Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Vi hade planerat att åka hem idag men väljer att stanna en natt till. Tror vi har fått till amningen även om det gör ont. H började med att amma ordentligt igår kväll och sen ville han inte sluta. Känns inte som om jag fick sova alls. Har lite problem med liggamning men orkar heller inte gå upp hela tiden så vi försökte under natten även om jag låg helt spänd och rädd för att mosa honom. Är glad över att det finns ett stöd här även om jag nog inte frågar dem tillräckligt mycket. Jag tycker dock det är jobbigt att han vill amma i princip varje timme. Svårt för mig att sova som verkligen behöver några timmars sömn till. Men mannen har försökt ta H när han sover så jag får lite mer kvalitativ sömn. Längtar till mjölken ska rinna till och hoppas det blir lite mindre intensivt då.

Är det fler som inte riktigt känner av knipreflexen när det gäller att kissa? Eller inte kände den precis i dagarna efter fl? Kom det tillbaka sen? Har inte vågat bajsa sen fl så nu har jag tagit microlax för att få ut det som finns. Det var inte så smärtsamt som jag var rädd för men det dröjer nog ett tag innan jag vill krysta ut det.

• Trollunge85
    Kpax skrev 2015-04-06 14:08:18 följande:
    Ha! Knipreflex... Jag kan nu (4v efter fl) näääästan knipa av strålen. Men det blir väl bättre och bättre :)
    Det är bara så jobbigt att känna att jag behöver kissa och sen måste jag skynda mig för att inte allt för mycket ska rinna. Kan förvisso bero på att det tar en stund att ta sig till toaletten för han ammar alltid precis när jag känner att det är på gång. Längtar efter ett okej underliv igen där det inte stramar om stygnen när man rör sig och där det inte svider när man kissar.
  • Trollunge85
    Smulan 89 skrev 2015-04-06 20:22:08 följande:
    Eftersom varje dag om går är ett steg närmare en tredje igångsättning, så känns det skit. Har inget emot att vara gravid, men det finns risker med igångsättning oh två olika risker/komplikationer har jag redan testat. Önskar så att det skulle starta själv den här gången.
    Jag håller tummarna! Trodde det skulle bli en igångsättning för mig men allt satte ju helt plötsligt igång på bf+11 och han var ute på +12. Hoppas verkligen det startar av sig själv för dig!
  • Trollunge85

Nu är vi hemma. Känns konstigt. Vet inte riktigt vad man ska göra. Borde antagligen sova med tanke på att H var vaken i princip hela natten men det är lite svårt att komma till ro just nu. Försöker bo in mig igen fast med ett spädbarn

• Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-04-07 13:19:08 följande:
    Det är lite konstigt och nästan läskigt att komma hem från BB. Både när jag fick dottern och nu när Tage föddes ville jag nästan åka tillbaka till BB första dagarna hemma :)

Men nu när han är 3,5 vecka känns BB rätt avlägset. Man kommer in i det rätt snabbt ändå.
    Jo men lite så. Speciellt som han skrikit mycket sen han kom hem. Nu kan man inte bara ringa om man blir osäker utan måste komma på det själv och gissa sig fram. Men just nu skriker han inte iaf istället har stackaren fått hicka.
  • Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-04-09 07:50:27 följande:
    Hade också värsta natten hittills... Trots motsatt strategi mot vad du hade! Gav mängder med mat men han vägrade komma till ro efter att ha vaknat första gången vid 00.30. Vid 03 väckte jag maken i gästrummet, inte för att jag skulle kunna sova, det visste jag skulle vara omöjligt med de skriken, men för att jag var så sjukt frustrerad att jag omöjligt kunde trösta och lugna.

Phu! Idag MÅSTE jag försöka sova på dagen! 4,5 timme räcker inte...
    Vi försöker hitta en rutin som funkar med skriken om nätterna. På BB var vi väldigt stirriga för det kändes som allt vi gjorde blev fel. Natten mellan tis och ons när vi kom hem var jag uppe, bytte amningsställning, bytte blöja, gjorde allt medan mannen snarkade bredvid. Ändå kom H inte till ro förrän vid fyra på morgonen då jag också slocknade. I natt körde vi på en annan taktik då jag var så slut efter lite sömn, ingen sömn dagtid och svärföräldrarna på besök (kvällstid då gnälltiden börjar...). Mannen tog H när han vaknade och skrek tills han lugnade ner sig och sen ammade jag. Då lyckades han dessutom sova lugnt mellan oss i två timmar innan nästa pass började och både jag och mannen fick lite sömn mellan varven. Frågan är vad vi ska göra när mannen börjar jobba igen. Då känns inte detta som den bästa taktiken även om jag kände mig för första gången sen förlossningen utsövd (relativt tidigare då)
  • Trollunge85

