Inlägg från: Solkatten |Visa alla inlägg
  • Solkatten

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Sommarsnö skrev 2014-09-08 20:25:25 följande:

Måste höra med er som varit gravida och fått barn tidigare; hur pass rörlig är man från 6-8:e månaden typ? Min sambo kommer ev att jobba i Norge då och jag funderar på att vara här i Sverige under den perioden då jag vill förbereda mig inför förlossning och så. Förstår att det kan vara väldigt individuellt hur man mår förstås men vad är värsta och bästa scenariot och hur är troligt att man mår? Klarar man sig själv utan assistans (tänker på bärhjälp och andra saker som kan behövas i slutet)?

Det är helt omöjligt att svara på då det är så olika. Jag var väldigt flåsig och yr, mådde inget vidare under förra graviditeten. Rent generellt så är ju inte 6-8 månaden speciellt tunga så du skulle behöva förbereda dig inför förlossning på något sätt. Det kan bli tungt och otympligt i 8e månaden men det beror ju på. Lev på som vanligt brukar man få som råd.
  • Solkatten
    lillalivet8084 skrev 2014-09-08 22:12:10 följande:

Solkatten- som sakt så gör alla sina val! Man kan alldrig va säker på hur "färsk" laxen varit på restaurangen eller hur den förvarats! Nä jag kör det säkra före det osäkra och lyder hällre barnmorskans råd än privat personer som sitter bakom en data skärm ;) upp till var och en va man stoppar i sig under graviditeten :)

Ingen anledning att bli dryg ;) barnmorskor ger ju också olika rekommendationer så det är upp till var och en hur en gör och klart en ska vara försiktig. Angående skinka och sådant så ska det vara lugnt om det är långt kvar till bäst före datum som någon annan skrev. Skulle inte köpa något av märket Tulip som de hittade listeria i här om veckan. Leverpastej är ett bra alternativ om en vill ha köttprodukter på frukostmackan annars
  • Solkatten

Så vR inskrivningen klar, vad skönt det känns, lite mer på riktigt liksom. Hade bra värden fast järnvärdet låg på 121 vilket är bra men under 120 ska man helst inte ha och det kommer ju sjunka. Vill undvika järntabletterna så långt det går då jag blir så dålig av den. RUL bokat 3/11 :)

• Solkatten
    DiplomatiskaJag skrev 2014-09-09 21:43:08 följande:
    Ja det står så i rekommendationerna. Men som sagt, hur kan man VETA att det verkligen är färskt. Men vill veta om ni som undviker lax menar att ni undviker ALL lax och isf varför.
    Det är inte laxen i sig som inte är bra utan att gravad och rökt lax och annan fisk inte är upphettad vid tillagningen därför ska man undvika det on man inte vet att den är försk. Köp från fiskhandlare så vet man, jag skulle inte köpa vakuumförpackad och jag inte skulle ha den i paj eller så då. Så fort man hettar upp den så pass att det "kokar" ska det vara okej. Samma gäller ostar.
  • Solkatten
    Bell13 skrev 2014-09-10 08:20:11 följande:
    Det är ju få gravida som klarar av t ex niferex. Prova duroferon och ta två tabletter så blir magen mjuk istället för hård och förstoppad.
    Har köpt hemofer för att få i mig mer järn nu. Tyvärr så blir min mage tvärt om av Niferex, den blir snabb istället för långsam. Sist tog jag varannan dag för att må okej varannan dag i alla fall.
  • Solkatten
    JhjärtaK skrev 2014-09-10 07:35:19 följande:
    Leverpastej på smörgåsen tillsammans med ett glas apelsinjuice eller något annat c-vitaminrikt kanske kan göra så att du slipper järntabletterna i några veckor? Sen finns det ju två sorter så kanske mår du bättre av den ena än av den andra?

Härligt med RUL den 3/11. Hur långt gången är du då?
    Jag är i vecka 19 då, 18+2 :)
  • Solkatten
    alhi skrev 2014-09-13 11:39:43 följande:

ÄNTLIGEN! Min energi är tillbaka! Efter två månader i koma känns det underbart att vakna kl 7 och åka till stallet och rida hästarna innan utsläpp. Har efter det städat hela huset, stekt pannkakor och gått långpromenad med hundarna. 

såkandetgå
    Åh, så avis jag blir. Vad skönt för dig!
  • Solkatten
    agirlnamedbill skrev 2014-09-16 08:37:25 följande:
    Jo jag tyckte också det verkade tidigt men vissa har väl livmodern så att det känns tidigare. En från en ung mamma grupp i min stad sa att hon känt v 13.

Jag kände första gången i v 17 med dottern.
    Det går att känna i V.13, då känns det som ett lätt fladder. Men då ska ju bebisen ligga så nära väggarna i livmodern att det känns samt att moderkakan inte ska vara i vägen. Längtar tills det börjar kännas, det blir genast mer verkligt då. Samtidigt är det lite läskigt tycker jag att känna att det ligger en bebis där inne, sjuk känsla. Jag går in i V.13 på fredag, få se om de börjar fladdra då ;)
  • Solkatten
    alhi skrev 2014-09-17 14:50:19 följande:

Precis varit på UL! Min bebis växer och mår bra. Lycka!

Hen slog volter och växer på dagen efter sin kurva.

Nästa UL 8/10

såkandetgå
    Härligt men har jag missat något? Var det inte två små?
  • Solkatten
    alhi skrev 2014-09-17 21:38:59 följande:

Elisabeth/anonym- inte meningen att låta dryg. Orkade inte citera hela. Var mer att jag är antivikthets. Och tack! :)

Tack allihopa! Vi går på ett UL i månaden pga blödarsjuka. Så det är special.

Vi hade två små men en utan hjärtrytm i v 6-8. Tillbakabildad v 9.

såkandetgå
    Då förstår jag, hade missat det. Beklagar men gratulerar till den lilla som slog volter :) jag längtar tills jag får se vår. Inget kub och ingen anledning till VUL gör att vi får vänta till 3/11.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)