• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2016-09-23 09:15:38 följande:

Hur mycket äter era 1,5 åringar ?

Jag blir alldells förundrad över hur mycket Julian äter och på dagis är de också förvånade säger de, han äter mest av alla barn. 

Varje morgon äter han havregrynsgröt, 1,5 portion enligt förpackning, plus en halv smörgås med ost. Gör jag en normal portion gröt protesterar han och vill ha mer.

Lunch äter han på dagis och de rapporterar varje dag hur han äter! 
    5 potatisbullar i måndags.
    8 köttbullar med 2 stora potatisar i tisdags
    6 fiskpinnar med en stor klick mos i onsdags
    1 hel kycklingfile med en dl ris igår... 

Sen äter han alltid 2 smörgåsar till mellisen på dagis, plus en frukt. 

Middag äter han hemma , vanlig mat i vad jag anser rätt normala portioner men inte alls lika stora som de han äter på dagis. De säger att de ger honom hälften först, han äter upp o sträcker ut armen och säger mer. Så då fyller de på och låter honom äta tills han själv säger ifrån. 

Han är absolut inte tjock, nästan tvärtom, lång och smal. Så jag är inte orolig så att han ska bli tjock. Men det känns onormalt på nåt vis att en 1.5 åring äter så mycket?? Och på dagis gör de stor affär av det när jag hämtar, de berättar glatt hur mycket han äter och säger att han äter dubbelt som de andra barnet. 
    Borde jag bli orolig över detta ? Eller hur äter era barn ?

Vissa dagar rätt så mycket och andra dagar typ inte alls. Idag åt han ex knappt nån frukost och ingen lunch, men till middag åt han jättebra.
  • Kpax

Alltså den här 1,5-åringen, hur fantastisk är hon inte??

Första dagarna som storasyster var hon lite ledsen och verkade tycka att lillebror skulle gå hem så hon fick ha oss ifred igen, men nu har allt varit SÅ BRA i två dagar.

Hon går runt och sjunger och leker som som vanligt, stryker lillebror fint på huvudet och tycker om att hjälpa till med att hämta napp, blöja osv. Hoppas det håller i sig! Jag har haft ångest över att hon ska känna sig åsidosatt, men än så länge verkar det gå bra!

Vi är noga med att bara säga "nej" i nödfall, försöker få henne att vara med så mycket som möjligt och leker extra mycket med henne. Lillebror sover ju mest än så länge, och lyckligtvis har han mest vakentid när Josefin gått och lagt sig, då får han mer kvalitetstid.

Han har ett namn nu också, Frank. :)

• ebe91
    Kpax skrev 2016-09-26 07:54:40 följande:

Alltså den här 1,5-åringen, hur fantastisk är hon inte??

Första dagarna som storasyster var hon lite ledsen och verkade tycka att lillebror skulle gå hem så hon fick ha oss ifred igen, men nu har allt varit SÅ BRA i två dagar.

Hon går runt och sjunger och leker som som vanligt, stryker lillebror fint på huvudet och tycker om att hjälpa till med att hämta napp, blöja osv. Hoppas det håller i sig! Jag har haft ångest över att hon ska känna sig åsidosatt, men än så länge verkar det gå bra!

Vi är noga med att bara säga "nej" i nödfall, försöker få henne att vara med så mycket som möjligt och leker extra mycket med henne. Lillebror sover ju mest än så länge, och lyckligtvis har han mest vakentid när Josefin gått och lagt sig, då får han mer kvalitetstid.

Han har ett namn nu också, Frank. :)

Vad fint namn! Vi hade det som alternativ åt Bosse, tycker det är helfränt! :)

Nu har ju Alma (3 månader idag!) verkligen blivit en del av vardagen, även för Bosse. När vi ska iväg någonstans o klätt på Bosse kan han gå o klappa på babyskyddet och säga "lillasyster" (nåja, ett läte som börjar på L och har ett tydligt sch-ljud mitt i sig). Han vill ofta krama/klappa henne. När han ska peka ut kroppsdelar på sig själv brukar han även vilja peka ut på Alma (vilket ibland resulterat i att Alma får ett finger i ögat/mun eller liknande). Och för att inte tala om när han ska ge henne nappen... hon är inte jättemycket för napp, den ligger oftast bredvid henne. Och det tycker ju han är lite knäppt (han är napp-galen) så han försöker med mer eller mindre våld mula in nappen i hennes mun...
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-09-26 08:21:10 följande:

Vad fint namn! Vi hade det som alternativ åt Bosse, tycker det är helfränt! :)

Nu har ju Alma (3 månader idag!) verkligen blivit en del av vardagen, även för Bosse. När vi ska iväg någonstans o klätt på Bosse kan han gå o klappa på babyskyddet och säga "lillasyster" (nåja, ett läte som börjar på L och har ett tydligt sch-ljud mitt i sig). Han vill ofta krama/klappa henne. När han ska peka ut kroppsdelar på sig själv brukar han även vilja peka ut på Alma (vilket ibland resulterat i att Alma får ett finger i ögat/mun eller liknande). Och för att inte tala om när han ska ge henne nappen... hon är inte jättemycket för napp, den ligger oftast bredvid henne. Och det tycker ju han är lite knäppt (han är napp-galen) så han försöker med mer eller mindre våld mula in nappen i hennes mun...

Nämen vad kul! Jag har tyckt om namnet länge, lite lagom tufft och ändå inte för modernt (tycker jag). Hade det som förslag innan vi visste att första var en flicka, och sambon vande sig och började också tycka det var fint. :)

Haha, jamen vad söta de är, storasyskonen. Och vad tåliga småsyskonen kommer bli... hehe.
  • ebe91

Tycker det är länge sen vi visade upp våra solstrålar, så jag lägger in en bild på mitt stora bustroll :) om någon annan har lust att visa sitt charmtroll får ni gärna göra det! :)

• Kpax
    ebe91 skrev 2016-09-26 16:25:14 följande:

Tycker det är länge sen vi visade upp våra solstrålar, så jag lägger in en bild på mitt stora bustroll :) om någon annan har lust att visa sitt charmtroll får ni gärna göra det! :)

Gullet!

Här är våran fina tjej (i en ärvd klänning hon väldigt gärna vill ha på sig ovanpå vanliga kläderna...). :)

• ebe91
    Kpax skrev 2016-09-27 09:17:40 följande:
    Gullet!

Här är våran fina tjej (i en ärvd klänning hon väldigt gärna vill ha på sig ovanpå vanliga kläderna...). :)
    Vad söt hon är!

Tycker du Frank liknar Josefin när hon var nyfödd? :) och vad säger alla andra? Själv hade jag svårt att se likheter... nu ser jag att mina småtroll liknar varandra på många sätt :) båda mina barn har alltid varit mer lik på mig (och min pappa) än på sambon :)
  • ebe91
    KarinIngrid skrev 2016-09-28 10:18:58 följande:

Min stora kille!! Vi ska på 18 månaders kollen i eftermiddag!

Så fin! :) har han gröna ögon eller ser det bara ut som det (för mig)? :)

Vi var på 18-månaderskollen nu på fm :) 10 775g och 78,5cm :) alla "tester" klarade han med bravur och inte en min när han fick vaccinet. Lillasyster skrek desto mer av sina sprutor...
  • KarinIngrid
    ebe91 skrev 2016-09-28 12:12:02 följande:
    Så fin! :) har han gröna ögon eller ser det bara ut som det (för mig)? :)

Vi var på 18-månaderskollen nu på fm :) 10 775g och 78,5cm :) alla "tester" klarade han med bravur och inte en min när han fick vaccinet. Lillasyster skrek desto mer av sina sprutor...
    Dom är gråblå med lite grönt stänk :) Jättefina, lite udda precis som sin far.

Ska bli intressant att se hur Julian gör ifrån sig idag på kontrollen. Han har ju precis börjat våga släppa taget och gå. Går lite vingliga steg. Har läst att de ska "kunna gå stadigt utan stöd" det gör han ju inte, han går vingligt utan stöd. Men de kanske inte lägger så stor vikt vid det. 
    Han kan destu mer ord!

vad gjorde de mer för tester ?

jag gissar att han är runt 85 cm lång och 13 kg. Får se om jag har rätt.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?