• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Villhaenbebbe
    Kpax skrev 2016-10-03 14:00:13 följande:

Shit, det låter tufft. Josefin var inte heller en nöjd bebis (kanske mkt pga sitt magknip iofs), och tanken på att Frank kan bli likadan inom nån vecka får det att brusa i öronen på mig. Jag kunde inte sätta ner henne första evigheten, och sova mer än 30min i stöten började hon inte med förrän jag började jobba i november.

Går Olle på förskola? Tror det kommer bli räddningen för oss, för Josefin är inte heller nöjd med att vara inne i lägenheten och greja en hel dag. Å andra sidan blir hon fruktansvärt trött av dagis och orkar knappt med livet mellan 14 och 18. Min plan är att ta Frank i vagnen (bärsele som backup) och ta en promenad när jag hämtat henne. Då kan hon äta en frukt eller klämmis under tiden och få 30-60 minuters extra vila. Hon sover mellan 12 och 13.30 på förskolan, så jag tror inte hon somnar. Och sedan är det bara 1-1,5h tills sambon kommer hem.

Men jag drömmer också om hus, gud vad skönt det vore...

Ja alltså jag mistänker ju magknip på Sigge, för han är vääääldigt gasig. Men han är ju nöjd när man bär han å skulle det vara kolik skulle han väl skrika vidare.

Ja alltså det går ju, men får dåligt samvete att jag inte hinner leka med Olle. Som tur är så har han alltid lekt bra själv, knappt så man får vara med. Men jag VILL ju hinna leka med han också.

Men nu sen jag skrev sist så har vi faktiskt haft några bra dagar, då Sigge faktiskt lekt i gymmet iaf 5 min nån gång per dag!

Olle börjar på förskola om 2 veckor, bra för båda han och mamman! Han kommer tycka det är superkul och jag hinner fokusera fullt på Sigge! :)

Vi har lagt bud på ett radhus för två veckor sen, håller alla tummar att vi ska få det.
  • Villhaenbebbe
    tovemaja skrev 2016-10-03 21:12:59 följande:

Villhaenbebbe: låter mega jobbigt! Vad har ni för avlastning?

Ebe: kul att fler planerar att ha barnen hemma! Vi tänker likadant. En liten liten stund i livet man har möjligheten. Gissar på att vi skolar in Folke på fsk januari 2018. Alternativt båda barnen samtidigt augusti 2018.

Kpax: mår Frank fortfarande som en prins? Inga magbesvär än? Skönt!! Det är ni Janne

Vi har massa avlastning så vi klarar ju oss ju! Olle sover hos farmor, mormor och morfar om vartannat, dom verkligen ber om att få ha honom så det är GULD värt! Men kämpigt är det ju främst på dagarna när jag är själv, när Willy är hemma är vi ju en på varje unge = inga problem!

Men vi ska gå på Kent och så har vi bokat svit på ett hotell i stan, och innan Kent ska vi spaa hela dagen och sen äta lyxig middag. Jag. Längtar. Så. Mycket.

Har dessutom beställd förlovningsringar och tänkte fråga honom då! :)

Tänkte boka in en weekend några månader framåt också, så man alltid har något att se fram emot, bara han och jag. Tror man behöver det för att palla :)
  • Kpax

Nu har jag skrivit rätt långt två gånger men blivit avbruten av barn innan jag varit riktigt klar, och så försvinner allt. Suck och stön!

Tack för tipsen om kläder! Jag minns inte om jag nämnde att Josefin har ett skalset och ytterligare en skaljacka? Nu har även skaloverall en kommit, så jag ska nog hejda mig med den typen plagg. Jättebra med tipset på Kaxs overaller, det är ju 25% på alla Kappahls ytterplagg (utom Newbie) nu, så det blir en sån!

Jag har även fått två par tunna tovade ullbyxor av min mormor (plus att hon och barnens mormor och farmor stickar tröjor), tror på dem!

