• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • ellami
    ellami skrev 2014-07-22 21:17:07 följande:
    Även vi var på bvc idag :) måste fråga vad är 4 veckors kollen? Min bvc känns lite flummig, kan bero på att det är semester men jag får bara lite random tider varannan vecka ungefär (ej kopplat till bebisens ålder) och det görs inga särskilda kontroller, bara vägning och mätning, hur är det för er andra?

Ang rotavirus vaccinet. I Stockholms läns landsting ingår det i vaccinationsprogrammet för barn födda efter 1 mars 2014, men tror det bara är här än så länge, annars tror jag det ingår i högkostnadsskyddet för äldre bebisar eller i andra landsting. Det är inget säsongvaccin så det ska ge långvarigt skydd mot rs virus. Min som ska få första dosen om två veckor Jag är dock lite orolig för biverkningar, gäller även all annan vaccin :/ nån annan som också läst för mycket negativt om vaccinering?
    Min son* ska det såklart stå
  • soffipropp1987
    ellami skrev 2014-07-22 21:17:07 följande:
    Även vi var på bvc idag :) måste fråga vad är 4 veckors kollen? Min bvc känns lite flummig, kan bero på att det är semester men jag får bara lite random tider varannan vecka ungefär (ej kopplat till bebisens ålder) och det görs inga särskilda kontroller, bara vägning och mätning, hur är det för er andra?

Ang rotavirus vaccinet. I Stockholms läns landsting ingår det i vaccinationsprogrammet för barn födda efter 1 mars 2014, men tror det bara är här än så länge, annars tror jag det ingår i högkostnadsskyddet för äldre bebisar eller i andra landsting. Det är inget säsongvaccin så det ska ge långvarigt skydd mot rs virus. Min som ska få första dosen om två veckor Jag är dock lite orolig för biverkningar, gäller även all annan vaccin :/ nån annan som också läst för mycket negativt om vaccinering?
    Nu idag hade vi också 4 veckorskoll och den gjordes av en barnläkare, även en Bvc sköterska var med. Så jag antar att de gör speciella läkarkontroller vid vissa åldrar. Tex kolla ögon, känna på mage och kolla fallreflexen utöver de vanliga kontrollerna.
  • Sansa Snark

Hur håller ni era barn svala i värmen? Jag har en pojke på 3,5 veckor och han lider verkligen, är trött och grinig och vill ibland inte äta...

• BlippBlopp

Min bekantas barn var lite yngre än ett år när hon fick RS.

Ang värmen har jag inte märkt att sonen blivit påverkad. I vår lägenhet är det alltid 24-25 grader varmt, så inga värmeböljor. Kläder endast en luftig body, helst kortärmad, ibland strumpor på det om fötterna är kalla. I vagnen ligger han utan filt och har parasoll så inte skärmen på vagnen behöver vara så långt nerdragen.

• ellami
    soffipropp1987 skrev 2014-07-22 21:27:40 följande:
    Nu idag hade vi också 4 veckorskoll och den gjordes av en barnläkare, även en Bvc sköterska var med. Så jag antar att de gör speciella läkarkontroller vid vissa åldrar. Tex kolla ögon, känna på mage och kolla fallreflexen utöver de vanliga kontrollerna.
    Nån 4 veckorskoll har vi då inte haft. Första läkarbesöket är först om ca 3 veckor då är min pojke 10 veckor. Är det bara jag som har det såhär?? Kanske borde byta bvc isåfall..
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-07-22 22:17:05 följande:
    Nån 4 veckorskoll har vi då inte haft. Första läkarbesöket är först om ca 3 veckor då är min pojke 10 veckor. Är det bara jag som har det såhär?? Kanske borde byta bvc isåfall..
    Vi har inte heller haft någon 4-veckors koll eller blivit "godkända" vid något tillfälle. Bara vägning och mätning och allmänt prat om matning, sömn osv. Har en tid bokat för läkarbesök i augusti och då är hon väl runt 10 veckor. Jag är jättenöjd med både barnsköterska och BVC så jag tänker då inte byta. Ska bara gå varannan vecka nu eftersom hon växer och tar sig bra men hon finns alltid på telefon om det skulle vara något :)
  • Tizi

Vi var på BVC igår vi när lillan var prick 4 veckor. Hon var 55,7 cm lång och vägde 4580g (51 cm o 3460g vid födseln) så hon växer jättebra! :)

• nica

Läkarkontroll har jag inte förrän om 3 veckor och då är tösen 7 veckor.

Den 4 veckor kontrollen gjorde bvc sköterskan och då var de bara att hon kolla om cassie kunde de bebisen "ska" kunna göra vid 4 veckors ålder, som fästa blicken och följa med blicken..typ

Ang. Värmen håller jag mig inne under fläkten så mycket jag kan. Annars har min loppa en tunn body (blir klibbigt vid amning om hon bara ät i blöja)

Och de med vaccinet så hade jag personliga inte gett mitt barn något nytt vaccin ( när de var hysteri om svininflunsan valde jag att inte ge den till äldsta sonen eller ta de själv då jag var gravid med andra sonen) jag är väldigt nojjig när de gäller sånt. Men de kanske bara är jag. Rs-viruset är ju oftast vinter tid.

Hoppas de inte blev allt för rörigt trött och skriver på mobilen :-P

• ellami
    nica skrev 2014-07-22 22:47:54 följande:

Läkarkontroll har jag inte förrän om 3 veckor och då är tösen 7 veckor.

Den 4 veckor kontrollen gjorde bvc sköterskan och då var de bara att hon kolla om cassie kunde de bebisen "ska" kunna göra vid 4 veckors ålder, som fästa blicken och följa med blicken..typ smile1.gif

Ang. Värmen håller jag mig inne under fläkten så mycket jag kan. Annars har min loppa en tunn body (blir klibbigt vid amning om hon bara ät i blöja)

Och de med vaccinet så hade jag personliga inte gett mitt barn något nytt vaccin ( när de var hysteri om svininflunsan valde jag att inte ge den till äldsta sonen eller ta de själv då jag var gravid med andra sonen) jag är väldigt nojjig när de gäller sånt. Men de kanske bara är jag. Rs-viruset är ju oftast vinter tid.

Hoppas de inte blev allt för rörigt trött och skriver på mobilen :-P

Fast rotavirusvaccinet har funnits länge, dock inte ingått i vaccinationsprogrammet, det har det däremot gjort i stora delar av Europa och är alltså mycket väl beprövat.. Sen ger det som sagt långvarigt skydd så det är ju inte meningen att de vaccineras mot ett eventuellt RS virus nu i sommartider utan även framöver under småbarnsåren ska de ha skydd.
  • nica
    ellami skrev 2014-07-22 23:05:37 följande:

Fast rotavirusvaccinet har funnits länge, dock inte ingått i vaccinationsprogrammet, det har det däremot gjort i stora delar av Europa och är alltså mycket väl beprövat.. Sen ger det som sagt långvarigt skydd så det är ju inte meningen att de vaccineras mot ett eventuellt RS virus nu i sommartider utan även framöver under småbarnsåren ska de ha skydd.

Aha oki visste jag inte. Vet att de var väldigt många som fick rs virus när stora sonen var bebis. Konstigt att dom inte redan då börja införa vaccinet.
Svar på tråden Junibebisar 2014