Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Och nu vaknade han hungrig och allt känns bra igen

• Trollunge85
    ebe91 skrev 2015-05-21 17:35:47 följande:

Tänkte jag kan tipsa (om jag inte redan gjort det) om ett nyttigt snacks; bananglass! Skiva banan, frys in, ta fram ca 15 min i rumsvärme och mixa i typ 3 minuter till mjukglasskonsistens. Först blir det jätteklumpigt, sen knöligt o sen slätt :)

Det åt vi för två dagar sen. Håller med att det är jättegott. Vi smaksatte med jordnötssmör och kakao.
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-05-21 18:41:34 följande:

Är era bäbisar små änglar under sin vakna tid? Walter är god och glad på morgonen, men sen är han rätt sur av sig om han inte blir buren.

Blandat. Är han nöjd, dvs inte hungrig eller trött kan han sitta i babysittern eller ligga och titta på lite vad som helst. Men han är mycket i famnen också, mest för han är så charmig och det är roligt att prata med honom och sjunga för honom och se hans leenden. Vill ju inte bara ha honom i famnen för tröst och mat och sövning
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-05-21 21:32:03 följande:

Hur tänker ni göra med smakportioner? Jag trodde rekommendationen var från fyra månader, men nu tyckte jag att BVC-sköterskan sköterskan nämnde sex månader (i förbigående på föräldragruppen, så jag ville inte avbryta och fråga).

Jag vill gärna börja så fort som möjligt, jag älskar själv mat och ser verkligen fram emot att Josefin ska få smaka och känna på olika sorters mat.

På tremånaderskontrollen ska jag fråga vad de rekommenderar, och om de höjt till sex månader ska det bli intressant att veta varför.

Rekommendationen är nu 6 mån men det är inte alla BVC som följer det. Men skulle barnet börja intressera sig för mat vid 4-5 mån så är det ingen fara att börja så smått med smakportioner. Tror bara det är bra att ge dem mat när de är intresserade än att fokusera på specifikt datum
  • Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-05-22 16:11:45 följande:

Varit på jobbet idag (gymnasieskola) för att lyssna på mina elevers avslutningstal... Tog inte med mig Folke eftersom J är föräldraledig torsdagar och fredagar... Och shit va surrealistiskt att spatsera runt på arbetsplatsen utan bebis! Som om inget hänt... Börjar ju jobba i januari 2016 och det känns så nära och långt bort på samma gång! Men känner, som alltid, att jag älskar mitt jobb när jag är bland elever och mina kollegor... Så fasar inte för att mammaledigheten ska ta slut även om jag njuter i fulla drag nu också!

Så kände jag med när jag var på en kollegas disputation utan Hugo. Kändes konstigt men hemtamt. Jag ska dit nästa fredag för att förhoppningsvis skicka in min artikel efter att jag och min handledare har diskuterat igenom ändringarna. Då får mannen ta honom (tur att vi har 500 m mellan våra arbetsplatser). Men eftersom många inte sett H så kommer han först komma in på ett kort besök och sen får han passas av mannen så jag kan få ett effektivt möte. Helst ska det klaras av på en timme
  • Trollunge85
    Vikkan333 skrev 2015-05-22 10:03:54 följande:

Första vägningen idag sen jag började med viktväktarna. Minus 1,3 kg!! Hoppas verkligen det fortsätter såhär. Och tro mig när jag säger att jag inte gått hungrig. Handlar mer om att jag gjort lite nyttigare val ( men åt big mac och co. härom dagen. ) :)

Ikväll blir det kyckling i pitabröd med tzatziki här hemma.

Vad äter ni ikväll?

Pasta med citronsås. Är själv hemma ikväll så det blir något som går snabbt att slänga ihop och som jag slipper handla till.

Men jag måste nog minska ner på pastan. För min och mannens skull. Synd bara att jag är så förtjust just i pasta.
  • Trollunge85
    Vikkan333 skrev 2015-05-22 17:35:37 följande:

Å allt lät gott!

Pasta är så grymt gott! Hur gör du citronsåsen?

Snabbt och lätt eftersom lilleman började gnälla. Värmde grädde och pressad citron. Salt och svartpeppar och sen blandade jag ner den i pastan med färsk persilja och några svarta oliver. Hade jag inte använt skalet till en annan rätt för någon dag sen hade jag haft i det också. Tror créme fraiche också hade funkat istället för grädde men jag plockade vad jag hittade i kylen
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-05-22 16:58:53 följande:

Angående maten: Nej självklart ska jag inte tvinga i henne något "bara för att" när hon är fyra månader, men jag hoppas att hon är intresserad och vill smaka ganska tidigt. Jag ser fram emot att göra olika pureer och grejer :)

Lilj3: Skönt! Jag insåg idag att vaccinationen och efterkontrollen är samma dag. BVC 10 och BM 16, hoppas hon inte är allt för ledsen... Eller bör jag boka om?

Vikkan333: Grattis! Har inte planerat någon mat än, men kyckling i pitabröd lät gott! Jag vill gärna ha något snabbt och enkelt eftersom sambon är sjuk, Josefin är extra gasig (för att jag åt tre ägg igår?) och jag är trött. Jag har skördat rabarber idag, så jag ska i alla fall orka baka en paj! Mindre nyttigt, men himla gott :)

Jag har bara tittat på våra rabarber men planerar att skörda i helgen och göra rabarbersaft och rabarberpaj. Såg lite spännande recept med rabarber på dansukker som jag också vill testa om jag får tid. Till exempel rabarbercurd och rabarberkompott med kanelglass. Får nog frysa in rabarbern så jag kan sprida ut testandet. Annars kommer jag aldrig gå ner i vikt...
  • Trollunge85

Vägdag. Kom på det när jag klätt på mig och var blöt i håret sen duschen. 74,8 kg, dvs 3 kg ner sen förra veckan trots kläder och blött hår. Undrar vad vågen stått på om jag kommit ihåg det innan duschen.

• Trollunge85
    Kpax skrev 2015-05-23 14:34:47 följande:
    Men herregud! Hur gjorde du?! :)
    Ingen aning. Tror det är mjölkproduktionen som äntligen ställt in sig mest faktisk. Har kunnat sova i några dagar utan att hela sängen blivit dyblöt vilket är jätteskönt. Sen kanske lite fett försvunnit också men det är svårt att veta när jag pendlat nåt kilo upp och ner under veckorna som troligen haft med mjölken att göra. Fast jag tycker det försvunnit lite fett kring midjan
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?