Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Idag har jag extrem huvudvärk trots att jag tagit alvedon. Har pratat med förlossningen och de tyckte att jag kunde komma in på en extra koll. Inväntar nu maken, som har varit på jobbet, så ska vi åka till förlossningen. Mår dessutom illa så idag är en riktigt dålig dag. 

• sommarstad

Precis kommit hem från förlossningen. Alla prover visade mycket bättre idag. Ctg visade att bebben mådde bara bra. Så trodde först att de bara skulle skicka hem mig men de ville att vi skulle prata med läkaren först. Vi fick vänta länge på läkaren men sen när hon kom blev jag riktigt imponerad. Mycket proffsig och snabb vilket jag inte är van att läkare är. Hon konstaterade att jag hade spänninghuvudvärk och skickade med starkare Alvedon och råd om massage, värme och rörelse.

Känns riktigt bra efter bemötandet och framförallt få bekräftat att allt är bra med bebisen. Jag vill helst att allt ska gå igång naturligt och eftersom det bara är bf +2 känns det bra riktigt bra att det inte finns nån anledning att stressa på.

Nu blir det lite vila och sen ska jag försöka med en promenad i solen och hoppas det hjälper lite mot spänningarna i rygg och nacke :)

• sommarstad
    Lavish skrev 2015-03-04 12:25:47 följande:

Har pratat med förlossningen nu och hade turen att det var min anima-barnmorska som svarade så så vitt jag förstod det är det bara att vi ringer när vi känner att vi vill åka in och sen gör det. 

Värkarna ligger kvar runt ca 7 min mellan men gör mer ont nu. Känns rätt skönt att veta att jag får ge upp här hemma när jag vill och åka in och få någon sorts smärtlindring. Förra gången hade jag ju innan tänkt mig att jag skulle vara så jävla tapper och klarar mig utan smärtlindring så länge som möjligt. Sen blev ju allt det där ointressant eftersom det gick åt helvete då jag inte fick komma in ändå, så kunde ju inte välja. Men nu börjar det snart kännas som att det vore nice med lite lustgas. 

Va bra att du får komma in när du känner att du vill denna gång. Lycka till idag! :)
  • sommarstad
    ebe91 skrev 2015-03-04 11:49:13 följande:

Alltså detdär med blodgrupperingspapper, undra om min bm missat det eller om det inte är rutin i mitt landsting? Sen verkar det ju som att alla får lämna urinprov när ni är hos bm, har fått göra det en gång o det var i v 20 eller 25? Har hon missat det också? Eller har det funnits orsak till att ni fått lämna urinprov?

Jag har inte fått några papper om blidgruppering. Födder man inom mitt landsting behöver man inga papper har de sagt.

Hos barnmorskan har jag under hela graviditeten kissat på sticka för att kolla hf (inget annat urinprov) samt kollat blodtrycket. Det gör de med alla har de sagt. Vägt mig har jag bara gjort vid inskrivningen plus en gång till nu i slutet (v35 tror jsg stt det var). Sen har jag kollat blodsockret några gånger, järnet har jag bara kollat en gång i början (är inte det ovanligt lite? Men jag äter oavsett järntabletter på inråd av barnmorskan). Annars är det magen som mäts från v 25 (tror jag att det var) och från v35 har de kollat hur barnet ligger. Sen har de kollat blodgrupp två ggr. Kanske har de kollat nåt annat också men det minns jag i så fall inte. Tillhör örebro landsting

Måste lägga till att min sammanfattning tog mindre än 3 min. Hon skrev att min graviditet varit normal och att jag önskade guidning gällande bedövningen. Har så svårt att föreställa mig hur det blir så jag hade inga önskemål. Jag hoppas förvisso att bara klara mig på lustgas men gissar när jag väl är där kommer jag känna helt annorlunda och därför tyckte jag att det är bättre att de på förlossningen kommer med råd så får vi se hur jag gör då.
  • sommarstad
    fruberg skrev 2015-03-04 14:45:45 följande:

Får man vara med fast man hade bf 22 feb... V 41+ 2 nu:(.. blir ju ett marsbarn iaf..

Du är välkommen :) 
    Hur går det för dig? Några känningar? :)
  • sommarstad
    snö 81 skrev 2015-03-04 14:38:06 följande:
    Jo, jag förstår att det är gravidbyxor. Jag formulerade mig lite galet :)

Jag kan bara ha leggings för alla muddar på "vanliga" byxor är för tajta och har varit det sen typ v.28 och då har jag ändå ingen jättemage, men jag kanske är känslig över magen?!
    För mig är det tvärtom. Fungerar inte alls att ha leggins eller strumpbyxor då jag tycker det är obehagligt över magen men mammajeansen från hm funkar jättebra. 
  • sommarstad
    fruberg skrev 2015-03-04 15:04:46 följande:

Trott att det varit på gång nått varje dag de senaste 5 veckorna men så fel jag har haft.. Molvärker och mycket sammandragningar. Nya riktlinjer här nere i blekinge är att man kollar upp barnet i vecka 41 + 3 på förlossningen, tidigare var det vecka 41 + 6.. Så imorgon ska vi in och se vad han har för sig..

Va skönt att det är redan 41+3. :)
  • sommarstad
    septemberbarn08 skrev 2015-03-04 19:01:52 följande:

Är det bara jag eller finns det fler här inne som känner panik över en massa som måste bli gjort innan bebis anländer?

Helt plötsligt har jag total megapanik över hur det ser ut här hemma. Skrubbade som sagt väggar och golv inne i badrummet med en tandborste i fredags, storstädade köket i lördags och söndags.. och nu har sambon kapat färdigt hyllplanen så jag känner sån stress över att få garderoberna klara. Ser bara grejer som behöver göras NU NU NU! Och det känns som att det är så mycket grejer överallt som behöver slängas/säljas/hittas förvaring åt att jag blir helt grinfärdig och svettig! Jag är ju en sån som hatar oordning i vanliga fall och har såna här rensperioder då jag måste bli kvitt en massa men nu är det extremt!

Snälla säg att jag inte är ensam!

Jag har haft en sån period. Då knäskurade jag tvättstugan och stora badrummet. Storstädad även sovrummet och tv-rummet. Började även städa i köksskåpen men då försvann även all energi och efter det har jag inte orkat gjort mer än små saker.
  • sommarstad

BF + 3 idag. Jag tror inte bebisen kommer komma fören nästa vecka någon gång (säkert i slutet) så jag känner mig faktiskt väldigt lugn. Jag tror faktiskt att jag skulle bli förvånad om det skulle sätta igång nu, fast jag vet att han kan komma när som helst. 

Huvudvärken är bättre idag så idag har jag orkat att sitta och virka, vilket jag inte hade orkat igår eller dagen innan. Ska försöka mig på en promenad i vårsolen också då jag hoppas att det ska hjälpa än mer med lite rörelse och frisk luft :)

• sommarstad
    fruberg skrev 2015-03-05 15:55:07 följande:

Blev igångsatt pga för lite fostervatten. Ligger på förlossningen nu. Fått 3 doser cytotec, kan få 6 st.. inga värkar än.. v. 41+3

Hoppas att värkarna kommer igång! Lycka till!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?