-
Japp, dem tre första är privat, om vi hade valt landstinget först hade dem räknat från mitt senaste ma som va i maj som ofrivilligt barnlöshet och då hade vi fått vänta i ett år.. De va därför vi valde att betala och ta d privat, så har vi landstinget om ett år att få hjälp om vi inte lyckas.TreTriss skrev 2014-08-28 21:03:37 följande:Jahaa ni kör privat nu? :)
-
Ah okej, då vet jag, tack för svaret:)Luthien87 skrev 2014-08-28 21:39:58 följande:Jag har precis varit på "inskrivning" på Sahlgrenska och jag fick förklarat att man får 3 st färskförsök och per varje färskförsök så får du upp till 3 frysinsättningar.
Alltså:
Färsk 1
(upp till 3 frys)
Färsk 2
(upp till 3 frys)
Färsk 3
(upp till 3 frys)
Så i praktiken kan du få upp till totalt 12 insättningar.Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
När börjar du med din behandling?
Och hur kommer det sig att ni gör ivf? -
Ah okej, väntar in min mens som skall komma i mitten av september.. Kör de korta protokollet så om allt går som de skall så har jag äp i slutet på september:)Luthien87 skrev 2014-08-28 22:33:39 följande:Inga problem, kul att kunna bidra med info för en gångs skull!
Vi börjar med långa protokollet vid nästa cykel, på dag 21 i den cykeln, så bör bli runt 25 september. (Kör först nässpray och sen sprutor.)
Min kille (sambo) har få och slöa spemier, så vi skall göra IVF med ICSI-metoden. Du då?
Vi gör ivf pga jag har låg äggreserv för min ålder (26 år) o sambon är 34 år, + att jag vart med om ett missfall o ett ma.. -
Förstår inte riktigt de här med siffrorna ang amh (äggreserven).. Jag fick hem ett brev på mina provsvar att amh var något lågt för min ålder, jag är ung och har en god chans att bli gravid.. Värdet låg på 0,5. Skulle inte vänta för länge att söka hjälp med ivf, (detta var i februari månad och nu ett halvår senare skall vi göra ivf..
Sett lite här på fm att de e folk som har 0,3, och säger att dem har uselt värde osv.. Betyder de att jag med har de då ?? Tycker de e konstigt för om de hade vart dåligt nog så hade läkarna ju ute ens erbjudit ivf eller tänker jag fel? -
Hej o välkommen????Monsan skrev 2014-08-30 10:14:16 följande:
Känner att detta är en sida för mig, så hej allihopa..
Jag och min sambo startade utredning i Maj och hoppas på IVF i höst då sambons första test visade lågt antal och slöa spermier. Nytt test ska lämnas om tre veckor.
Vi har redan börjat prata om hur vi ska göra när vi får svar på det testet. Vänta på IVF genom landstinget som kan ta lång tid eller betala själv och köra på privat. Någon som har några råd?
Jag o min sambo var i samma sits ang landsting eller privat!
Nu är de så att jag har låg äggreserv för min ålder och vi vågar ej chansa.. Så vi vände oss privat och betala!
Står även i kö till landstinget men det är ju väntetid..
Så frågan är egentligen hur bråttom ni har med o skaffa barn?
Vi valde att ta privat hjälp pga vi ville sätta igång med en gång tack vare de med min äggreserv! -
Skall vara en glad gubbe och inga ??? Hahakarro 2014 skrev 2014-08-30 10:23:11 följande:Hej o välkommen????
Jag o min sambo var i samma sits ang landsting eller privat!
Nu är de så att jag har låg äggreserv för min ålder och vi vågar ej chansa.. Så vi vände oss privat och betala!
Står även i kö till landstinget men det är ju väntetid..
Så frågan är egentligen hur bråttom ni har med o skaffa barn?
Vi valde att ta privat hjälp pga vi ville sätta igång med en gång tack vare de med min äggreserv! -
À de e ju de, då tycker jag absolut att ni skall köra privat:)Monsan skrev 2014-08-30 10:50:10 följande:
Tack för ditt svar..:)..
Jag hade alltid sett mig själv som mamma innan jag fyllde 30, men det blir svårt då det sker i Feb..
Vi vill gärna ha barn under 2015 så därför lutar det åt privat.
Kan man alltså ställa sig i kö till landstinget och även försöka privat?
Får man fråga vilken klinik ni använder er av?
Vi valde carlanderska, hur trevliga som helst! Vår läkare har skickat remiss till landstinget nu under tiden vi behandlas privat. Så de känns härligt o veta att vi kan vända oss till landstinget efter våra tre försök vi köpt privat om de inte lyckas.. -
Ahh okej men d låter ju bra... Vi kan tyvärr inte utnyttja bruttolöneavdrag, så vi betalar allt själva.. Vårt tre-packs behandling kostar 66000kr, vart på konsultation för 2000kr och hämtat ut medicinerna för 2200kr så sammanlagt lägger vi 70200. Sen kommer man ju att vara borta från jobbet o så.. Men pengar är inte allt:) tur att man har god ekonomi och har råd att lägga dessa, tycker synd om dem som inte har pengar när behandling behövs..Monsan skrev 2014-08-30 11:55:56 följande:Har försökt läsa ikapp lite på forumet och oj vad intressant det ska bli att följa alla.:). Ser att många kommer/har kommit igång nu i veckorna.
Visste heller inte det här med bruttolöneavdrag, så det är absolut något vi tänker söka.
K
ommer nämligen från Umeå och här gäller tydligen samma klinik vare sig man går via landstingen ett privat. Dessutom väldigt dyrt. Från 60.000 för 3-packs behandling.
Ska kolla upp en klinik i Falun som tydligen ska vara bra.
Hur långt har ni kommit?
Vi startar så fort min mens kommer, den skall komma i mitten på september. Kör de korta protokollet..:)
När har du tänkt dig att ta kontakt med klinik o så då:)? -
Av okej, håller tummarna för er att d går vägen? Har ni några barn sen tidigare?Monsan skrev 2014-08-30 12:52:41 följande:
Nä, jag säger likadant.. Min sambo hör till dom hög avlönade så vi har väl egentligen inga problem att bekosta det själv, men det skadar nog inte att kolla upp bruttolöneavdraget ändå.. Just nu skiter jag fullständigt i hur mkt det kommer kosta i slutändan då ett pluss kommer vara värt varenda krona.. :)..
Blir nog att kolla upp IVF Kliniken i Umeå först. Låter ju inte så fasansfullt dyrt om man ändå måste bekosta boende på annan ort.
Vi har ett test kvar (17 sept) innan IVF ens blir på tal, men som det såg ut på sambons tidigare test så ska det inte vara några problem. Spermierna såg allt annat än många och pigga ut vid första provet. Vi har nämligen aldrig plussat naturligt på dessa 2 år. -
Beklagar ditt ma, okej..Monsan skrev 2014-08-31 10:50:13 följande:Nä, inga barn sedan tidigare för någon utav oss. Dock ett MA i vecka 13 för 4 år sedan med mitt ex.
Har BIM på tisdag och hoppas fortfarande på ett mirakel naturlig väg.. :)..
Vi får hålla tummarna..
Samma här, kan alltid hoppas, men tror inte de tagit sig för vår del, hade bara sex förra söndagen plus i torsdags när jag hade äl..
Annars får både du o jag en hjälpande hand:)