Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Alltså det här avslaget... Jag vet om att det kan hålla på i flera veckor och det är lite mindre än tre veckor sen H föddes. Men varför måste det sätta igång med färskt blod när man börjar tro att det stannar av? Flera gånger har det slutat komma färskt blod och det håller i sig i några dagar men sen sätter det bara igång igen. Astrist.

• Trollunge85
    Kpax skrev 2015-04-23 21:09:21 följande:

Tack för att ni berättar om era dagar! Skönt att det verkar vara fler som inte är bekväma med utflykter, då kommer det förhoppningsvis så småningom.

Nu när jag läste slog det mig att jag är jäkligt mosig i hjärnan, jag som för någon vecka sedan var glad att jag slapp "amningshjärna"... Försökte förstå och processa, men märker att det ändå inte fastnade.

Jag har definitivt amningshjärna eller vad jag tänker är mer närmre sanningen problem med för lite sömn. Jag kan inte tänka ordentligt och blir emellanåt glömsk och förvirrad. Jättejobbigt. Men ibland är det inte jag som håller på att bli galen. Ibland är det mannen som gör saker dom han inte berättar. Typ tar slut på flaskan med rapsolja och slänger den i återvinningen medan jag letar efter den i fem minuter och inte förstår var jag gjorde av den när jag använde den två dagar tidigare. Just då var jag riktigt rädd för min sinnesnärvaro (och mannen var inte hemma och kunde berätta att det var han som tagit slut på den)
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-04-23 22:03:41 följande:

Ang rutiner - vi har typ inga. W får sova och äta när han vill dagtid, har inte full koll på hur ofta detta är, men han vill amma ofta - gissar att det beror på att han drar i sig mindre mängd från bröstet än när han går flaska, samt att det hänger ihop med den nya, klängiga fasen. Natten innebär två matningar. När börjar man med rutiner?

Fram till nyss somnade han lätt vid läggning i egen säng och efter nattlig matning. Vi har fått sova 7-8 h, om än upphackat för mig. Nu vill han röja, vifta, frusta och klänga istället. Någon som känner igen detta?

Vi har inte heller rutiner. Jag försöker läsa av om H är trött eller hungrig eller om det funkar med 5 min i babysittern. Dock har han börjat bli jobbigare nu. Vet inte hur mycket jag ammar dagtid nu för tiden. Han blir aldrig nöjd och jag får byta bröst flera gånger.

Han har ändå varit okej nattetid men nu har han problem vid fyratiden (fantastisk tid..) att somna om och mycket viftande och grymtande. Vanligtvis nöjer han sig med ett bröst på natten och somnar om och vi kan lägga honom på sin plats mellan oss men just där fungerar det inte. Till slut gav jag upp och lät honom somna tätt intill mig efter liggamning och sova vidare där. Jag fick inte jättemycket sömn med tanke på att jag oroade mig för att mosa honom men det var bättre det än att vi alla tre fick sömnen fördärvad.

Funderar på det här med utvecklingssprång. Grundar det sig på när de är beräknade? För isf kan det vara det han är inne i/på väg in i. Vi är ju beräknade med bara en dags skillnad även om de kom vid helt olika tidpunkter
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-04-24 08:21:08 följande:
    Låter som här. Jag tycker att jag ammar mest hela dagarna. Är hon vaken är det inte många minuter hon är nöjd om hon inte får ligga vid bröstet. Ibland känns det fel att "truga" i henne mer mat så fort hon skriker men jag försöker tänka att amning är mer än bara mat.. det är ju förhoppningsvisen övergående period också:)
    Håller helt och hållet med dig. Igår kändes det som att jag tvångsmatade honom för att han inte skulle skrika. Men han är ju inte missnöjd när han äter bara alltid annars. Skrev till och med ett sms till mannen att han skulle skynda sig hem igår för jag ville ha lite avlastning. Vad händer när han kommer hem? Jo då är H helt plötsligt nöjd med att sitta i babysittern så mannen fattar inte alls vad jag pratar om. Till senare på kvällen då jag fick ha H konstant vid bröstet samtidigt som vi skulle betala räkningar, äta, ansöka om fler dagar hos FK. Ja allt. Hoppas verkligen det är en övergående period och det inte kommer vara så här hela året jag är hemma

