Inlägg från: Solkatten |Visa alla inlägg
  • Solkatten

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

JhjärtaK skrev 2014-09-18 15:54:21 följande:

Vi fick jättefina siffror idag på kub, PÅ BÅDA BEBISARNA!! Japp, ni läste rätt, de är tv där inne som röjer! De måste ha gömt sig bakom varandra på VUL de jäklarna!

Men oj. Vad är det med bebisarna i denna tråd? Trillingar och tvillingar i massor ;) vilken fantastisk nyhet, bättre än så kan det ju inte få på KUB :)
  • Solkatten
    Linaslus skrev 2014-09-19 11:32:58 följande:

Tyckte det var lite konstigt för jag har aldrig hört någon som betalat!

Tror det är det vanligaste att man får betala om man är under 35. Här i Södermanlands landsting görs inte ens Kub utan man får söka privat om man vill.
  • Solkatten
    JhjärtaK skrev 2014-09-19 19:57:09 följande:
    Vad tydligt det syntes på dina bilder att det är tvåäggstvillingar smile1.gif Nu förstår jag att vår bm var så säker på att våra är enäggs, de såg ju ut att ligga helt annorlunda. Hos dig såg man skiljeväggen tydligt.

Grattis till två! Våra skiljde 0,6 cm nu. Den ena är 5,8 cm och den andra 5,2 cm.
    Vill inte komma som någon besserwisser här men om det är tvåäggs eller enäggstvillingar är oerhört svårt att veta för än barnen är födda. Det du menar måste vara hur de ligger, alltså om de har egen hinsäck eller delar. Det har inget att göra med om de är tvåäggs eller enäggs :)
  • Solkatten
    91an skrev 2014-09-19 21:02:15 följande:

Hej alla preggos!

Jag är ny här. Är en sådan som annars flitigt läser trådar på familjeliv om diverse saker jag oroar mig för men har aldrig bidragit till något inlägg själv. Men nu när jag är gravid så tänkte jag passa på.

Jag är i vecka 9+0 och var på tidigt ultraljud i onsdags pga min oro. Allt såg bra ut. Nu står vi i valet om vi ska göra kub eller inte. Jag är 23 år. Skulle gärna vilja bolla lite om hur ni andra tänker angående det.

Hursomhelst hej på er alla! ????

Om du i inte har en historia med kromosomfel i släkten eller så så skulle jag tycka att ett kub var helt onödigt, men det är upp till var och en hur man vill göra.
  • Solkatten
    cu2013 skrev 2014-09-19 08:11:36 följande:

Jag är idag i v 11+1 och har haft en hel del sammandragningar de senaste dagarna. Ngn som känner igen sig? Det känns som att det är lite tidigt. Ska ringa BM idag och se vad hon säger. Ville bara höra om ngn annan varit med om ngt liknande.

Har du barn sedan tidigare? Är du säker på att det är sammandragningar och inte ligamenten som drar eller växtvärk?
  • Solkatten

Första milstolpen idag då jag nu är i vecka 13+0, det är som ni säger nu risken minskar men enligt min app är det med 65% inte 90. Skönt i alla fall även om man inte är på det torra än såklart. :)

Det är så olika var man bor med KUB. Som sagt så görs det inte ens här i Södermanland om man inte söker privat vilket gör att det inte är många som gör KUB här. Speciellt inte om man inte är under 35. Hade jag varit 35 skulle jag gjort det men tycker inte det känns nödvändigt nu när vi inte har någon förhöjd risk. Dock blir det ju ännu jobbigare om man får veta att barnet har trisomi 13 eller 18 om på RUL och då får föda fram barnet. Någon som vet hur långt in i graviditeten det går att göra KUB?

• Solkatten

Bokade KUB-test imorgon lite spontant så där. Hade inte tänkt att göra det men vill slippa vara orolig att behöva göra en sen abort i vecka 20 efter RUL om det skulle vara något väldigt galet. Är förväntansfull och nervös inför morgondagen nu. Hoppas så innerligt att allt ser bra ut. Tar blodprovet samma dag så siffrorna får jag om några dagar men bedömningen av nacken får vi ju direkt.

Tycker det är väldigt märkligt att mitt landsting inte gör KUB över huvud taget så vi får betala 1600kr för att göra det medans det i andra landsting är gratis för alla som vill. Man kan ju hoppas vi har andra fördelar här :)

• Solkatten
    Sommarsnö skrev 2014-09-21 18:20:05 följande:
    Jag har varit inställd på att man kan se det nu vid NUPP men det kanske är för tidigt alltså? Någon annan som vet? Könsorganen är ju iaf utvecklade då enligt vad jag läst.
    Det går inte att se vid NUPP, det är för tidigt. Vid RUL går det att se men det är olika i olika landsting om de får berätta eller ej.
  • Solkatten
    JhjärtaK skrev 2014-09-22 14:47:09 följande:
    Nu är det jag som blir besserwisser istället. Du har rätt att det är svårt att avgöra om de är enäggs eller tvåäggstvillingar om de har varsin fostersäck och var sin moderkaka men om de delar fostersäck och endast har tunn hinna mellan sig eller ingen hinna alls så är det alltid enäggstvillingar, se nedan smile1.gif .

"Tvillingar som har gemensam fosterhinna med inga eller bara tunna hinnor emellan sig är alltid enäggstvillingar (25-30% av alla tvillingpar)."
    Ja precis, så är det :) ligger dina i samma säck?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)