• karro 2014

IVF hösten 2014

Ah okej, men det var ju bra att han ga dig de:) jag tänkte att jag ringer på måndag och pratar med dem, de borde msn väl kunna ta via telefon? Behöver väl inte åka dit för att säga d?

pco skrev 2014-08-23 18:34:46 följande:

Karro: jag fick ta upp det själv o då sa läkaren 'aha på vilka grunder vill du ha det? ' och jag förklarade mina tidigare mf (bara ett på CA, tidigare var det på SU Sahlgrenska asså) o fick trycka på om all info. Då sa han' sånt får man bara om man haft några mf innan o jag sa att det har jag juh o då sa han att det får man då efter mf utredning o då sa jag att varför har jag inte blivit erbjuden det då, visst bara haft ettmf här men ändå 3 tidigare på SU .. Oj sa han då ;/ o sa okej d

• karro 2014

Okej, vi har Göran... Jätte bra tyckte vi båda så detta kan inte bli bättre :)) jag är 26 och sambon 34... Jag fick besked om att jag har en låg äggreserv för min ålder och vi har redan gått igenom ett mf i v5 och ett ma v11 så vi ville inte chansa mer för man vet ju aldrig när det är försent.. Skall ringa på måndag och se vad dem säger, hoppas att jsg får som jag vill:)) okej då förstår jag, vi får hålla tummarna och hoppas att de går vägen för oss:))

pco skrev 2014-08-23 18:42:17 följande:

Oj igen blev det skickat innan :/ .. Okej då får du det då. .. Jag har pco vilket innebär att jag antagligen nångång elr aldrig har egen äl. äL.. Jag har små omogna ägg hela tiden som har börjat växa men som aldrig växer till sig för äl heller. Jag är 28 och min man 29 år. .. Vilken läkare har ni? Vi har Torbjörn men i somras hade vi Göran då han den andre var borta. ., Göran är bra på att prata o förklara o ge trygghet.. Torbjörn är mest eftertraktad och kan lite mer men är inte så bra på att förklara o ge trygghet. Göran är oxå mer hård om mediciner ( han håller på principen) medans Torbjörn går o pratas omkull lite om man tror på son grej o har bra grunder för sin sak. ., ni då?

• karro 2014

Ahh okej, förstår på ett sett att man vill försöka få reda på så mycket som möjligt vad som är bäst o så, men vad jag tror skall man nog inte försöka fördjupa i sig i det för mycket nu i början..visst har man genomgått två el fler försök utan något resultat så förstår jag. Alla är ju olika, de ända jag skall försöka tjata till mig är blodförtunnande läkemedel pga jag hade ett ma i v11 där fostret dött i v9 (den veckan fostret övergår till moderkakan) och den minsa lilla blodpropp stoppar ju näringsflödet till bebisen... De är de ända sen får jag ta de som de kommer, jag själv blir bara stressad utav allt runt om vad man skall göra, bör göra osv... Hur tänker du inför första försöket?s

Moolie skrev 2014-08-23 18:45:08 följande:

Många som genomgår IVF vill ha så många råd som möjligt. :) Och vissa råd är påhittade eller skrivna av någon som påstår att det hjälper...!

• karro 2014
    Moolie skrev 2014-08-24 07:56:08 följande:
    Detta är mitt andra försök som vi börjat med nu. :) En ostimulerad FET.

Jag tycker det är bra att ha så mycket kött på benen som möjligt! På inskrivningssamtalet får man så OTROLIGT mycket information att det är lika bra att ha den mesta informationen redan innan. Jag som läst på kunde ifrågasätta behandlingsschemat men min man som inte läst på alls satt mest och lyssnade på informationen vi fick.

