man brukar bli erbjuden två ägg efter ett antal försök. Men det verkar vara olika mellan landstingen och olika mellan kliniker.

Vilken klinik tillhör du?
    Jag tillhör calanderska, detta är mitt första försök.. Köpt tre försök, men tänkte om de höjer chansen lite att få två ist för o sätta in en.. (Om d är bra ägg o så då)
  • karro 2014
    Moolie skrev 2014-08-23 14:14:43 följande:
    Hör med din läkare om vad de säger. Men säg rakt ut att du vill ha två. Låt inte tveksam. För de kommer ha samma motivering som du räknade upp precis.
    Ah okej, detta för ju diskuteras med min sambo.. Risken är ju rätt stor att de blir tvillingar.. Och de e ju rätt bra att man pratat samman om detta och tagit ett gemensamt beslut.. Hur gjorde du vid första försöker? De kanske inte blir någon befruktning på första försöket..
  • karro 2014
    Moolie skrev 2014-08-23 15:12:22 följande:
    Min man är vasektomerad. Så vårt första försök var vårt första försök någonsin. Vi hade inte försökt bli gravida innan. Så vi vill inte prova med två. :)

Men om ni aldrig lyckats bli gravida innan och ni har köpt tre försök så tycker jag att ni ska vänta till sista försöket med två ägg. Som du säger är det ju ert första försök.
    Vad är vasketomerad? Okej, försökt i ett år utan resultat sen blev jag gravid på den 13 försöket och fick därefter mf i V5, sen blev jg gravid igen utan någon mens i mellan men fick tyvärr ett ma i v11..
  • karro 2014

Ah okej då vet jag, pratat lite med sambon här och vi har bestämt oss att bara använda en och det respekterar jag.. Va de jobbigt att tjata dig till fragminspruta?? Glömdebav o säga det igår när vi var där, att jag vill äta blodförtunnande medecin tack vare jag fick ett ma i v11 då fostret dog 8+4, (de är den veckan fostretbgår över till moderkakan helt o hållet) så då vill jag ju ändå känna att jag gjort de man kunnat göra. Vad är de för problem i eran bild vf ni valt IVF? Och hur gammal är du?

pco skrev 2014-08-23 18:03:52 följande:

Oj det skickades i förväg.,, som sagt även jag går på CA som du... O jag har gjort flera försök, både färska och sk FET, har blivit gravid de 4 sista försöken, dock mf v 5 o 6 och vi har tyvärr inte fått sätta in två även fast vi ville :/ men som de andra säger, stå på dig. Jag har nu inför detta försök tjatat och kommit med bra argument så Jag iaf fick utskrivet fragminsprutor. Kör FET på tisdag av en blastis som jag har i frysen.

• karro 2014

Läste lite där, bland annT om vad man skall tänka på efter när dem satt tillbka ägget, att man inte får dricka kall dricka? Haha de borde väl ändå inte stämma??

Moolie skrev 2014-08-23 16:44:21 följande:

Han har stopp i sina sädesledare och har gjort ett ingrepp för att sätta stopp! ;)

Då tycker jag absolut att du ska försöka med ett. Hade du kunnat läsa på om graviditetsbevarande medel? Har läst om sprutor och tabletter som ska göra att ägget fastnar. Ibland kan man få ställa lite krav på klinike . Och nu när ni betalar för allt själva så ska ni ABSOLUT ställa krav! :) Ska finnas en sida som heter fertilitetsguiden. Läs lite där !

Svar på tråden IVF hösten 2014