mandalii skrev 2015-01-12 10:19:37 följande:
Grattis! Vad roligt : ) Jag var hos BM förra veckan och mitt järnvärde hade också sjunkit, men betydligt mer än för dig. Var nere på 102 nu vilket inte alls är bra. Vad äter du för att ha så bra värden?
Jag kan inte ta järntabletter eftersom jag redan har så mycket problem med magen, förstoppning, gaser osv. Testar med blutsaft, leverpastej, pumpakärnor, rött kött och messmör nu, får se om det hjälper. Annars sa barnmorskan att jag blir så illa tvungen att börja med tabletter : ( Ska på nästa besök om ca två veckor.
Vilken vecka är du i? Jag är i vecka 27 nu.
Jag är i vecka 26 (25+3). Jag äter väldigt allsidigt. Försöker äta nyttigt och varierat. Sonen är min inspiration och motivation. Han älskar all slags mat och grönsaker. Det gör det roligt variera sig. Mycket ekologiskt och undviker halvfabrikat. Utöver det så knaprar jag gojibär och pumpafrön som snacks. Gojibären tycker jag inte är så jättegoda, men de är väldigt rika på både C-vitamin och järn. C vitaminet är ju bra för det hjälper kroppen att ta upp järnet. Äter som mellis på jobbet och har på yougurten istället för flingor.
Hoppas du lyckas få upp järnvärdet med kosten. Testa med lite gojibär också. Det är inte roligt att ha problem med magen, framför all inte när man är gravid.