• Anonym (Dum?)

    Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

    Anser mig vara normalt begåvad. Grundskolan och gymnasiet gick helt ok, hade lätt för att lära och levde alltid på att jag lyssnade bra på lektionerna. Läste aldrig inför prov, gjorde sällan läxor. Fick alltid höra av lärarna att jag skulle kunna prestera så mycket mer om jag la manken till. Gick teoretiskt program.

    Nu, närmare 20 år efteråt ska jag försöka göra klart mina påbörjade universitetsstudier. Är inte bara en kurs jag börjat genom åren, många många gånger har jag börjat - och det har runnit ut i sanden. Men jag har kommit till vägs ände och nu MÅSTE jag. Har köpt böcker, men de är vidrigt svåra. Dessutom är all litteratur på engelska. Min koncentrationsförmåga är dessutom katastrofalt låg. Och nu har jag börjat fundera på om jag helt enkelt är för dum??? Jag har bra jobb och är en människa som nog anses kunnig och allmänbildad. Dock för dum i huvudet för att fixa en examen...

    Någon med några tankar? Jag kanske helt enkelt inte VET hur man läser, jag har alltid glidit på räkmackor och varit lat!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-31 12:35
    Läser rejält mycket, men har vansinnigt svårt att få en helhetsbild och förstå den engelska litteraturen. Känns grymt kämpigt. I studiehandledningen ligger tempot på 17-18 sidor per dag första veckan plus en inlämningsuppgift. Ska jag behöva ge upp innan jag ens har börjat??? Det handlar mycket om metodarbeten och olika teoretiska modeller. Må läraren lägga upp lite föreläsningar sen...!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 13:59
    Kan berätta att jag snart hoppar av mina studier. Jag klarar inte boken i kursen. jag förstår helt enkelt inte den. F-N! Den andra kursen jag läser fixar jag på 20% av tiden jag har till förfogande, men de böckerna är på svenska. Jag har översatt de tre första kapitlen nu, men bara översättningen (scannar) tar 20 minuter per sida. Det funkar inte. Jag svär och reser mig från boken var femte minut, kan inte koncentrera mig. Det här var ju min chans att få fast jobb...

    Någon med ett sista tips innan jag hoppar av?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 16:06
    Nu har jag hittat ett annat universitet som ger samma kurs och de har en annan kursbok som är på svenska! Hur gör jag? Ska jag läsa den fort som f-n? Det är skriftlig omtenta som läggs ut nästa vecka, men jag kommer ändå inte undan att det ska tas citat från den engelska boken. Jag har berättat för läraren via mail att jag har det jättejobbigt med engelskan. Ska jag fråga om det är ok att jag läser den andra boken? Eller gör ´jag bort mig så?

    HJÄLP!

  • Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?
  • Zmulin

    TS, Vissa människor styrs mer av sin högra hjärnhalva, vissa människor styrs mer av sin vänstra. De som styrs mer av den vänstra har generellt sett lättare för språk och en såkallad "plugghjärna". De har lättare i skolan.
    De som styrs mer av sin högra hjärnhalva har lättare för annat och är generellt sett mer kreativa och analytiska.

    Om ens vänstra hjärnhalva är dominant så kan man memorera saker lättare, vilket exempelvis är en fördel i dagens skola. Därför lär dessa människor ofta upplevas som smartare, men det är bara så enkelt att intelligens är mer än att bara kunna klara av skola. De som använder höger hjärnhalva mest är intelligenta på andra sätt som kanske inte värderas lika mycket i dagens samhälle. 

    Du är inte dum, du har bara svårt för att lära dig på det sättet dagens skola är utformad. Vilket inte är konstigt, att tro att alla människor ska kunna passa in i ETT system ÄR befängt. 

    Om du vill veta mer kan du skicka ett PM. 

  • Anonym (studieteknik)

    Utan att ha läst föregående inlägg så tror jag det handlar om studieteknik, inte din begåvning. När man går i skolan så skaffar man sig strategier för att lyssna och lära, de har du tappat nu när du inte pluggat på länge. Det finns litteratur om studieteknik, du måste hitta din metod. 
    Lycka till!

  • Diamant
    Anonym (studieteknik) skrev 2014-08-24 08:21:34 följande:

    Utan att ha läst föregående inlägg så tror jag det handlar om studieteknik, inte din begåvning. När man går i skolan så skaffar man sig strategier för att lyssna och lära, de har du tappat nu när du inte pluggat på länge. Det finns litteratur om studieteknik, du måste hitta din metod. 
    Lycka till!