Sen tycker jag att ni som kunnat försöka själva har en OTROLIGT stor fördel. Ni känner era kroppar på ett annat sätt, ni har ofta varit gravida tidigare och vet problemen där osv. Så jag som aldrig försökt mer än en gång tycker detta är ganska jobbigt när allt är så nytt...
    Okej då förstår jag, ja de e ju så.. Håller tummarna för er:)

Jg har valt o ta d lugnt nu inför förta försöket, tar en dg i sänder kan man säga... Blir så uppstressade om jag ligger steget före hela tiden. Ja d är ju d, vet ju att jag kan bli gravid och verkar ha lätt för de med tanke på att jag haft två graviditeter på varandra i ett halvår..

När är det dags?
  • karro 2014
    TreTriss skrev 2014-08-23 21:38:45 följande:
    Vi fick vänta över hela sommaren pga sommarstängt på Huddinge samt vår egna semester, men det var ganska skönt att koppla av :)

Ang fler ägg, jag själv är enäggstrilling, och visst det är underbart nu men ganska slitigt för både oss som bråkade mycket när vi växte upp samt en massa merjobb för våra föräldrar! :) Tänker också att man inte hinner ge barnen samma uppmärksamhet som om man får ett!

På Huddinge sätter de bara in fler om man tror att chansen ökar med fler ägg, annars sätter de bara in ett eftersom flerbarnsgraviditet är en förhöjd risk! Men är säkert olika från landsting till landsting!
    Okej tackar infon, vi pratade lite igår och vi satsar på att bara ta en, de senaste halvåret har jag vart gravid två ggr men tyvärr fått mf/ma.. Så under den tiden har jag ju ändå haft lätt. För att bli gravid... Men om de blir en andra o tredje försök så får ju detta diskuteras!! Tar en dag insänder nu för att inge bli upp stressad.. Sen har vi vänt oss privat och betalt själva så om vi så jätte gärna vill om man har misslyckades försök bakom sig så är nog inget omöjligt!

Hur går det för dig? Snart dags för äp?
  • karro 2014
    TreTriss skrev 2014-08-24 10:29:46 följande:
    Det låter klokt.

Har själv också varit den som legat steget före, läst på otroligt mycket. Himla skönt att bara släppa det och bara lita på läkarnas erfarenhet och kunskap!

Håller tummarna för er!

Ja på tisdag, så ikväll tar jag ägglossningssprutan!

Jag sover otroligt dåligt på nätterna men tror det är för att mina äggstockar känns av så mycket, är nog ganska trångt där inne med äggen kanske? Ska bli skönt på torsdag när vi förhoppningsvis fått ett fint embryo insatt!
    Ja d e nog bäst så:))

Åh vad roligt, håller alla tummar o tår att de går bra för er:)

Jag skall ju vänta nu i tre veckor innan jag börjar med injektionerna.. Känns som en vighet fram till dess, hur skall man göra för att tiden skall rinna iväg? De ändå som snurrar i mitt huvud är om behandlingen haha!!
  • karro 2014
    TreTriss skrev 2014-08-24 11:09:40 följande:
    En dollar million question, det där med tiden :)

Galet hur mycket tid och energi det tar..

Hoppas tiden rinner iväg för er!
    Ja d är ju de, tänkte att jag skulle koppla av allt vad de gäller med familjeliv osv.. Blir ju en inre stress även om det ger mycket stöttning.. Så jag önskar dig o ALLA andra där ute lycka till:)) ha de nu så bra, hej svejs!!!
  • karro 2014

Har en liten fråga, vår första Ivf försök, räknas det som ett helt försök? Och om man fryst ner embryon vid samma äp, räknas det som ett 1/2 försök vid nästa återföring då?

• karro 2014
    TreTriss skrev 2014-08-28 20:22:07 följande:
    Välkommen tillbaka :)

Ert första räknas som ett försök sen är nog ett försök med fryst även ett helt försök!
    Tackar tackar haha:))

Ah okej då vet jag, vår läkare skickade remiss till Sahlgrenska så vi kommer ju att få tre försök utav landstinget med om inte dessa tre försöken från carlanderska går vägen.. Känns bra faktiskt:)) tryggt om inte annat, känner bara på att dessa försöken så måste de ju bli bebis!!!
Svar på tråden IVF hösten 2014