Läste förresten i appen the wonder weeks. Om man utgår från bf så är han inne i utvecklingssprånget just nu. Läste att nu kommer tårarna samtidigt som han skriker. Det märkte jag i förrgår. Det tog på mammahjärtat. Kände mig om något ännu sämre för att jag inte kunde ta bort hans hicka. Han har hicka minst en gång om dagen och avskyr det.
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-04-24 22:47:28 följande:

Nu kanske jag delar tråden i läger, men jag har varit ute på min första Aw och druckit vin. Enligt min bm så får bröstmjölken samma promillehalt som blodet, dvs PROMILLEHALT, vilket i så fall innebär att filmjölk och andra livsmedel innehåller mer alkohol än blodet, och jag kommer att amma honom utan att han tar skada. Jag vill bara lyfta frågan, för det känns som om det lever kvar så många fördomar om alkohol i bröstmjölk. Hur känner ni inför alkohol och amning? Givetvis är jag inte full och osäker på att hantera barnet.

Jag var på disputationsfest igår kväll men drack inget vin. Inte för att jag tror det är skadligt för barnet utan för det kändes för tidigt för mig. Han är ju bara tre veckor (idag) och sover mellan oss så jag ville inte riskera att jag blev för påverkad (var lättpåverkad redan innan graviditeten) och resulterade i psd. Så för min del så gör folk som de vill men jag kommer vänta tills risken för psd minskar. Dessutom med tanke på hur jag hivade i mig vattnet igår finns risken att jag hällt i mig vinet för fort
  • Trollunge85

Jag är doktorand med inriktning mot biobränslen från halm. Hade när jag gick på föräldraledighet ungefär 9 mån kvar av det. Kommer jobba ca en dag i veckan till hösten men inte återgå till full tid förrän april nästa år.

Igår var jag på jobbet för att vara med på en kollegas/kompis disputation. Mannen gick långpromenad under tiden och sen när det var slut var det bara att sätta sig på en bänk och amma så han var lite mer social för att träffa några få kollegor. Det riktiga besöket tar jag nån gång i mitten av maj.

Sen på kvällen var det som sagt disputationsfest. Har nog aldrig tyckt en fest varit så avslappnad som nu. Vad skönt att bara kunna fokusera på sig själv och äta i fred och kunna prata med folk utan att vara beredd på att rusa iväg för att söva/mata H. Hade pumpat ut så det fanns två halva och en full flaska så mannen hade H själv i fem timmar. För även om festen inte var slut så var jag det och saknade såklart min lilla guldklimp. Mannen var helt slut vilket jag kan förstå men klarade det bra. All mjölk tog inte slut men den kommer slängas för den har varit för länge i kylen för att frysas och jag vill inte riskera magproblem för att chansa. Det stora problemet med att jag var borta var att brösten var sprängfyllda när jag kom hem. Så nu har jag en ny flaska fylld inför nästa utflykt om tre veckor. Brösten är inte helt återhämtade än men det kan förvisso bero på att H äter mer och att jag pumpat vilket resulterat i att produktionen ökat och brösten inte hängt med i utvecklingen. Trodde annars den spända fasen var över...

• Trollunge85

Just det. Jag tar tre dagar i veckan när det gäller föräldradagar. Kommer minska till två när jag jobbar en dag i veckan. Detta för att mannen ska kunna vara hemma ett år också.

• Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-04-25 15:36:01 följande:
    Måste väl nästan vara fel på vågen? Eller att du samlat vätska plötsligt? 2 kg brukar man väl knappast kunna gå upp i fett i alla fall på en vecka så du behöver nog inte oroa dig :)
    Skulle kunna vara att brösten verkat svullna på igen. För visst verkar två kilo enormt mycket. Men tror lillkillen ökat på mjölkproduktionen tillsammans med mitt pumpande och brösten inte riktigt hängde med. Hoppas iaf att det är förklaringen. Får väga mig om nån dag igen och se vad som hänt.
  • Trollunge85

Idag är det mannen som har utekväll. Jag lyckades få H att sova i liggdelen så jag kunde slänga ihop något till mig och äta det. Sen har vi båda sovit till nu när han ammar igen. Sen är det blöjbyte och sova igen som gäller. Vi får se om jag kommer känna mig tillräckligt pigg för att hämta mannen inatt som han gjorde för mig igår eller om han får ta bussen. Oavsett vilket kommer han ha druckit mer än max två glas vin och kommer sova i gästrummet.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?