    Exakt det tänkte jag också skriva! 
    Dessutom när man inte studerat på en lång tid så är man inte riktigt inställd på att sitta stilla och bara läsa, det var enklare när man precis gått grundskolan och gymnasiet att liksom "fortsätta" sitta vid skolbänken, än när man tar tag i det 20 år senare. 
    Jag tror det kommer gå bra för dig TS, det är kämpigt men med rätt studieteknik så går det! Lycka till!
  • Subliminal

    Jag har också alltid haft lätt för mig i skolan och aldrig behövt plugga. Det bidrar tyvärr till att man ofta blir plugglat och inte har någon studieteknik. Det som har fungerat bäst för mig är att plugga tillsammans med andra. Gå igenom anteckningar, diskutera och leta upp saker i böckerna som du/ni vill öka er förståelse för.

    En annan sak som har fungerat bra för mig är att anteckna mycket (gärna på dator) under föreläsningarna och komplettera powerpointen vi fått av läraren med mina egna kommentarer. Det är ofta dessa jag har använt som underlag när jag har pluggat också, eftersom lärarna ofta utgår från de punkter som de tycker är viktiga inom området.

  • Anonym (Övning)
    Subliminal skrev 2014-08-24 08:29:59 följande:

    Jag har också alltid haft lätt för mig i skolan och aldrig behövt plugga. Det bidrar tyvärr till att man ofta blir plugglat och inte har någon studieteknik. Det som har fungerat bäst för mig är att plugga tillsammans med andra. Gå igenom anteckningar, diskutera och leta upp saker i böckerna som du/ni vill öka er förståelse för.

    En annan sak som har fungerat bra för mig är att anteckna mycket (gärna på dator) under föreläsningarna och komplettera powerpointen vi fått av läraren med mina egna kommentarer. Det är ofta dessa jag har använt som underlag när jag har pluggat också, eftersom lärarna ofta utgår från de punkter som de tycker är viktiga inom området.


    Fniss, känner mig som en stenåldersmänniska när du skriver att man ska anteckna på dator och komplettera lärarnas PPT med egna anteckningar. Slutade plugga för nio år sedan och även om det givetvis fanns bärbara datorer så var det i princip ingen som hade det (för dyrt då) och nästan inga föreläsare hade PPT så man fick anteckna för hand tills fingrarna krampade :D

    Allt var INTE bättre förr, hehe.
  • Anonym (Övning)
    Zmulin skrev 2014-08-24 07:57:34 följande:

    TS, Vissa människor styrs mer av sin högra hjärnhalva, vissa människor styrs mer av sin vänstra. De som styrs mer av den vänstra har generellt sett lättare för språk och en såkallad "plugghjärna". De har lättare i skolan.
    De som styrs mer av sin högra hjärnhalva har lättare för annat och är generellt sett mer kreativa och analytiska.

    Om ens vänstra hjärnhalva är dominant så kan man memorera saker lättare, vilket exempelvis är en fördel i dagens skola. Därför lär dessa människor ofta upplevas som smartare, men det är bara så enkelt att intelligens är mer än att bara kunna klara av skola. De som använder höger hjärnhalva mest är intelligenta på andra sätt som kanske inte värderas lika mycket i dagens samhälle. 

    Du är inte dum, du har bara svårt för att lära dig på det sättet dagens skola är utformad. Vilket inte är konstigt, att tro att alla människor ska kunna passa in i ETT system ÄR befängt. 

    Om du vill veta mer kan du skicka ett PM. 


    Mja, beror inte det på vad man pluggar? Om dina påståenden nu stämmer, vilket jag inte har en aning om, så borde en person som styrs av höger hjärnhalva ha lättare för att plugga konstnärliga och mer tekniskt inriktade utbildningar. En person som kan memorera saker och ting får inte nödvändigtvis någon djupare förståelse för det som hen ska komma ihåg. Ta t.ex. en formel - det är en sak att komma ihåg formeln utantill och kunna "sätta in rätt siffror" och en helt annan sak att förstå vad formeln egentligen avser. 

