ebe91 skrev 2015-05-27 13:27:36 följande:
Jag är så less på att höra att mitt barn är tjockt. Jag helammar, han äter med 2-3 timmars mellanrum på dagarna och har en nattfasta på mellan 7-10 timmar. Han äter typ 5 min varje gång. Men får hela tiden pikar av sambons familj att han är så rund. På 2-månaders kontrollen vägde han 5,5kg, så visst - han är inte mager men han är för sjutton ett spädbarn! När jag har han i famnen sitter han oftast stilla och är nöjd, o då får jag höra "ne, han vill väl inte förbränna någon kalori i onödan". Han rörs, sprattlar o viftar som vilken annan unge när han ex ligger i gymet men han är väl en mer stillsam unge när han är i famnen. Bara för att svägerskans unge (skiljer bara 2,5v mellan dom) är mer åt det magra hållet med inte en valk på hela kroppen. Är sån jäkla vikthets bland kvinnorna i den familjen, det ska jämföras på minsta milimeter. Nu när Bosse är sjuk fick jag ett sms av svägerskan "tur han har lite resurser att ta av"?! Svarade inte ens på smset... Jag tycker inte han har ngt att ha av utan oroar mig istället för att han inte ska få i sig nog med vätska då han har feber...
Herregud. Hugo vägde 6 kg på 2-mån kontrollen idag. Så jag tycker din son låter liten
Spädbarn är inte tjocka! De är runda och gosiga. Alla barn är olika och det har ingenting med din amning att göra. Hugo är väl mer åt det långsmala hållet trots att han väger mycket och han äter varannan var tredje timme dygnet runt.
Förstår faktiskt inte vad som är deras problem. Spädbarn behöver inte tänka på att förbränna kalorier, det gör de med råge när de börjar krypa och gå och springa. Så länge Bosse följer sina kurvor är allt bra. Och jag tycker du gör rätt i att oroa dig för huruvida han äter eller inte snarare att tänka att han kan ta av dina lager. Det är inget positivt att spädbarn går ner i vikt. Jag hade gärna skickat något dräpande svar till din svägerska men du gör nog rätt i att inte svara alls. Hoppas Bosse kryar på sig snart!