• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • ebe91
    KarinIngrid skrev 2016-09-28 12:27:58 följande:
    Dom är gråblå med lite grönt stänk :) Jättefina, lite udda precis som sin far.

Ska bli intressant att se hur Julian gör ifrån sig idag på kontrollen. Han har ju precis börjat våga släppa taget och gå. Går lite vingliga steg. Har läst att de ska "kunna gå stadigt utan stöd" det gör han ju inte, han går vingligt utan stöd. Men de kanske inte lägger så stor vikt vid det. 
    Han kan destu mer ord!

vad gjorde de mer för tester ?

jag gissar att han är runt 85 cm lång och 13 kg. Får se om jag har rätt.
    De kollade om han kunde klotterrita, han fick en back med klossar o skulle se om han kunde bygga torn.. sen frågade de han lite saker, bad han ge henne specifika saker (boll, kloss osv).
  • KarinIngrid
    ebe91 skrev 2016-09-28 13:03:39 följande:
    De kollade om han kunde klotterrita, han fick en back med klossar o skulle se om han kunde bygga torn.. sen frågade de han lite saker, bad han ge henne specifika saker (boll, kloss osv).
    Vad spännande!
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-09-27 20:21:07 följande:

Vad söt hon är!

Tycker du Frank liknar Josefin när hon var nyfödd? :) och vad säger alla andra? Själv hade jag svårt att se likheter... nu ser jag att mina småtroll liknar varandra på många sätt :) båda mina barn har alltid varit mer lik på mig (och min pappa) än på sambon :)

Jag (och sambon) är SÅ dåliga på att se likheter. Tycker inte att Josefin är lik någon av oss utom i vissa miner, och har svårt att se om Frank är lik Josefin. Ibland tror jag att jag är ansiktsblind... När Josefin var pytteliten tyckte jag det var praktiskt att hon hade ett storkbett i pannan för då skulle jag alltid känna igen henne... Nu känner jag igen henne ändå, tack och lov. Tror även att jag skulle känna igen Frank faktiskt.

Men tänker att Frank nog blir mer lik Josefin när han är lite äldre :)
  • LillLouise84

Igår var det dags för 18 månaders kollen. Jag jobbade så pappan fick åka. Som vanligt fick vi tillsägelse om vikten, samma visa sen han var 4 månader. Han väger alldeles för lite enligt BVC. Nu vägde han 10.900 gram och var 81.3 cm. Han var i och med det ca 600 gram lättare än storasyster vid den tidpunkten och 1 cm kortare än henne. Men hon har alltid varit inom normalspannet. Problemet är att W vägde nästan 4.300 när han föddes så han har planat ut för mycket och följer därmed inte sin kurva. Dagis säger att han äter större portioner än personalen och han äter allt!!! Men han sitter inte stilla många sekunder på en dag så det rasar av honom. Så nu måste vi på extra invägning vid två år för att hålla koll så han inte blir för mager.

• ebe91
    LillLouise84 skrev 2016-09-28 21:35:24 följande:

Igår var det dags för 18 månaders kollen. Jag jobbade så pappan fick åka. Som vanligt fick vi tillsägelse om vikten, samma visa sen han var 4 månader. Han väger alldeles för lite enligt BVC. Nu vägde han 10.900 gram och var 81.3 cm. Han var i och med det ca 600 gram lättare än storasyster vid den tidpunkten och 1 cm kortare än henne. Men hon har alltid varit inom normalspannet. Problemet är att W vägde nästan 4.300 när han föddes så han har planat ut för mycket och följer därmed inte sin kurva. Dagis säger att han äter större portioner än personalen och han äter allt!!! Men han sitter inte stilla många sekunder på en dag så det rasar av honom. Så nu måste vi på extra invägning vid två år för att hålla koll så han inte blir för mager.

Alltså, kurvan baseras väl ändå inte enbart på födelsevikten? Min son är ganska lik storleksmässigt som din (10.775 och 78,5) och enl BVC normalstor (om än under medel men inte avvikande). Proportionellt låter din son "normal"? Och om han äter bra finns det väl inget att vara orolig för... varför har de hakat upp sig på födelsevikten?

Min son har en kill-kusin som är 17 dagar äldre, de var exakt lika stora (40g diffade och samma längd) när de föddes, han väger nu 1,5kg mer och är säkert 3-5cm längre - men båda bedöms som "normala".
  • KarinIngrid

Igår var det Julians tur med 18 månaderskontroll. Hon sa att det inte alls var ovanligt att de fortfarande går lite vingligt så det var inget att anmärka på och han fick för sig att visa upp sig rejält så han promenerade fram och tillbaka i korridoren med ett stort smile :) om än lite vingligt!

Sen fick han bygga klossar och det var inga problem.
    Peka på klockan, lampan, mamma, pappa, magen och så kastade hon en boll till honom och sa åt honom att kasta tillbaka.,
    När hon sen gav honom ett klistermärke sa han "tack" då såg hon förvånad ut och sa att han var jätteduktig som förstod att säga tack när man fick något:) vi har övat jättemycket på tack. Så det var kul att han ville visa det spontant!

Han babblade på, det mesta oförståeligt men hon snappade upp en hel del ord här o var och frågade honom saker, lät honom hämnta saker och hon sa att han förstår väldigt mycket. Då fick min sambo för sig att styla lite så han sa till Julian att släcka lampan, vilken han såklart gjorde snabbt som vesslan. Så det blev mörkt i rummet, då sa han åt honom att tända igen men det gjorde han såklart inte utan passade på att krypa in under skrivbordet att gömma sig så sköterskan fick tända lampan :) busungen! Och han förstod att han busade för man hörde fnittret under bordet.

Sprutan gick jättebra, ett litet pip bara men han var mest arg för att han blev fasthållen :)

86 cm lång och 12,2 kg. Han ligger fortfarande i nederkant på viktkurvan kontra längden eftersom han är så  lång men han följer sin egen kurva jättefint så absolut inget att oroa sig för sa hon. 
    Vi pratade lite om det här med maten och hon sa att det är jättebra att han äter mycket, för han sitter inte still mer än 3 sekunder och eftersom han redan är åt det smalare hållet så ska vi absolut inte begränsa mat, låt honom äta tills han är mätt han reglerear det själv. vissa dagar äter han ju mindre och andra mer!

Summa sumarium sa hon att vi har en fantastiskt fin 1,5 åring som är väldigt nyfiken och framåt och väldigt kommukativ för sin ålder.

• septemberbarn08

Vi har inte varit på någon 18månaderskoll än men var däremot till barnläkaren i tisdags så vi fick iaf en vikt och längd;)

9500g och 79.9cm. Nu har kurvan äntligen börjat peka lite uppåt så det känns skönt :)

• KarinIngrid
    septemberbarn08 skrev 2016-09-29 09:53:36 följande:

Vi har inte varit på någon 18månaderskoll än men var däremot till barnläkaren i tisdags så vi fick iaf en vikt och längd;)

9500g och 79.9cm. Nu har kurvan äntligen börjat peka lite uppåt så det känns skönt :)

vad skönt!
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2016-09-29 09:53:36 följande:

Härligt! Går det bättre med näringsdryckerna? Eller har hon bara börjat äta bättre allmänt? :)
  • tovemaja

Denna bild säger mycket om mitt liv just nu. En glad och busig Folke som ska "gosa" med lillebror tills tårarna kommer hos sistnämnda :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?