Att det här med att amma ska vara så svårt. Jag försöker erbjuda bröstet när H smackar och suger på handen. Men ändå verkar det ibland på honom som jag gör helt fel. Han vill inte alls ha mjölk utan blir snarare arg för att jag tar bort handen. Sen när han fått suga på handen ett tag så kan mitt bröst duga. Jag känner mig så osäker på allt det här med föräldraskapet och känner mig inte alls förberedd på vad den här första tiden skulle innebära. Känns som mitt barn är dr Jekyll på morgon/dag och mr Hyde kväll/natt.

• Trollunge85
    Lavish skrev 2015-04-09 21:16:23 följande:
    Jag tror det är omöjligt att förbereda sig på. Man kan förstås förstå det rent praktiska innan, att en bebis kan skrika mycket, behöver äta ofta, skiter mycket, att man inte får sova som man vill osv. Allt det kan man förstå och kalkylera med på förhand.

Men det man INTE kan förstå innan man fått barn är hur starka känslorna blir, hur VIKTIGT det känns att bebisen ska vara glad och hur dåligt man mår och hur stressad man blir när bebisen skriker eller bara inte är nöjd. Det hade förstås varit mycket lättare om det inte kändes som en så stor grej att bebisen är missnöjd eller skriker. 
    Jo du har rätt. Även om jag vet att han är skrikigare på nätterna tär det jättemycket. För jag vet inte vad jag ska göra. Det är som han behöver närhet och mat men inte alltid samtidigt. Dock är det så mycket enklare under dagtid känns det som. Men det kan vara solen som ger mig den energi jag behöver. Har dock fortfarande problem att komma till ro och sova mitt på dan så jag ser inte fram emot nattens drabbningar.
  • Trollunge85
    Lavish skrev 2015-04-09 22:05:59 följande:
    Ja det är sant. Innan fick man höra att "för en del gör det ont men då är det för att man gör fel, se bara till att få hjälp så att barnet får rätt grepp så gör det inte ont smile1.gifsmile1.gifsmile1.gif "

Efteråt "Jaha det gör ont, men det är helt normalt". "ja det gör ont i början men kämpa på så blir det bättre senare".

Jag skulle inte valt att avstå amning ändå, men rent allmänt håller jag med om att mödravården verkligen har en tendens att om inte ljuga så i alla fall högst påtagligt vinkla sanningen. 
    Jag vet inte hur många gånger jag frågade hur ont ska det göra för att veta att det är fel. Svaret var alltid det märker du. Men sen var det en bm på BB som var guld värd, inte alls som de andra. Hon sa att det är klart det känns det är ju jaws som ska gripa tag och suga (inte helt svenskkunnig men väldigt uttrycksfull) och tänk på hur det ser ut med kalvar när de diar. De drar och håller på. När hon kom in och H sov på sidan hos mig (hade precis ammat) och sa det är rätt så ska det vara även om jag typ bröt mot alla Socialstyrelsens riktlinjer. Men hon tyckte det var bra ju mindre vi använde plastbaljan och mer oss själva. Hon höjde mitt självförtroende men tyvärr var hon där bara en dag.
  • Trollunge85

Jag har haft en så bra dag idag. Mannen tog H i bärsjalen vid halv sju efter amningen och jag fick sova ostört till nio då jag duschade och klädde på mig i lugn och ro. Upptäckte dessutom att mina fötter halverats, kände knappt igen dem med tanke på hur svullna de varit under så lång tid även om fortfarande finns lite svullnad kvar. Hann till och med nästan äta hela min frukost innan H protesterade i sjalen och ville ha mat. Dock lyckades H med konststycket att kräkas ner min födelsedagspresent från mannen (en amningsklänning från Boob med fleece framme vid brösten så jag kan vara ute utan min (hans) stora vinterjacka när det är som nu varmt i solen) trots att jag täckt med handduk pga mjölkläckage. Nåja, det går att tvätta. Sen har vi varit ute och gått i solen och skogen som vi har i närheten och jag kan gå ca 1,5 km utan att bli jättetrött så det känns skönt. Promenaden gjorde att H sov så gott så vi kunde äta lunch i lugn och ro och jag hann nästan med hela mitt toalettbesök innan H vakna och skrika. Nu sover mina två favoritkillar sen en timme tillbaka och jag är bara nöjd med hela min tillvaro. Hur ofta händer det i dagens samhälle att man är nöjd med att bara vara?

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?