Inlägg från: Solkatten |Visa alla inlägg
  • Solkatten

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Hoppar in här i nya tråden då. Hoppas vi kan hålla god ton och samtidigt ha högt i tak.

• Solkatten
    Sommarsnö skrev 2014-08-28 17:15:26 följande:

Det är rätt mkt som händer för mig i höst - gravid, ska på anställningsintervju för ev nytt jobb och trolig flytt till Norge under en period. När jag berättade det för min kompis sa hon "Du FÅR inte stressa, du måste ta det lugnt nu". För mig är ju detta positiv stress - jag ser fram emot allt detta och har ingen direkt fysisk stress i vardagen. Men när hon säger så blir jag ju lite orolig - kan även positiv stress påverka fostret eller leda till missfall? Jag kan ju samtidigt inte sluta leva för att jag är gravid. Ponera att jag struntar i att flytta och gå på anställningsintervju bara för att jag ska ta det lugnt då jag är gravid och så får jag missfall iaf. Hur roligt känns det då att ha lagt sitt övriga liv på sparlåga? Hur ska man tänka? Samtidigt är ju barnet det absolut viktigaste i allt detta - det är ju nr 1.

Oroa dig inte. Får du missfall är det för att embryot inte är friskt. I princip alla fall där det inte är miljön i livmodern som spökar så är det kromosomfel som ger missfall. Det är i alla fall vad forskarna tror. Stress är ju aldrig bra i långa perioder men bär det handlar om en arbetsintervju är det ingen fara :)
  • Solkatten
    Mars12 skrev 2014-08-28 17:02:10 följande:

Hoppar också över hit.

Någon som vet om man kan äta nåt mot illamående?

Menar du medicin eller mat? När det gäller medicin finns det flera olika varianter, ring MVC för att få prova om du behöver. Jag har provat postafen, primperan och lergigan comp. Inget har funkat på mig tyvärr. I matväg är det ofta bra att småäta. För mig funkar äpple, oliver, knäckebröd och mineralvatten lindrande
  • Solkatten
    Anonym (Binan) skrev 2014-08-30 12:01:56 följande:

Hej!

Hoppar in här jag med smile1.gif

Gick in i vecka 8 idag. Mår konstant illa, brösten är riktigt ömma, har ofta hjärtklappning och är i stunder extremt trött.

Men då har man höga hormonhalter eller? ?? Är 24 år och väntar första barnet beräknad till 18 April.

Hej hej!

Nja, illamående mm är inte tecken på höga hormonhalter utan det betyder bara att du reagerar på hormonerna. Man vet inte varför vissa blir väldigt dåliga och andra inte men man tror det beror på hur kroppen tolererar hormonerna. Dock kan det ju vara olika i olika graviditeter för samma kvinna.
  • Solkatten
    Anonym skrev 2014-08-31 20:29:40 följande:
    Det är snarare så att de som varit på inskrivning innan vecka 10 har varit där tidigt. Det vanligaste är att man skrivs in mellan vecka 10 och 12, de flesta MVC vill inte skriva in innan. Jag ska dit nästa vecka och är då i vecka 11. Vi skippade hälsosamtalet denna gång =)
    Det var jag som skrev..
  • Solkatten
    Mammis2011och2015 skrev 2014-09-04 10:45:45 följande:

Min förlossning tog 62 timmar. Det var helt sjut jobbigt men min största skräck var kejsarsnitt eller sugklocka. Jag klarade mig på håret från det och det är jag så glad För! Dessutom längtar jag efter nästa förlossning! Det är magiskt att föda barn! Skulle aldrig vilja byta ut det mot ett snitt om det inte är absolut nödvändigt!

Min förlossning tog också lång tid, 58 timmar från första värkarna i latensfasen tills hon kom. Oerhört jobbigt men är inte rädd denna gång, det måste ju gå snabbare liksom hehe. Det var en sådan makalös upplevelse så nr jag krystade sa jag att det är det häftigaste jag gjort.
  • Solkatten
    Anonym skrev 2014-09-06 09:21:59 följande:
    jag är en sån där vuxen som tänker att kön är en social kontruktion och mina barn har de kläder de vill oavsett färg och tryck. Däremot har alltid mina bebisar neutrala färger eftersom det är finast på alla sätt, tryck- och logoträsket kommer snart ändå.
    Kön är socialt konstruerat ja men just därför har jag alla möjliga sorters kläder till barnen. Inte så mycket neutralt och trist utan tycker att alla kläder är för alla barn, dvs mina snippbärare har kläder som enligt normen är pojkkläder och flickkläder. Helst färgglatt
  • Solkatten
    JhjärtaK skrev 2014-09-07 16:09:12 följande:

Ang att gå upp så insåg jag under graviditeten med dottern att jag inte kunde påverka det särskilt mycket och att det mesta var vatten. Gick upp drygt 20 kg med dottern och hade tappat 16 av dessa på två veckor och resterande var borta efter 2 månader utan att jag gjorde någonting. Däremot så skulle jag gärna gå upp mindre denna gång då det blir så tungt för knäna :-/

Precis som jag känner och tänker. Känns verkligen som en onödig stress att tänka på vikten under graviditeten. Självklart ska man vara noga med vad man äter så det inte utvecklas graviddiabetes eller att man får problem. Men att gå upp i vikt är något man får räkna med. Så sorgligt att höra viktprat från gravida tycker jag. Om det endast handlar om utseendet då. Såg ni den alarmerande rapporten om kvinnor som VUL ha små barn och bantar under grav?!
  • Solkatten
    hfriborg skrev 2014-09-08 12:51:00 följande:
    Dem som "fått mage" redan är förmodligen inte gravid magar, utan är bara svullna.. bebisarna är fortf väldigt små och dem flesta har inte livmoder större än en apelsin.. Gravid magen borde därför inte synas tidigare än v 12. Själv ser jag ut som jag är gravid i v 20:p Men är endast mkt svullen, spec efter måltider. Är i v 10 nu:) 
    Fast är det inte första barnet är det inte ovanligt att magen kommer tidigt eftersom livmodern ofta blir mer frammåtriktad. Jag är i vecka 11 och har mage, inte så de som inte känner mig ser men jag ser inte ut som när jag är ogravid.
  • Solkatten
    lillalivet8084 skrev 2014-09-08 18:03:33 följande:

Jhjärtak - min barnmorska sa att det inte är bra att äta lax även om den varit fryst. Så jag har slutat äta suschi! Åt oxå 3ggr i veckan en sväng förut! Sååå gott men slutade med det i vecka 7 efter uppmaning av barnmorska!

Då vet hon nog inte riktigt vad hon pratar om. Det är inte laxen i sig som inte är bra utan risken att få listeria. Det är för det första väldigt ovanligt, du har förmodligen aldrig fått listeria innan av sushi så varför skulle du få det nu. Så länge det är nygjort, fräscht och så så är risken ytters liten att smittas. Så pass liten att Livsmedelsverket inte avråder från att äta sushi. Men är man nojjig så är vegetarisk sushi också underbart!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)