Då är det vinterjacka, mössor, vantar och eventuellt varmare kängor/stövlar som behövs.

• KarinIngrid

Nu under hösten har jag haft en vindfleeceoverall på Julian, men sista veckan har det bara varit 2-3 grader på mornarna då vi gått till förskolan så nu har jag plockat fram en overall. Har en skaloverall från POP där man kan ta ut fleecefodret. Sen har jag köpt ett extra ylleunderställ som han ska få ha när det blir vinter på riktigt. 
    vanliga kläder köper jag gärna billigt och begagnat men just vinterkläder är jag otroligt nojjig och rädd att han ska bli kall så det snålar jag inte på. 1200 spänn kostade overallen på pop, hutlöst egentligen men då vet jag att han är varm allafall :)
    Även vintervantar, mössa samt yllesockar från POP.

• septemberbarn08
    KarinIngrid skrev 2016-10-07 08:56:22 följande:

Nu under hösten har jag haft en vindfleeceoverall på Julian, men sista veckan har det bara varit 2-3 grader på mornarna då vi gått till förskolan så nu har jag plockat fram en overall. Har en skaloverall från POP där man kan ta ut fleecefodret. Sen har jag köpt ett extra ylleunderställ som han ska få ha när det blir vinter på riktigt. 

vanliga kläder köper jag gärna billigt och begagnat men just vinterkläder är jag otroligt nojjig och rädd att han ska bli kall så det snålar jag inte på. 1200 spänn kostade overallen på pop, hutlöst egentligen men då vet jag att han är varm allafall :)

Även vintervantar, mössa samt yllesockar från POP.

Vi resonerar likadant. Sommarskor och jackor går köpa billigare men vinterkläder snålar vi inte in på. Selina har Kamikskor till vintern, Didriksons overall och mössa. Vantar från hestra. Likadant till de äldre barnen men äldre tjejen har skor från sorel istället :) blir några tusen varje höst men det är det värt
  • Kpax

Påminn mig om jag glömt svara på något, jag har som sagt skrivit om tre gånger för att få iväg ett inlägg. Fick skicka förra lite hastigt också, gud vad mycket svårare det är att surfa när man har två barn. Hehe.

Franks magknip eskalerar, så det är väl bara att sluta med mjölk igen. Självklart blir jag sjukt sugen på allt möjligt med mejeriprodukter i samma sekund som beslutet är taget. Förutom att vi misstänker mjölkproteinallergi (eller alltså, det är ju det första man utesluter vid kolik) sväljer han väldigt mycket luft när han ammar, och har lite svårt att rapa. Jag tycker han äter bättre (sväljer mindre luft) från flaska, och dessutom vägrar han ta vänster bröst, så där har jag knappt någon mjölk längre.

Är i valet och kvalet om jag ska strunta i amning, och hade någon frågat mig innan han föddes hade jag sagt att jag inte bryr mig. Nu känns det ändå som en sorg och ett misslyckande, jättekonstigt!

Villhaenbebbe: Ja precis, är det kolik så fortsätter de skrika vad man än gör. Men "vanligt" magknip är ju nog så jobbigt! Mina bästa tips är Minifom och pysventil, värt att testa om ni inte redan gjort det :) Sen kan ju mjölk orsaka mer eller mindre problem förstås, men att övergå till helt mjölkfritt om man ammar är drastiskt och bökigt.

• tovemaja

Hur mår ni gänget? Själv har jag just kommit hem från familjeresa till Tyskland. Det GICK att flyga med 2 barn under 2 på Ryanair flyg :) yeeey! Var dock otroligt skönt att komma hem igen.

Folke fick sin första kompis där! När vi umgåtts med jämnåriga tidigare har det varit en del konflikter eller bara likgiltighet från minst ett håll. Men med denne tyske lille kille var det kärlek från första ögonkastet :) vem behöver språk liksom?

