Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Bell13 skrev 2014-11-18 15:10:42 följande:
    Är livrädd att föda ett stort barn. Det är min största skräck. Därför vill jag veta.
    De mäter väl magen men det säger kanske inte så mycket? Kanske vore nåt för mig också som är förlossningsrädd. Kan man bli igångsatt om det verkar bli ett stort barn och man vill det själv? 
  • Sommarsnö

Hur har era mödrars födslar varit jämfört med era (ni som fött barn tidigare)? De säger ju att hur snabbt det går osv kan gå i arv en del - har ni märkt av det? Tänker framförallt på förstagångsfödslarna. Min mamma födde bara ett barn men det gick fort för att vara förstagångsföderska för henne - efter 3 timmar på sjukhuset så var jag ute

• Sommarsnö
    Emmadee skrev 2014-11-19 08:08:05 följande:

Jag har också förstått det som att vikten på barnet inte har så stor betydelse för hur mycket man går sönder. Utan att huvudomfånget har större betydelse. Eller om man som min son tror att man är Stålmannen och tyckte det var en bra ide att födas med handen utsträckt över huvudet. Han var en pina att krysta ut och jag gick sönder rejält. (Sfinkterruptur)

Blev igångsatt och det vill jag inte uppleva igen. 16 dagar övertiden och mäkta trött på att vara gravid. Den här gången vill jag uppleva en förlossning som startar spontant av sig själv. Och gärna inte senare än BF. ( sen återstår det väl att se om läkaren föreslår snitt, efter att ha undersökt min tidigare ruptur)

Jag föddes fem dagar före BF och min mamma var inne på BB ett par timmar innan jag kom ut. Så ingen genetisk koppling där...

Vad jag har hört från barnmorskor så finns det en genetisk koppling till hur pass snabb och lätt själva förlossningen är men ingen koppling vad gäller tidpunkt för när barnet kommer ut (alltså t ex överburenhet eller att man föder före utsatt datum osv).
  • Sommarsnö

Idag ska jag på mitt första samtal angående min förlossningsrädsla. Ska bli intressant att höra vad barnmorskan har att säga.

• Sommarsnö
    DiplomatiskaJag skrev 2014-11-19 16:31:11 följande:

Angående att föda stort barn och spricka så sprack jag mycket när jag födde sonen. MEN ja han var stor men han i princip slets ut med sugklocka då hans hjärtljud tystnade. Så hade jag inte vart värksvag på slutet och fått ut honom av egen kraft hade jag nog inte spruckit så mycket som jag gjorde. Han vägde nästan 4,6 och hade 38cm i huvudomfång.

Min syster födde en 3,5kg bebis utan sugklocka och sprack hela vägen.

Så det är inte bara storleken på bebisen som avgör hur mycket man spricker.

Men är man rädd/orolig kan det säkert vara skönt att veta bebisens storlek innan även om tul inte ör helt tillförlitligt.

Det sa barnmorskan jag pratade med idag också att det inte är storleken på barnet som spelar så stor roll för hur födseln går. Blir man t ex värksvag p g a epidural eller annat så kan det ha större betydelse än att barnet är stort.
  • Sommarsnö
    Madelen b skrev 2014-11-19 16:37:22 följande:

Var på rul idag och allt såg bra ut! Bf 25 ( 10 dagar senare än va bm beräknar efter mens :O , fler som har så? )

Min son fick köpa första klädesplagget till sin lillasyster och valde denna hemska skapelse haha:) men var chockande nog en tös här:)

Haha, "ska det va så ska det va" tänkte han nog ;) Grattis till fint RUL!
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-11-19 20:00:26 följande:
    Jag vågade inte ta bedövning för jag hade hört att det kunde få allt att stanna av.
    Kändes det bra i efterhand att du gjorde så eller hade du velat ha det annorlunda? Jag förstår inte riktigt de förlossningsrädda som vill ha en planerad igångsättning men det kanske är de som mer vill ha kontroll än är rädda för smärta. Jag som är mest rädd för smärtan skulle inte vilja ha det, tycker att värkstimulerande dropp verkar hemskt och det kan man ju få om värkarbetet stannar av också
  • Sommarsnö
    Madelen b skrev 2014-11-19 20:59:47 följande:

Jag skippade smärtstillande pga att ja hört att förlossningen kan ta längre tid pga avstannande värkar!

Ja använda bad och profylaxandning!

Bad ska jag verkligen prova om det finns möjlighet, verkar super och har bara hört positivt om det! Läser just nu "Föda utan rädsla" av Susanna Heli. Ska definitivt prova hennes metod som liknar dykmetoden. Har praktiserat lite mindfulness innan där man ju också ska acceptera det som är och inte försöka fly och upplever att det hjälpt mig i andra situationer, t ex när jag haft magkatarr och mått dåligt. 
  • Sommarsnö
    Madelen b skrev 2014-11-19 22:43:30 följande:
    Kan även tipsa om yoga/pilares däran får andningen och avkopplingen på köpet! Super!!
    Ja yoga tränar jag redan. Lite osäker på hur jag kan använda det i förlossningen dock? Där ska ju andningen vara ljudlig medan Susanna Heli i sin bok trycker på att det är väldigt viktigt att ha en mjuk och ljudlös andning.
  • Sommarsnö
    EmmasaraL skrev 2014-11-20 08:45:18 följande:
    Tack för tipset! Ska definitivt läsa den boken!
    Ja den är bra och hoppingivande och ger konkreta råd. Det finns en liten checklista på slutet som jag ska ta med mig till förlossningen och påminna mig om (eller det blir kanske min sambo som får påminna mig).
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)