Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Är det någon annan som blir öm på magen när ni ansträngt er? För mig känns det som ett blåmärke ungefär. Efter en stund vila går det över.

• Freje
    BigMami skrev 2015-03-12 15:28:31 följande:
    Japp smile1.gif Tappar även känseln emellanåt på vissa ställen! Men magen är bra stor nu! Sf måttet var på 37cm i v 36.
    Tappar känseln gör jag däremot inte . Men händerna domnar på nätterna ibland. Tänk så mkt konstiga krämpor o symtom man får stå ut med. Tur att det snart är över. Vecka 35 imorgon????
  • Freje
    Sommarsnö skrev 2015-03-12 16:26:47 följande:
    Var inne på förlossningen och pratade med min Aurorabarnmorska igår. Efter det har jag lite tankar som det vore värdefullt att höra era åsikter om.

Här på förlossningen ger de alltid värkstimulerande efteråt för att moderkakan ska komma ut. Era tankar om det? Tänker att kan man inte vänta en liten stund iaf och se om den kommer ut av sig själv eller innebär det en sådan ökad risk att man istället har denna rutin?

Hur har ni tänkt angående K-vitaminsprutan?

Provade lustgas och fastän hon skruvade upp mer tyckte jag inte att jag blev så påverkad av den att jag kan tro att den ska ge bra smärtlindrande effekt. Er erfarenhet av lustgas i smärtlindrande syfte?
    Jag kan inte komma ihåg att jag fick något värkstimulerande för moderkakan sist. Men å andra sidan kanske jag mest var fokuserad på att vår lilla kille kommit till världen just då. K-vitaminsprutan tog också utan att analysera så mycket då. Tänkte att om man kan minimera risk för allvarlig blödning så är det värt det.

Jag använde lustgas sist. Jag tycker inte att jag kände så mycket påverkan av den, däremot så var det något att fokusera på under värkarbetet. Det  hjälpte till att hålla andningen under kontroll, vilket underlättade under värkarna. Det var lättare att slappna av och inte spänna sig när värkarna kom. Så min upplevelse av lustgasen är positiv. Jag kommer försöka att köra på lustgas även denna gång.
  • Freje

Min bebis har också väldigt tydliga rutiner. Hon är aktiv en stund på dagen vid 15 tiden. Sen när jag läser gonatt saga för sonen brukar hon också rumstera om. För att sen återigen bli aktiv när jag försöker sova vid 22-tiden.

Idag har jag haft mkt molvärk och sammandragningar, så hon har varit mycket mer aktiv idag. Höll en presentation på jobbet och var tvungen att pausa då och då och djupandas. De jag föreläste för började skruva på sig och se nervösa ut Skrattande.

• Freje

Blä, jag har blivit förkyld med jobbig hosta igen. Det är tredje gången sen i januari. Var till vårdcentralen och lämnade prover igår för att se om det går att behandla. Känns som om kroppen behöver friskna till och ladda lite inför kommande förlossning. Just nu känns det som det skulle bli väldigt tufft att orka igenom en fl med hosta och täppt näsa. Och jag hoppas att hon tar vad hon behöver för att växa, hittills har jag gått upp 1 hg sen i januari. Känns lite för lite. Troligen är det jag som tappat i vikt med tanke på alla förkylningar, nästa besök hos bm är nästa vecka så förhoppningsvis då kanske jag blir lite lugnare.

Inatt har hon bökat runt så mycket så jag funderade ett tag om hon vänt sig. Jag hoppas inte det för hon har ju legat med huvudet ner sen i januari.

• Freje
    S1528 skrev 2015-03-17 08:25:17 följande:
    Förresten, väger ni er vid varje BM-besök? Jag har inte fått göra det de senaste två besöken, men det känns väl som att det borde "ingå" såhär i slutet?
    Jag väger mig, men bara för min egen skull. Min BM har bara frågat efter vikten vid inskrivningen och vid besöket i vecka 25.

Jag har hittills gått upp 5,5 kg. Vid TUL i vecka 32 vägde vår tös 1700 gr vilket då var enligt normalkurvan. Egentligen är ju ens egen vikt ganska oväsentlig. Vissa går upp mer för de samlar på sig vätska t ex. Viktigast är ju att bebis växer som den ska. Jag har nog tappat en del muskler också, har inte blivit så mycket hård träning de sista månaderna . Ser fram emot många och långa promenader med barnvagn inom kort

37 dagar kvar till beräknat BF ! Känns nära nu, men vet att när ni som har bf tidigt i tråden börjar få
    småttingar kommer jag sitta och tänka att det är eeeevigheter kvar tills jag får träffa min.

Just nu längtar jag till sista arbetsdagen som är 2 april.
  • Freje
    NaNnEd skrev 2015-03-17 09:02:46 följande:
    Freje: jag vet hur det känns! Skitjobbigt! Passar på att gnälla lite när jag ändå är igång: den här graviditeten har jag varit sjuk så himla mycket jämfört med förra. Och höggravid i vabuari mars var ju inte nån hit visade det sig, särskilt inte med en levande liten smittohärd brevid i sängen om natten (hej dagissmitta x eller y eller a eller b). Sen början av feb har vi haft: bondförkylning med feber, tätt följt av influensa alla samtidigt sonen 40grader i tio dagar, därefter sonen öroninflammation och sambon lunginflammation och jag bara lite konvalescent o höggravid och handlar lagar mat underhåller osv... Därefter skum magsjuka, seg och bara bakvägen så att säga, sen nu har vi åkt på nån ny förkylning med taggtrådshals hosta och trötthet som dominerade symptom... Eh... Tycker rätt synd om mig själv vid det här laget... 18 dagar kvar till BF...
    Tack Jag hoppas att det bara blir bättre nu. Influensa säsongen borde ju vara på väg bort nu. Jag hoppas du hinner kurera dig ordentligt innan det är dags. Jag tycker vi kan ta oss rätten att tycka lite synd om oss själva
    Droppen för mig blev i söndags när jag fick inflammation i ögonen. De var helt igenkletade när jag vaknade i måndags. Fick inte upp ögonen utan var tvungen att lägga blöta bomullstussar för att lösa upp kletet. Jätteäckligt.
  • Freje
    Fr1da skrev 2015-03-19 17:26:19 följande:

Här är en till som vill föda nu nu nu smile1.gif V 39 idag och min ischias eskalerade galet igår kväll. Går nu med kryckor för att ens kunna ta mig framåt själv, och fått citodon utskrivet. Lite nervös inför hur förlossningen ska gå om jag ska ha såhär ont. Kan ju inte sitta och ligga i vilka positioner som helst, så känns som att det kommer bli extra jobbigt med både denna smärtan och värkar. Någon omföderska här som varit med om liknande?

Har inte varit med om samma, men det låter inte roligt. Men kroppen är ju ganska finurlig och börjar ju producera sitt eget smärtstillande inför fl. Kanske ischias släpper när bebis börja röra sig nedåt. På nåt sätt kommer du att klara av det hela galant!
  • Freje

Vecka 36 nu (35+1) och jag tycker att magen har sjunkit något. Bebis är väldigt aktiv även på dagarna, tidigare var det mest på kvällarna. Idag tycker jag att jag haft sammandragningar hela dagen. Magen har känts som en fotboll hela dagen. Längtar mer och mer till att det är över och vi får träffa vår lilla tjej.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)