• ebe91
    tovemaja skrev 2016-10-12 14:32:31 följande:

Hur mår ni gänget? Själv har jag just kommit hem från familjeresa till Tyskland. Det GICK att flyga med 2 barn under 2 på Ryanair flyg :) yeeey! Var dock otroligt skönt att komma hem igen.

Folke fick sin första kompis där! När vi umgåtts med jämnåriga tidigare har det varit en del konflikter eller bara likgiltighet från minst ett håll. Men med denne tyske lille kille var det kärlek från första ögonkastet :) vem behöver språk liksom?

Jag är trött så vet knappt vad som är upp och vad som är ner... Alma sov urkasst inatt. Vaknade typ var 20e minut, tappade tutten, ville äta, osv. Jag är ju van vid barn som sover hyfsat på natten. Så 4:55 vart det morgon för oss. Bosse vaknade 5:40 och kunde inte somna om i våran säng (vilket han alltid gör) för att Alma låg oh berättade de mest intressanta historierna för honom... och jag kunde inte gå upp med Alma utan att Bosse följde efter. Nåja, ska inte klaga egentligen. En gång är ingen gång! Nu hoppas vi på en bättre natt framför oss (känns dock som en evighet tills den är här..).

Annars mår vi bra, friska och krya efter lite förkyldningsperiod igen! Jag fyller 25 år på fredag så till helgen ska vi ha kalas här hemma. Bara släkt o vänner, smörgåstårta osv. Nästa helg tänkte jag höra om Bosse kan få sova hos farmor och farfar, jag och sambon har årsdag (9 år!) nästa vecka så skulle vara kul att äta middag i lugn o ro, se en film osv (Alma blir såklart hemma men bara ha ett barn för en natt känns lyxigt på sitt sätt!).
  • septemberbarn08
    tovemaja skrev 2016-10-12 14:32:31 följande:

Vi mår rätt bra (peppar peppar). Hittills har jag inte behövt vabba något alls sen jag började jobba 1a september, vilket känns för bra för att vara sant. Går bara och väntar på att nån av ungarna ska bli sjuk..

På jobbet har vi supermegakris på personal så vi går kort jämt och får jobba övertid lite då och då. Inte riktigt vad jag orkar med känner jag, det finns ju en anledning till att jag sökt ner mig till 80%, jag behöver verkligen mina lediga dagar:/ så på den punkten är det väl sådär. Jag är ju så trött att jag nästan somnar i bilen på jobbet.
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2016-10-12 15:44:01 följande:

Jag är trött så vet knappt vad som är upp och vad som är ner... Alma sov urkasst inatt. Vaknade typ var 20e minut, tappade tutten, ville äta, osv. Jag är ju van vid barn som sover hyfsat på natten. Så 4:55 vart det morgon för oss. Bosse vaknade 5:40 och kunde inte somna om i våran säng (vilket han alltid gör) för att Alma låg oh berättade de mest intressanta historierna för honom... och jag kunde inte gå upp med Alma utan att Bosse följde efter. Nåja, ska inte klaga egentligen. En gång är ingen gång! Nu hoppas vi på en bättre natt framför oss (känns dock som en evighet tills den är här..).

Annars mår vi bra, friska och krya efter lite förkyldningsperiod igen! Jag fyller 25 år på fredag så till helgen ska vi ha kalas här hemma. Bara släkt o vänner, smörgåstårta osv. Nästa helg tänkte jag höra om Bosse kan få sova hos farmor och farfar, jag och sambon har årsdag (9 år!) nästa vecka så skulle vara kul att äta middag i lugn o ro, se en film osv (Alma blir såklart hemma men bara ha ett barn för en natt känns lyxigt på sitt sätt!).

Vi firar 10år nästa lördag och vi sa i våras att vi verkligen skulle hitta på något den helgen men nu när vi är här lär det inte bli något alls ;). Han jobbar övertid och jag jobbar övertid så det slutar väl med att vi slocknar i soffan före 8 haha. Jag tyckte det kunde vara en bra idé att gifta oss då, när det är på en lördag och allt.. försökte hinta om det men han är lite trög ;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?