Inlägg från: agirlnamedbill |Visa alla inlägg
  • agirlnamedbill

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

LillaSandy skrev 2014-10-11 16:22:20 följande:

Jag äter gravidmultivitaminer från apoteket, niferex järntabletter och omega 3. Idag tror jag att jag för första gången kunde känna kanten på livmodern :) såg även idag att jag fått en mörk rand från naveln o neråt, men den är väldigt svag än så länge iaf. Sen var jag på tidig glukosbelastning igår och det gick bara bra :) inte alls så jobbigt som jag läst att det varit för några andra. Någon anna som gjort tidig glukosbelastning? visst får alla göra de senare i graviditet? Och så har jag fått svårt för att äta potatis i de flesta former. Är det vanligt att man får svårt att äta vissa saker?

Nej alla får inte göra det, bara om man har högt blodsocker hos BM och är i risk för att få graviditetsdiabetes. Jag pratade med min bm att jag hade högt blodsocker förra graviditeten så hon kollade i mina filer och såg att jag haft 9,5 och man är i risk för diabetes vid 9. Så jag borde ha fått gjort glukosbelastning förra graviditeten men min bm då sket i det, så jag har tur att jag inte fick nån diabetes!
  • agirlnamedbill
    naughtyn skrev 2014-10-11 16:58:37 följande:

Här hemma har jag ingen aning om hur vi någonsin ska lyckas komma överens om ett namn till barnet... Min sambo är totalt anti mot alla namn jag säger och kommer inte med några egna förslag.

Fram till igår hade vi i alla fall lyckats komma fram till två tjejnamn som vi båda gillade men när jag tog upp dem på tal den här gången så ratade han dem helt. Mission impossible!!

Jag har i alla fall fastnat helt för Miranda ifall det blir en tjej.

Bra namn! Både jag och dottern heter det i andra namn ^^
  • agirlnamedbill
    DiplomatiskaJag skrev 2014-10-12 07:43:20 följande:
    Jag fick göra glukosbelastning när jag var gravid med sonen. Då sa BM att högt bmi ihop med högt blodsocker, då vill de göra glukosbelastning. Men mitt blodsocker låg på 7,5 på inskrivningen och hon tyckte det var alldeles för högt. På labbet skaka de på huvet och sa att 7,5 är ingen anledning att skicka iväg på glukosbelastning. Så det beror nog på vilken bm man får.

Min bm ville skicka mig till dietist och jag vägrade. Jag tror hon därför tog sockervärdet 7,5 allvarligare än det är.

Trivdes inte så bra med min bm. Nu har jag en som är suverän :)

Min syster hade sockervärde på över 9 i slutet och hon slapp glukosbelastningen. Hon hade ätit på donken och en stor glass innan besöket så det fanns en naturlig förklaring. Men hon fick gå tillbaka på öppen mottagning dagen efter för att lämna nytt värde och då var det normalt.

Så som sagt, beror nog mycket på vilken bm man har.
    Står att ett blodsocker är högt om det är över 6 på fastande och över 8,7 efter måltid. Och min nuvarande BM sa att 9,5 ska man verkligen inte ha även om min frukost den dagen var flingor med socker
  • agirlnamedbill
    PalleH skrev 2014-10-12 10:38:17 följande:

Ah, nästan samma.. Eftersom det är mitt första så tror jag och har en känsla av att jag får

En maj-bebis! :) vi får se!

Jag har bf 26e men tror jag får i maj också. Mamma gick över med alla tre ungar.
  • agirlnamedbill
    Jhalie skrev 2014-10-12 20:08:44 följande:

Fick mail av min barnmorska att jag ska börja äta järntabletter från v 20...

Åt inga med de två sista barnen.

Men nu är jag allt som oftast väldigt yr, blir lätt svag och darrig. Matt liksom.

Kan det vara pga att lågt järnvärde?

Och kan jag isf börja med järntabletter redan nu? V 16...

Trodde att det var som vilket kosttillskott som helst, att man kan ta det när som helst (så länge det är tillåtet för gravida osv osv)
  • agirlnamedbill
    Fridhaa skrev 2014-10-13 14:31:11 följande:

Måste fråga en sak!

Jag arbetar som undersköterska enbart natt 80%

Vården är ett slitsamt arbete därför är jag tacksam över att man får gå 2 Månader inna beräknad Bf MEN!

Är det bara jag som upplever mina kolleger som överbeskyddande ?

Jag får inte göra si eller så.. Jag vill inte se mina kolleger slita men jag tänker sjävklart på vad jag gör och vad jag inte bör göra.

Kan bara inte släppa tanken..

Jag jobbar på äldreboende och ingen av mina arbetskamrater säger någonting om att ta det lugnare än dom. Och det gjorde vi inte till en tjej som var gravid i somras heller. Det beror väl på vem man arbetar med. Dom flesta där jag jobbar är 30-40 och har egna barn och vet att man kan arbeta som vanligt som gravid. Kan tänka mig att yngre som inte har barn kan vara mer överbeskyddande. Eller folk som allmänt överreagerar kring saker som skrivs på nätet.
  • agirlnamedbill
    Kiickson skrev 2014-10-13 19:06:04 följande:

Jag har hamnat i någon dålig period när det gäller mat. Jag är hungrig och så men inte direkt sugen på något, och när jag väl äter så växer de bara i munnen på mig och jag vill inte svälja. Jag får tvinga i mig maten, vilket inte är kul.

Har ni nå tips och förslag på vad som kan passa att äta, vad har ni ätit om ni varit/är i en sån period?

Jag gick in i vecka 14 igår och det kom helt plötsligt då. Inte haft problem med mat tidigare (förutom korv som fått mig att spy hela graviditeten) bara haft problem med illamående. Känns ju inte kul att man inte vill eller kan äta riktigt när man har en liten som växer och behöver det...

Jag blir inte heller sugen på nåt så där.. Mår illa eller blir jättemätt rätt fort. Jag kan knappt äta kött. Idag kunde jag trycka i mig en halv pizza utan problem, men oftast så får jag kämpa.
  • agirlnamedbill
    LillaSandy skrev 2014-10-15 09:33:26 följande:

Influensavaccin. Ta eller inte ta?

Det var en ganska stor diskussion om det i tråden tidigare, om du orkar bläddra tillbaka ^^
  • agirlnamedbill
    Tjolahoppis skrev 2014-10-15 19:12:55 följande:
    Sånt där är ju kul. Jag har typ exakt 1 på hCG och under 0,5 PAPP-A. Undra om det betyder kille då? 12/11 får vi (förhoppningsvis) veta!
    Men vadå 1? Man ska väl ha flera hundra i hcg som gravid?
  • agirlnamedbill
    Sommarsnö skrev 2014-10-15 20:55:35 följande:
    Ja men mätvärdet i IU/l brukar omräknas till ett värde i MoM. Detsamma gäller PAPP-A. Detta är alltså värden som mäts vid KUB-blodprovet.
    Aha okej! Därför jag inte fattar nånting :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)