• Längtan 34

IVF hösten 2014

Hejsan allihop!
    Jag har följt denna tråden ett tag och kände att nu är det dags att hoppa på. Jag känner igen era tankar och känslor så himla väl. Känslan av hopp i väntan på att mensen inte ska komma och känslan av tomhet varje gång man inser att det inte blev något denna månaden heller. Känslan då alla runt omkring dig blir gravida och så klart då på första försöket. Känslan av att glädjas för dina vänner samtidigt som du gråter inombords. Känslan då någon säger "men nu är det väl dags att ni skaffar barn" eller känslan då kollegan besöker jobb och visar upp sin vackra bebis. Jag är glad att forum som detta finns och att ni delar med er av era resor. Känner mig inte längre så himla ensam.

Jag och sambon längtar så otroligt mycket och har försökt i lite mer än 3 år. Vi väntade alldeles för länge innan vi sökte hjälp. Nu är vi dock igång. Alla våra tester har varit bra och vid min senaste undersökning såg allt jättefint ut. Jag har regelbunden ägglossning. Väldigt frustrerande att inte veta varför det inte fungerar.  Förra veckan besökte vi RMC i Malmö för ett första möte och nu går jag och väntar på mens så att vi kan komma igång. Jag har fått tillbaka hoppet och tänker att det kanske äntligen är vår tur :).

• Längtan 34
    Kajo skrev 2014-10-21 13:22:14 följande:

Hej!

Jag slänger mig gärna in i denna tråden. Jag och min man börjar vår ivf-resa på torsdag nästa vecka. Då ska vi träffa läkare och barnmorska som ska visa injektionsteknik. Är grymt nervös och samtidigt väldigt förväntansfull. Vi har försökt bli gravida i 2år nu utan något resultat. Vi är helt normala (tydligen mkt bra hormonvärden och spermier). Hur lång tid tar det innan man kommer igårng med sprutorna? Jag beräknar mens kring den 6 nov. Tror ni vi kan komma igång då?

Hejsan!
    Vi var på vårt första möte på RMC Malmö förra veckan. Jag var också nervös innan men allt gick jättebra :). Läkaren var jättetrevlig och väldigt positiv. Vi fick mycket information och injektionstekniken gick fint. Kände oss väldigt hoppfulla när vi gick därifrån. Väntar min mens nästa vecka så då kommer vi troligen att påbörja behandling ungefär samtidigt :). Spännande!
  • Längtan 34
    Bubby skrev 2014-10-21 13:19:51 följande:

Häromdagen när jag satt i väntrummet på våran ivfklinik slogs jag av tanken, att här sitter vi, alla med samma längtan och önskan. Alla med olika erfarenheter och olika bagage att bära på men med samma starka längtan. Det låg något sorgligt över rummet fast samtidigt en liten strimma hopp.

Tänk om vi bara hade vågat prata med varandra, stöttat varandra. Som vi gör här fast fysiskt, ansikte mot ansikte. Varför gör vi inte det? Det kanske är för att skydda sig, kanske det skulle bli för mycket känslor. Men det skulle ju också kunnat bli helt suveränt.

Lite tankar bara:)

Lycka till till er alla, ni är hjältar allihopa, krigare!!!!

Tänkte precis likadant när jag satt i väntrummet förra veckan :). Jag kom på mig själv med att vända på min patientmapp för att den kändes för privat för andras ögon. Sen insåg jag var jag befann mig. Där satt vi och två andra par (som så klart hade likadana patientmappar som jag) och sneglade på varandra i smyg. Förmodligen alla med ungefär samma tankar och så klart samma längtan efter ett barn. Märkligt att sitta i samma rum som främlingar men ändå känna att de förstår mig bättre än mina närmsta vänner. Tror också att det skulle kunnat bli helt suveränt om vi i det där rummet hade vågat prata med varandra. Tills den dagen kommer har vi i vart fall detta forum :). Lycka till du med!!
  • Längtan 34
    Tgj skrev 2014-10-22 19:56:49 följande:
    Visst är det skönt när man äntligen är pågång :)

Ska ni göra långa eller korta metoden?
    Jätteskönt :)!! Vi ska göra långa metoden. Har funderat en del på varför de valde just den långa. Glömde så klart fråga när vi var där :). Vad är det egentligen som avgör? Har läst att det är mindre risk att bli överstimulerad med den långa. Vilken metod kör ni?
  • Längtan 34
    Tgj skrev 2014-10-22 21:10:10 följande:
    Har faktiskt ingen aning! Men jag har pco och då är det tydligen lättare att bli överstimulerad... Vi kör också den långa så det kan ju stämma!

Till mej förklarade de det som att vi skulle "stänga ner" produktionen för att sen starta om den. Jag är idag på spraydag 10 utan varken biverkningar eller blödning så man börjar ju fundera på om funkar :/

Har ni fått nån planering över behandlingen?
    I den beskrivning vi fick över den långa står det att blödning sker inom 8-14 dagar så den kommer säkert :). När man läst de andras inlägg verkar det som om att vissa får mycket biverkningar medan andra inte får några alls. Säkert väldigt individuellt. Vi har bara fått beskrivningen, där alla steg i processen finns med, än så länge. Väntar mens nästa vecka och då ska vi ringa in. Efter det skulle de skicka ett brev med datum för hormonstart m.m.
  • Längtan 34
    Kajo skrev 2014-10-24 09:00:38 följande:

Hej!

Det är så skönt att höra om andra som sitter i samma situation! Det är som du säger, man känner sig inte så ensam längre. Min bästa vän blev gravid strax efter att vi försökt i 1,5år. Det är grymt kämpigt att stötta henne och lyssna på hennes grivadupplevelser.

