• Anonym (Dum?)

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Anser mig vara normalt begåvad. Grundskolan och gymnasiet gick helt ok, hade lätt för att lära och levde alltid på att jag lyssnade bra på lektionerna. Läste aldrig inför prov, gjorde sällan läxor. Fick alltid höra av lärarna att jag skulle kunna prestera så mycket mer om jag la manken till. Gick teoretiskt program.

Nu, närmare 20 år efteråt ska jag försöka göra klart mina påbörjade universitetsstudier. Är inte bara en kurs jag börjat genom åren, många många gånger har jag börjat - och det har runnit ut i sanden. Men jag har kommit till vägs ände och nu MÅSTE jag. Har köpt böcker, men de är vidrigt svåra. Dessutom är all litteratur på engelska. Min koncentrationsförmåga är dessutom katastrofalt låg. Och nu har jag börjat fundera på om jag helt enkelt är för dum??? Jag har bra jobb och är en människa som nog anses kunnig och allmänbildad. Dock för dum i huvudet för att fixa en examen...

Någon med några tankar? Jag kanske helt enkelt inte VET hur man läser, jag har alltid glidit på räkmackor och varit lat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-31 12:35
    Läser rejält mycket, men har vansinnigt svårt att få en helhetsbild och förstå den engelska litteraturen. Känns grymt kämpigt. I studiehandledningen ligger tempot på 17-18 sidor per dag första veckan plus en inlämningsuppgift. Ska jag behöva ge upp innan jag ens har börjat??? Det handlar mycket om metodarbeten och olika teoretiska modeller. Må läraren lägga upp lite föreläsningar sen...!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 13:59
    Kan berätta att jag snart hoppar av mina studier. Jag klarar inte boken i kursen. jag förstår helt enkelt inte den. F-N! Den andra kursen jag läser fixar jag på 20% av tiden jag har till förfogande, men de böckerna är på svenska. Jag har översatt de tre första kapitlen nu, men bara översättningen (scannar) tar 20 minuter per sida. Det funkar inte. Jag svär och reser mig från boken var femte minut, kan inte koncentrera mig. Det här var ju min chans att få fast jobb...

Någon med ett sista tips innan jag hoppar av?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 16:06
    Nu har jag hittat ett annat universitet som ger samma kurs och de har en annan kursbok som är på svenska! Hur gör jag? Ska jag läsa den fort som f-n? Det är skriftlig omtenta som läggs ut nästa vecka, men jag kommer ändå inte undan att det ska tas citat från den engelska boken. Jag har berättat för läraren via mail att jag har det jättejobbigt med engelskan. Ska jag fråga om det är ok att jag läser den andra boken? Eller gör ´jag bort mig så?

HJÄLP!

• Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?
  • Anonym (går)

Som tidigare skrivits skiljer det stort mellan olika utbildningar (lärarutbildningen till exempel är ett skämt om det bara handlar om att ta sig igenom), och förstås på vilken "läggning" man själv har.

Detta sagt, så räcker det att vara normalbegåvad för att ta sig igenom ett genomsnittligt högskoleprogram. Då tror jag det är värre med det där med brist på studieteknik och att ha haft räkmacka i tidigare studier som TS beskriver (känner igen det där själv tyvärr). Studiedisciplin är oftast viktigare än intelligens. Själv har jag intelligens över medel att döma av gamla IQ-test men behövde aldrig anstränga mig innan högre studier och saknade både studievana och -disciplin.

Språket kan ställa till det. Det språkbruk som gäller på högskola/universitet skiljer sig från gymnasiets och särskilt  den som själv kommer från studieovan miljö (föräldrar utan högre utbildning) kan känna sig otillräckligt bara av att helt enkelt inte förstå vad folk säger i början.

• Anonym (jobba hårt!)

