• Anonym (fattig)

Soc delar ut liserbergsbiljetter

Fick veta idag att soc i Göteborg Soc delar ut liserbergsbiljetter (inträde och åkpass) till familjer med försörjningsstöd. Är det rätt? Ska verkligen det ingå i skälig levnadsstandard? Och bekostas av skattemedel?

Min familj har inte råd att gå på Liseberg. Vi har inte försörjningstöd, men lever runt normen för tillfället pga sjukdom och föräldraledighet.

• Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter
  • Anonym (rätt)
    Anonym (Friskies) skrev 2014-07-02 22:51:59 följande:
    Jadå, det har jag. Om dem som själva tar ansvar för sig och sitt och inte gnäller, tar på sig 5 offerkoftor och kräver att andra löser deras misstag. D.v.s. inga bortskämda, självcentrerade, arroganta, lata ilandsparasiter.
    du delar ju ut kängor till alla möjliga här iallafall. socialbidragstagare är lata, arbetslösa också, 80 och 90-talister är alla också lata och bekväma och mesiga, människor som skaffar barn är lata och gör det för att slippa arbeta, jag tyckte att jag läste nånstans att du själv "valt bort det", jaha, good for you om du är nöjd med det.

det känns inte direkt som att du själv är särskilt nöjd med ditt liv, du verkar snarare vara ganska bitter. annars skulle du inte känna ett behov av att spy ur dig ilska över alla som du bara kan komma på.
  • Anonym (Friskies)
    Anonym (rätt) skrev 2014-07-02 23:05:33 följande:
    du delar ju ut kängor till alla möjliga här iallafall. socialbidragstagare är lata, arbetslösa också, 80 och 90-talister är alla också lata och bekväma och mesiga, människor som skaffar barn är lata och gör det för att slippa arbeta, jag tyckte att jag läste nånstans att du själv "valt bort det", jaha, good for you om du är nöjd med det.

det känns inte direkt som att du själv är särskilt nöjd med ditt liv, du verkar snarare vara ganska bitter. annars skulle du inte känna ett behov av att spy ur dig ilska över alla som du bara kan komma på.
    Du får gärna ha din åsikt även om det dryper av bitterhet. Men du får också acceptera att andra har en annan. Om du inte kan det börja blogga istället för att skriva på forum. Eller skriv vanlig dagbok.
  • mamita64
    Anonym (fattig) skrev 2014-07-01 14:22:38 följande:

Fick veta idag att soc i Göteborg Soc delar ut liserbergsbiljetter (inträde och åkpass) till familjer med försörjningsstöd. Är det rätt? Ska verkligen det ingå i skälig levnadsstandard? Och bekostas av skattemedel?

Min familj har inte råd att gå på Liseberg. Vi har inte försörjningstöd, men lever runt normen för tillfället pga sjukdom och föräldraledighet.

Faktiskt så är det som så att man dels har den norm som gäller alla personliga kostnader och hushållskostnader och så den del som inte är en summa fastslagen i lag, hyra, el ,försäkring, a-kassa medicin och läkarvård. Detta är vad man kallar livsnödvändigheter och som alla som lever under normen kan ansöka om och få. 
    Till detta så kan man ansöka individuellt om andra saker. Man kan ansöka om vad som helst, men det är inte alls säkert att vad som helst går igenom. 
    Men, man kan söka om glasögon, legitimation, busskort, tandvård och så kan man ansöka om nån liten resa, rekreation till sej och barnen, tex Och det skulle kunna innebära inträde på Liseberg en gång en sommar. Detta står att läsa om i socialtjänstlagen 4§ 
  • Anonym (Qwe)
    beccagranen skrev 2014-07-02 19:49:47 följande:
    Liseberg bjuder på kostnader som rör nöjesparken, men inte de administrativa. Det är en minemal summa i sammanhanget. Förra året fick många familjer magnetkort som gäller som fri entre resten av året, tidigare år har de bara fått en papparsbiljetter med endagsentre. Dessa kort har de fått betala strax under fem kronor för, det är självkostnadspris för tillverkning av kortet.

Magnetkort=Lisebergskort?
  • Anonym (lästråd)

Det finns en tråd här på FL som startades för några år sedan, som hette "Växte du upp fattig? Vilket var ditt värsta minne?"

Alla som blir upprörda över hur fattiga barn får gå på LIseberg borde läsa den tråden.

• Anonym (rätt)
    Anonym (Friskies) skrev 2014-07-02 23:20:18 följande:
    Du får gärna ha din åsikt även om det dryper av bitterhet. Men du får också acceptera att andra har en annan. Om du inte kan det börja blogga istället för att skriva på forum. Eller skriv vanlig dagbok.
    det är inte jag som är bitter. jag är väldigt nöjd med mitt liv som det ser ut och unnar andra gott (socialbidragstagare etc) jag har inte en massa fördomar om alla möjliga och tycker folk får leva som de vill, skaffa barn om de vill etc. det är ju du som inte riktigt verkar kunna acceptera det, utan precis alla är lata i dina ögon. det är ju deprimerande.

• Starkast
    Anonym (fattig) skrev 2014-07-01 14:22:38 följande:

TOPPEN!!!

Det känns rätt bittert och ego att tycka annat. Även dessa barn kan väl få göra något kul ibland!

Just i år har inte vi heller råd, men nog tusan blir jag  glad för deras skull
    Vi har råd nästa år
  • pluvdo
    Anonym (Qwe) skrev 2014-07-02 23:25:18 följande:
    Magnetkort=Lisebergskort?

Biljetterna/kupongerna påminner lite om sedlar. Ett papper med någon form av glansig metallfärgad rand på.
  • Sommarsol 29

Har inte läst hela tråden men tycker att oavsett vem som står för kostnaden av biljetterna så kommer ju barnen som får dem bli väldigt glada och det tycker jag som medmänniska är underbart! :)

Spara kan och borde man göra på andra ställen.

Inte sparka på de med barn som redan har det svårt!

Med fyra små mirakel
  • Anonym (Qwe)
    pluvdo skrev 2014-07-03 01:05:50 följande:

Biljetterna/kupongerna påminner lite om sedlar. Ett papper med någon form av glansig metallfärgad rand på.
    Men vad är magnetkort? De kupongerna du nämner är helt vanliga fribiljetter!

Som sagt, jag har också god insikt i just den "dealen" som diskuteras i denna tråd och några magnetkort är inte inblandade.

Men skit samma, det är helrätt att den finns oavsett vem och om den bekostas!

Synd bara att vissa föräldrar sedan väljer att sälja dem vidare på vissa siter så att barnen som var tänkta att få en heldag på Liseberg inte får möjligheten.
Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter