Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-05-26 13:29:41 följande:
    Jag provade en massa klänningar ur min garderob igår. Vi ska ha en namngivningsceremoni/grillfest i helgen och jag tänkte att något har jag väl ändå som passar. Jo, visst, klänningarna går visserligen på, men det ser inte bra ut. Brösten, rumpan stramar mer än magen, men inte heller den ser skoj ut. Jag överväger nu att ta folkdräkten. Eller köpa en ny, A-linjeformig klänning som bara hänger.
    Jag hade en klänning som var lite för stor (inte mycket men lite) innan graviditeten så jag tänkte.. Den måste ju passa med större bröst. Såg ut som jag vet inte vad. Hade en annan som var mer stretchig så även om det var urringat så såg det inte idiotiskt ut. Brösten var på plats och inte som att de skulle hoppa ut när som helst. Rumpan och höfterna har också växt men jag hade ändå flest A-linjeklänningar. Men det kvittar ändå när brösten inte får plats. Magen är ocharmig så den måste jag jobba med.

Kändes sådär när det var två mammor på föräldragruppen som redan var smala med vad som såg ut som platta magar. Men alla är olika och jag tänker försöka se det som ett bevis på att det går att få tillbaka en oputig mage.
  • Trollunge85
    Cymi skrev 2015-05-26 13:30:57 följande:
    Va kul :) jag har min om 2 veckor, är lite nervös faktiskt haha. Jag tror det bor många bebisar häromkring dock så hoppas jag klickar med nån förälder
    Jag var nervös för min men det kändes bra när jag väl var där. Andras barn skrek och folk ammade och bytte blöjor så det kändes otvunget och jag har nog inte varit så ostressad i sällskap av andra sen vi fick barn. Även om jag gillar vår grupp så var det skönt att se andra med samma problem som jag har även om H var sitt charmigaste jag och inte skrek alls utan pratade och log mot alla som visade minsta uppmärksamhet mot honom. Svårt att tro att han var samma unge som skrek så sent som en halvtimme tidigare.

En grej till jag gillade med gruppen var att jag fick prata med andra vuxna på en vardag under dagtid. Jag saknar det ibland med att inte jobba. Det här med att prata med folk. Och då är jag ändå mer introvert än extrovert.
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-05-26 14:27:50 följande:
    Det låter kanon med täta träffar. Hos oss går det 1-2 månader mellan gångerna, så det känns mer som ett föräldrautbildningsupplägg, typ föreläsningar.
    De har tydligen ändrat på upplägget hos oss så det är vi som styr och därmed är det mer diskussioner och utbyten och lära känna andra i samma situation snarare än utbildning. Tycker det är skönt. Hade det varit föreläsning hade jag nog hoppat av men just nu ser jag fram emot nästa träff.
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-05-26 14:30:38 följande:
    20 minuter är ändå bra, då är du säkert snart uppe i 30, 40, 50 osv. Kommer bli så skönt när kroppen byggs upp igen!

Jag har förresten HELT tappat min rumpa, är alldeles platt bak :S
    Jo jag vet. Första gången jag kom upp i vad jag tyckte var snabbt blev jag överlycklig. Lite närmre målet att kunna springa igen. Men löpningen avvaktar jag några veckor till. Vill att bäckenbotten ska återhämta sig ordentligt så jag slipper framfall.

Tror din rumpa kommer tillbaka när promenaderna ökar i omfattning och frekvens. Speciellt om du har lite backar att gå i på promenaderna. Jag har tur som måste gå uppför oavsett var jag kommer ifrån när jag ska hem (om jag inte bara går till Coop och slänger återvinning) så det blir en del backträning för lår och rumpa.
  • Trollunge85

Jag var så glad igår för H lyckades somna med minimalt gnäll både på eftermiddagen och klockan sju. Tänkte att kvällsoron eller utvecklingssprånget eller vad det nu var som varit ett problem äntligen var över. Istället fick jag en dålig natt där han har haft svårt att somna om. Nu har han varit vaken sen halv tre och när jag försökte liggamma så bara skrek han så jag har suttit upp och ammat men när han somnat och jag försökt lägga ner honom så vaknar han igen. Nu har jag bytt en bajsblöja och hoppas han ska somna efter tredje omgången amning under de här två timmarna. Det värsta är att jag antagligen kommer ha svårt att somna nu...

• Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-05-27 08:30:47 följande:

Sådant är så jobbigt Trollunge! Kunde du somna sedan? Har haft en hyfsad natt här, 3 uppvak mellan 22 och 06 men relativt lätt att söva igen.

Om 2 timmar ska grabben få sina första sprutor... Usch, jag vill inte! Det är ju över snabbt men tanken på att medvetet utsätta honom för smärta! Så fånigt, jag vet... Det är ju för hans bästa.