Så ni har blivit tilldelade det långa protokollet? Om man har tur blir det då en återföring i december?

Var bor ni?

Hejsan!
    Ja det är verkligen tufft. Plötsligt började alla runt omkring en bli gravida. Vi började försöka långt före de flesta av våra vänner och de har alla barn idag. Precis som du skriver så försöker man stötta, glädjas och lyssna. De försöker göra detsamma men det är svårt när de inte riktigt förstår smärtan och längtan man känner. Så himla frustrerande att alla undersökningar ser så bra ut men att det ändå inte fungerar. Fast sen är det så klart ändå skönt att veta att allt är ok.

Fast efter besöket på RMC har jag hopp igen. Va spännande att ni ska dit på torsdag. Nu är det minsann vår tur :)!! Ja det står beskrivet att från dag 1 (då mensen kommer) tar processen ca 7 veckor så det borde bli i december. Vi bor i Blekinge. Var bor ni?
  • Längtan 34
    Kajo skrev 2014-10-27 07:40:25 följande:
    Läser här i tråden att Tgj har pco och det då är lättare att överstimuleras. När jag blev undersökt senast på rmc så såg läkaren att jag hade pco på ena äggstocken, men jag har regelbunden ägglossning trots pco (vilket inte va ovanligt). Så då antar jag att jag också kommer tilldelas det långa protokollet. Vilken fin julklapp det hade varit om det nu kan ta sig innan jul :) 
    Gud jag håller alla tummar jag har att det ska gå för alla oss nu innan jul! 
    Ja då blir det kanske långa för dig också. Snart dags för ert besök :). Kändes så himla skönt när vi hade varit där. Läkaren var himla trevlig och bland det första hon sa var "Jaha då ska vi göra er gravida". Vi gick därifrån med mycket hopp! Jag tror att min mens kommer idag eller imorgon och då är det dags att ringa in och berätta det. Första gången på länge som jag verkligen längtar tills att den ska komma. Sen skickar de hem en plan med alla datum.

Åhh ja vilken fantastisk julklapp det skulle vara Glad. Håller verkligen också tummarna för oss alla!!
  • Längtan 34
    Kajo skrev 2014-10-28 09:00:55 följande:

Så spännande! Då är det drygt 2 veckor kvar till äp? Har du märkt av hormonsprayet? Ja nu är det två dagar kvar sen ska vi dit och få vår plan. Längtar ihjäl mig :)

Nej så långt fram är vi tyvärr inte :). När min mens dyker upp räknas det som dag 1 i processen. Enligt beskrivningen vi fick startar man med nässprayen på dag 21 så det är ju ett tag kvar. Tror att vi kommer få göra ägguttag precis innan jul om allt går som det ska. Tror att behandlingstiden kan variera lite men läste att den beräknas till ca 7 veckor (från dag 1 till ägguttag). Känns som lång tid när man tittar på pappret men vips så är det jul igen :).

Förstår inte varför vi inte kunde starta direkt efter vi varit där. Jag visste ju när jag hade haft min mens och hade inte nått dag 21 vid besöket. När jag tänker på det tror jag att läkaren vi pratade med först menade att vi kanske kunde komma igång snabbt men sen gav barnmorskan oss denna planen. Tips är att förbereda er och skriva ner frågor för när man sitter där är det lätt att man glömt av dem :).
  • Längtan 34
    veraicon skrev 2014-10-28 13:52:13 följande:

Testdag idag och det blev plus på stickan! 
    Vi har trott att det hade skitit sig så då jag haft lutinusbruna flytningar i en veckan och några klarröda blödningar. Men det var tydligen någon liten som har hållit sig fast ändå. 

Oj,oj om de första veckorna var en pina börjar en annan sorts orosväntan nu. Nu vill jag för allt i världen inte förlora den lilla parveln, börjar bli riktigt ängslig. Trodde nog inte riktigt att vi verkligen skulle hamna här. 

Stor kram till er alla, denna tråd har varit ett bra stöd och jag säger heja, heja till er alla! Kommer nog kika in här ibland och se hur det går för er. Hoppas verkligen inte att jag kommer att återkomma med en missfallshistoria...

STOR grattiskram och lycka till med allt :)!
  • Längtan 34
    Bubby skrev 2014-10-28 14:34:03 följande:

6 ägg plockade dom av 7 äggblåsor. Förstår inte varför jag är så svårstimulerad. Men, men 1 ägg mer än sist.

Nu hoppas vi på befruktning av samtliga, och ägg till både mig och frysen.

Upplevelsen idag var nog de värsta jag varit med om. Jag är i chock. Det gjorde så sjukt ont. Jag var inte beredd på det eftersom förra gången gick så bra. Men det värsta var inte smärtan det var att läkaren inte verkade tro på mig.

Han var nedvärderande och spydig, jag har aldrig känt mig så illa behandlad tidigare. Nu känns det som om jag inte ens vill dit för återföring... Jag är så ledsen. usch..

Fy det låter fruktansvärt :(. Det är jädra inte ok att han behandlar dig så. Man känner ju sig tillräckligt sårbar och orolig i den situation man är. Hans jobb är att se till att du känner dig trygg och mår bra före, under och efter besöket. Jag hade försökt byta läkare!

Så himla tråkigt att läkaren gjorde att en del av din upplevelse blev så jobbig! Förstår att det är lättare sagt än gjort men försök att tänka bort det och fokusera på att du mår bra istället. Ett stort steg är över nu när äggplocket är gjort och du har en massa spännande att se fram emot :).

STOR kram till dig!
Svar på tråden IVF hösten 2014