Det krävs svett för att ta sig igenom universitetsstudier. Bra studieteknik är verkligen a och o. Ja förutom en del personer som glider igenom, men stora andelen av oss har fått slita ganska hårt. Men jag då som är civilingenjör och dessutom doktorerat skulle nog aldrig fixat läkarutbildningen, eftersom man måste lära sig så mycket fakta och det är jag dålig på. Urkass på historia och geografi, vad olika politiska ledare heter och står för. Men jag gillar att förstå varför bergskedjor blir till, mekanismerna bakom världskrigen och skillnaden i ideologi mellan partierna. Jag är stark på samband, logiska förklaringar och den delen, därav mitt yrkesval.

• Subliminal
    Anonym (Övning) skrev 2014-08-24 09:18:47 följande:
    Fniss, känner mig som en stenåldersmänniska när du skriver att man ska anteckna på dator och komplettera lärarnas PPT med egna anteckningar. Slutade plugga för nio år sedan och även om det givetvis fanns bärbara datorer så var det i princip ingen som hade det (för dyrt då) och nästan inga föreläsare hade PPT så man fick anteckna för hand tills fingrarna krampade :D

Allt var INTE bättre förr, hehe.
    hahaha, nej det låter rätt fruktansvärt! Ungefär 90% av de jag pluggar med antecknar på dator under föreläsningarna, men jag tror att det kan vara lite olika beroende på vad man pluggar :)
  • Anonym (kemist och psykolog)
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-24 20:23:00 följande:
    Samhällsvetenskaplig inriktning (vilket jag trivs med).

Vilken vändning från kemist till psykolog! Berätta!
    tröttnade på forskarvärlden (hann med att doktorerar och köra lite postdok innan jag bytte inriktning). helt ok att doktorera men efter det gäller det att verkligen verkligen brinna för forskningen - stor tid går ut på att söka anslag och rädda sin existens. Jag brann inte tillräcklig längre. 

Har alltid velat bli psykolog men kom inte in. Nu på ålderns höst var högskoleprovet inget problem längre. Nästan lite fuskigt :)
  • Chrysabelle
    Anonym (Besserwisser) skrev 2014-08-25 08:57:06 följande:

Har läst 4,5 år totalt på högskola/universitet. Lade inte ner supermycket tid på läsning per ce, men däremot mycket tid på hemtentor och seminarier samt var grymt aktiv på föreläsningar. Frågade mycket, diskuterade, drog paralleller till etc. Använde mig mycket av nyheter, tidigare forskning, hemmadiskussioner, kritiskt tänkande, populärvetenskap osv osv.

Har inte gått gymnasiet. Anser mig vara hyfsat smart. Gick ut högskolan med i princip alla vg:n.

Så alla hittar sin egen teknik.

Vad menar du att du inte gått på gymnasiet? Alls, inte ens på komvux?
  • Anonym (blomman)
    Chrysabelle skrev 2014-08-27 13:43:55 följande:
    Vad menar du att du inte gått på gymnasiet? Alls, inte ens på komvux?
    man måste ju ha behörighet... så det bör personen ifråga ha gjort :)
  • Chrysabelle
    Anonym (blomman) skrev 2014-08-27 13:48:16 följande:
    man måste ju ha behörighet... så det bör personen ifråga ha gjort :)
    Man kan ju ljuga också, det är fullkomligt möjligt.
  • jvs
    Chrysabelle skrev 2014-08-27 13:49:13 följande:
    Man kan ju ljuga också, det är fullkomligt möjligt.
  • manolito
    Anonym (kemist och psykolog) skrev 2014-08-27 13:38:15 följande:
    tröttnade på forskarvärlden (hann med att doktorerar och köra lite postdok innan jag bytte inriktning). helt ok att doktorera men efter det gäller det att verkligen verkligen brinna för forskningen - stor tid går ut på att söka anslag och rädda sin existens. Jag brann inte tillräcklig längre. 

Har alltid velat bli psykolog men kom inte in. Nu på ålderns höst var högskoleprovet inget problem längre. Nästan lite fuskigt :)
    Intressant. Var kemist i privat sektor inget som lockade? Kan tänka mig att man tjänar ganska mycket bättre jämfört med psykolog. Men pengar är inte allt såklart.

Är själv civilingenjör men funderar att skriva högskoleprov för att kunna söka in till läkarlinjen.

Vad hade du i snitt från gymnasiet? Vad fick du för poäng på hp?
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?