Jodå vi somnade båda två men han vaknade igen efter en halvtimme och sen fick mannen försöka söva honom för jag var som en zombie. Så efter ett tag var H lugn men hungrig så jag fick ge honom mat och sen halvslumrade vi till sju då han behövde byta blöja. Nu sover han i min famn i fåtöljen medan jag har gått ifrån mitt zombiestadie mer för att jag rört igång mig snarare än piggnat till. Snart ska vi ge oss iväg till BVC för vägning och mammasamtal. Kanske inte den mest optimala dagen för samtal men så blir det ibland.

Lycka till med sprutorna. Förstår att du inte vill men det går ju som du säger snabbt över.
  • Trollunge85
    Lilj3 skrev 2015-05-27 09:07:20 följande:
    Lycka till med sprutorna, det kommer gå bra!

En vecka sen Valter fick sina nu och han var extra gnällig i ett dygn efter ungefär. Nu är han som vanligt igen, t.o.m. gladare än vanligt. Kanske är det den där ökända jobbiga 0-3månaders-perioden som äntligen är över.
    Vad skönt för dig om det är så. Vi diskuterade det igår på föräldragruppen. Om allt jobbigt som är nu i början men som ingen pratar om så att man känner sig helt oförberedd när barnet väl kommer. 2-års trots har man ju hört talas om men just hur jobbigt det kan vara de första tre månaderna hade de gärna fått vara bättre på att upplysa om.
  • Trollunge85

Mammasamtalet gick sådär. Jag ser allting mer negativt när natten har varit dålig så jag satt där och grät. Nåja, jag ser det som positivt att jag var ärlig och inte sa att allt är bra som jag brukar. Så jag ska på uppföljande samtal om två veckor för att se om jag mår bättre. Och som hon sa, jag vet vad som är fel och vad jag borde göra åt det så nu gäller det bara att jag gör det också.

Hugo växer som han ska. Ligger två kurvor upp från medel så han är stor (vilket jag visste) 6 kg vägde han idag.

• Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-05-27 13:14:40 följande:
    Vad borde du göra då? Kram
    Låta min man göra mer för att avlasta, passa på att sova när jag kan och släppa kraven på mig själv. Jag är en typisk "duktig flicka" och det gör att jag sätter för stora krav på mig själv. Jag är medveten om det och vissa dagar gör jag inget men jag måste acceptera det mentalt också och tycka att jag gör ett bra jobb när jag "bara" ger mat och trygghet och lek och blöjbyte åt Hugo. Men eftersom det handlar mycket om mina tankar, krav och prestationer så är det inte så enkelt. Men jag vet att tre viktiga saker som hjälper på vägen är: sömn, motion och positiv inställning. Sömn är svårt men jag har börjat med eftermiddagstupplur och promenader tar jag dagligen och den positiva inställningen jobbar jag med.
  • Trollunge85
    ebe91 skrev 2015-05-27 13:27:36 följande:

Jag är så less på att höra att mitt barn är tjockt. Jag helammar, han äter med 2-3 timmars mellanrum på dagarna och har en nattfasta på mellan 7-10 timmar. Han äter typ 5 min varje gång. Men får hela tiden pikar av sambons familj att han är så rund. På 2-månaders kontrollen vägde han 5,5kg, så visst - han är inte mager men han är för sjutton ett spädbarn! När jag har han i famnen sitter han oftast stilla och är nöjd, o då får jag höra "ne, han vill väl inte förbränna någon kalori i onödan". Han rörs, sprattlar o viftar som vilken annan unge när han ex ligger i gymet men han är väl en mer stillsam unge när han är i famnen. Bara för att svägerskans unge (skiljer bara 2,5v mellan dom) är mer åt det magra hållet med inte en valk på hela kroppen. Är sån jäkla vikthets bland kvinnorna i den familjen, det ska jämföras på minsta milimeter. Nu när Bosse är sjuk fick jag ett sms av svägerskan "tur han har lite resurser att ta av"?! Svarade inte ens på smset... Jag tycker inte han har ngt att ha av utan oroar mig istället för att han inte ska få i sig nog med vätska då han har feber...

Herregud. Hugo vägde 6 kg på 2-mån kontrollen idag. Så jag tycker din son låter liten Spädbarn är inte tjocka! De är runda och gosiga. Alla barn är olika och det har ingenting med din amning att göra. Hugo är väl mer åt det långsmala hållet trots att han väger mycket och han äter varannan var tredje timme dygnet runt.

Förstår faktiskt inte vad som är deras problem. Spädbarn behöver inte tänka på att förbränna kalorier, det gör de med råge när de börjar krypa och gå och springa. Så länge Bosse följer sina kurvor är allt bra. Och jag tycker du gör rätt i att oroa dig för huruvida han äter eller inte snarare att tänka att han kan ta av dina lager. Det är inget positivt att spädbarn går ner i vikt. Jag hade gärna skickat något dräpande svar till din svägerska men du gör nog rätt i att inte svara alls. Hoppas Bosse kryar på sig snart!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?