Inlägg från: Smulan 89 |Visa alla inlägg
  • Smulan 89

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-03-02 22:52:23 följande:
    Det låter väldigt klokt med ett kontrollerat förlopp och en igångsättning tycker jag. Känns det inte lugnande att ha en sådan plan, även om du kanske hade önskat ett vältajmat naturligt förlopp...
    Eftersom jag bara gjort igångsättning båda gånger innan, så känns det bara bra att ev få det igen. Har nästan velat ha igångsättning sen jag blev gravid, då det var så skönt att vara på plats ifrån början och ha en tid och en plats ,istället för att gå och fundera på när och hur det ska starta, när man ska åka in osv. Klart att det kan starta innan ändå, men det gjorde det ju inte.
  • Smulan 89
    snö 81 skrev 2015-03-03 09:38:05 följande:

På tal om tappar - är det nån här som testat att känna efter själv?

Vet att många känner på tappen vid ÄL och för att försöka gissa om man blivit gravid och liknande.

Tänkte att eftersom tappen ska kännas lika hård som en nästipp när den är omogen borde man ju kunna känna den på sig själv?! Alltså känna om det känns hårt eller mjukt där inne så att säga ;)

Jag har försökt känna själv. Har för skoj skull provat att känna vid olika tidpunkter under menscykeln, för att känna skillnad. Jag brukar ha lätt att nå tappen, men nu kan jag knappt nå den. Höll på att inte hitta den alls, haha.
    Den var högt upp runt v 18 också när jag provade att känna (med rena händer såklart) , så det är inget som har kommit nu på slutet.
  • Smulan 89
    snö 81 skrev 2015-03-03 12:11:22 följande:
    Jag önskar en naturlig start innan BF och om inte det händer vill jag ha igångsättning omedelbart. Vi är dock inte helt ense om det jag och läkarna. Om jag är mogen kommer jag bli igångsatt den 20/3 ( dagen innan BF), men om jag inte är mogen då så får jag vänta...

Blev igångsatt på +8 med dottern, då var jag helt omogen, men vattnet var slut.
    Första gången var jag omogen och förlossningen blev låg och hemsk. Var på bf+13 (född bf+14), så blev igångsatt för att bebisen inte fick vara kvar längre än +14. I Norge 2010 i alla fall var bf+14 "sista leveransdatum".
    Andra gången var jag väl mogen och lite öppen. Förlossningen var underbar och kunde någon lovat mig exakt samma förlossning igen, så hade jag kunnat föda många barn. Blev lite problem på slutet, men fram tills han var född var jättebra.
    Han är född i Norge 2012 och då var "sista leveransdatum" bf +11, tydligen. Det var inget fel och bebisarna mådde bra i magen båda gånger.
  • Smulan 89
    Misty W skrev 2015-03-03 11:25:28 följande:

Hur känns det när vattnet går naturligt? Har eran vatten gått på nått konstigt stället, typ på bussen eller så?

Det slog mig nämligen att detta ÄR min sista graviditet och mitt vatten har aldrig gått.

Med dottern tog dom hål på hinnorna under min igångsättning och med sonen så va det snitt & nu ska jag ju också snittas. Jag vill testa att vattnet går ju! Jag är kanske sjuk, men skulle önska att vattnet gick, struntar i om det är på golvet på dagis, i affären, hos svärmor eller vart som bara jag får testa, MEN det får inte sätta igång för jag måste hinna in och dom måste snitta mig ;)

Vattnet gick på sjukhuset. Första gången gjorde de hål på hinnorna. Men med andra barnet gick vattnet under slutet av förlossningen. Jag stod upp och gungade lite i värkarna. Bm sa att bebisen låg ganska högt upp, även om jag var nästan helt öppen. Jag tryckte på lite lite i värkarna när jag stod upp och i en värk kände jag som en ballong mellan benen, som blev stor och sen sprack och "plask i golvet" så gick vattnet. Höll på att skämma ihjäl min man Tungan ute
  • Smulan 89
    I väntans tid eller inte skrev 2015-03-03 15:05:35 följande:

Hej!

Har följt den här tråden under hela min graviditet men inte varit aktiv så mycket.

Nu har vi fått en underbar tjej som heter Stella, som kom 10 dagar för tidigt!!

Jag önskar er alla Lycka till m förlossningen och att ni alla har oanade krafter????

Grattis =)
  • Smulan 89
    Lavish skrev 2015-03-06 22:22:51 följande:

I onsdags kväll 21.50 kom vår lilla flicka ut! 4240 gram och 51 cm. Det gick väl ganska bra, bättre än förra gången eftersom det gick så pass mycket fortare, men blev en del komplikationer då moderkakan inte ville komma ut (igen) och navelsträngen gick av så hann blöda en hel del innan läkaren kom, körde upp handen i livmodern och drog ut den manuellt. 

Nu är vi hemma och mår väl bra efter omständigheterna. Lillan är hungrig och tuttarna gör ont, men vi ska nog klara oss, hon är fin och frisk förövrigt. 

Har det hunnit bli några fler bebisar? 

Grattis =)
  • Smulan 89
    Skumbollen skrev 2015-03-07 10:55:19 följande:

Är det någons barnmorska som erbjudit att smörja tappen med prostaglandin?

En god vän till mig blev erbjuden det istället för hinnsvepning i vintras när hon väntade andra barnet. Hon frågade om jag inte kunde be om det nästa gång hos bm. Om jag fattat det rätt så är väl det samma hormon som i färdknäppen?

Det här saxade jag från niomånader.se

"Sedan 20 år har vi möjlighet att efterlikna den naturliga förlossningen genom att vi kan ge prostaglandin gel lokalt i livmoderhalsen eller i slidan, vilket ger en utmognad/uppmjukning av livmoderhalsen. Hos 30 % av de kvinnor som får prostaglandin räcker endast en behandling för att förlossningen skall starta medan hos de resterande 70 % behövs ytterligare prostaglandinbehandling eller ett värkstimulerande dropp."

Låter ju förträfflighet mina öron :)

Jag fick denna gel med båda barnen. Första gången behövdes även dropp efter ett tag, men andra gången så räckte det med gelen. Fick regelbundna värkar ifr¨n fösta värk och på kvällen kom grabben.
  • Smulan 89
    snö 81 skrev 2015-03-07 15:05:14 följande:
    Men då fick du det på förlossningen va?
    Ja, blev igångsatt med gel båda gånger. Såg att man ev kunde få det innan nu, i inlägget jag citerade. Ville bara upplysa att det satte igång båda förlossningarna för mig, även om den första behövde mer hjälp efteråt.
  • Smulan 89
    Med första barnet var vi på sjukhus under de 3 mån jag pumpade ur (totalt 4 mån på sjukhus). Då hade jag elektrisk bröstpump första 1,5 mån, en dubbelpump. Den var väldigt effektiv. Sen bytte vi sjukhus och då hade jag en handpump ett tag och elektrisk ibland. Handpump tar längre tid, då man bara kan ta ett bröst i taget, men båda funkar bra. Medela har jag testat.
    Med andra barnet kom vi hem efter 1,5 dygn, så jag hade bara handpump den gången. Funkade bra tyckte jag. Lärde mig även att mjölka ur för hand med andra barnet. Det var ganska coolt.
    Jag föredrar att pumpa ur framför att amma, men allra helst flaska med ersättning.
  • Smulan 89
    ebe91 skrev 2015-03-08 04:50:19 följande:

Är inskriven på förlossningen nu, värkar med 2-3 min mellanrum :) öppen 3 cm!

Lycka till =)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?