    Jag håller inte alls med om att kreativa och analytiska begåvningar inte värdesätts i dagens samhälle. Tvärtom påpekas ju jämt och ständigt bristen på t.ex. ingenjörer (som borde falla inom kategorin analytiska begåvningar) och de spås en lysande framtid. 
  • manolito

    Jag har två st avklarade långa utbildningar bakom mig, men misslyckats att avsluta flera distansutbildningar, pga bristande självdiciplin och motivation.
    Mina erfarenheter från mig slälv och andra är att man överskattar svårigheten men underskattar arbetsmängden.
    Har du svårt med självdiciplin så rekommenderar jag någon kurs eller utbildningsprogram med mer fysiska träffar och schemalagt arbete. Distansutbildningar har betydligt fler avhopp.
    Känner du svårt med motivationen kan det vara att du valt fel ämnesområde.

  • jvs
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-23 17:05:17 följande:
    Har tankar som snurrar dygnet runt.
    Nästan alltid svårt att ta itu med tråkiga saker
    Rastlös
    Stressad
    Gör saker hela dagarna utan att egentligen få så mycket gjort. Avslutar aldrig något.

    Jodå, jag har funderat mer än en gång. Men har inte kollat upp ngt.
    Låter lite som svår prokrastinering som jag själv lidit av. För mig yttrade det sig som så att jag kunde hantera att göra små saker så jag hade inga problem med att jobba sålänge jag hade ett ganska enkelt repetetivt jobb men såfort jag behövde tentaplugga så kändes det helt övermäktigt och istället för att ta tag i saken så började jag skjuta på det och skjuter man på pluggandet tillräckligt länge så att det blir för sent och man misslyckas ja då förstärks känslan av att uppgiften var övermäktig och då prokrastinerar man gärna ännu mer.
    För mig hjälpte det att dela upp det övermäktiga i mindre bitar och bestämma hur lång tid man ska lägga på att plugga varje pluggsession. Så kan det t ex gå från att kännas helt hopplöst till ganska lätt att plugga 6 timmar på en dag om man pluggar 2x3 timmar med andra aktiviteter emellan. T ex Frukost, plugga, lunch, plugga, träna, middag, vila, plugga. Träning hjälper mot rastlösheten dessutom så det rekommenderas starkt.
  • Anonym
    Anonym (Övning) skrev 2014-08-24 09:29:48 följande:
    Jag håller inte alls med om att kreativa och analytiska begåvningar inte värdesätts i dagens samhälle. Tvärtom påpekas ju jämt och ständigt bristen på t.ex. ingenjörer (som borde falla inom kategorin analytiska begåvningar) och de spås en lysande framtid. 
    Bara för att det är brist på ingenjörer så innebär inte det att dessa verkligen värdesätts. Tvärtom, att det är en brist på ingenjörer kan vara en konsvekvens av att de inte värdesätts. I Sverige kan man inte tyvärr inte få någon bra karriär som tekniker. Vill man komma upp i lön så måste man byta arbetsuppgifter till ekonomi eller chef med personalansvar. Jag hörde att Sverige inte alls utbildar för få ingenjörer, problemet är att så få ingenjörer verkligen arbetar med ingenjörsuppgifter pga att de bytt till annat, som egentligen kunde skötas av ekonomer eller personalvetare.
  • Anonym
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-23 11:39:16 följande:

    Anser mig vara normalt begåvad. Grundskolan och gymnasiet gick helt ok, hade lätt för att lära och levde alltid på att jag lyssnade bra på lektionerna. Läste aldrig inför prov, gjorde sällan läxor. Fick alltid höra av lärarna att jag skulle kunna prestera så mycket mer om jag la manken till. Gick teoretiskt program.

    Nu, närmare 20 år efteråt ska jag försöka göra klart mina påbörjade universitetsstudier. Är inte bara en kurs jag börjat genom åren, många många gånger har jag börjat - och det har runnit ut i sanden. Men jag har kommit till vägs ände och nu MÅSTE jag. Har köpt böcker, men de är vidrigt svåra. Dessutom är all litteratur på engelska. Min koncentrationsförmåga är dessutom katastrofalt låg. Och nu har jag börjat fundera på om jag helt enkelt är för dum??? Jag har bra jobb och är en människa som nog anses kunnig och allmänbildad. Dock för dum i huvudet för att fixa en examen...

    Någon med några tankar? Jag kanske helt enkelt inte VET hur man läser, jag har alltid glidit på räkmackor och varit lat!


    Vad är syftet med dina studier? Vad är det som driver dig?
    Du har bra jobb, säger du. Vill du byta bana eller är det bara för bota ditt bildningskomplex?

Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?