Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Hanna 681 skrev 2014-11-25 16:27:43 följande:
    Vi har en ergobaby, den är toppen! Får inte ont i ryggen och kan användas från baby till ca 20kg.

Bärsjal tycker jag inte om, alldeles för krångligt för min smak.
    Tack för tipset! Varför valde du den - valde du mellan några olika? Har tittat här och de olika bärselarna verkar ju ganska lika, eller? www.kokobello.se/ergonomiska-barselar-skickas-fraktfritt/
  • Sommarsnö
    Anonym (Happy mother) skrev 2014-11-26 11:49:55 följande:

Hej!
    skulle ni vilja köpa dessa saker till dina barn?

Baby pläd mjuka och sköna.
    Tänkte göra en beställning från england och sätta annons på tradera. Men lite osäkert om folk kommer köpa.

Handuk med huva - använda efter badet.

Alldeles för mycket tryck och grejer för min smak så jag skulle inte köpa det. Men smaken är som baken.
  • Sommarsnö
    Freje skrev 2014-11-26 11:15:07 följande:

Till sonen hade jag en TricotSlen, kommer använda den här bebben också. Tar lite tid att lära sig knyta och att få in bebben. Sitter jätteskönt och skaver inte. Men, när bebisen blivit lite större (och det är sommar o varmt) är jag lite sugen på att prova en Pognae sele. Hade en babybjörn till sonen men fick jätteont i rygg och axlar av den.
    Här läst på lite om olika ergonomiska bärselar (ergonomisk för bebisen) och tror att en Pognae kan passa mig som är ganska kort (165 cm) och normalt byggd. Har läst att t ex Manduca passar längre bärare.
    Kan tipsa om sidan Sjalbarn (www.sjalbarn.se), där finns massor med information om både olika sjalar och ergonomiska selar. Man kan även hitta "ambassadörer" i sin närhet och diskutera fördelar/nackdelar och kanske prova också.
    Det är inga problem med att sjalen liksom tänjs ut och åker upp så man får hålla på och knyta om den hela tiden? Att det blir som ett irritationsmoment liksom? Sitter den där den sitter när man väl fått dit bebisen?
  • Sommarsnö
    Smulan 89 skrev 2014-11-26 16:47:14 följande:

In i v 23 idag och har haft en dålig start på veckan. Min bil brann upp när jag skulle hämta barnen ifrån förskolan i måndags, så nu har jag haft fullt upp att ringa försäkringsbolag, kolla på ny bil, fixa en ersättningsbil, så jag kan få barnen till förskolan osv.
    Jag var ensam i bilen och fick stanna vid kanten på motorvägen då bilen gav upp. När jag stannat så började det ryka och sen tog det fyr i motorrummet, så det blir skroten för den bilen. Som tur var så gick elden inte in i bilen, utan mina matvaror och julklappar klarade sig. Hämtade ut nya barnstolar, då de luktade rök, men annars gick jag bra.

Usch vad läskigt. Tur att ingen kom till skada.
  • Sommarsnö
    Madelen b skrev 2014-11-26 17:33:18 följande:

Två funderingar, är de fler än jag som

1 har sååå ont i magen precis mellan bebisen o revbenen:( ont hela dagarna! Vet inte om de kan vara magkatarr eller att allt trycks ihop:( grymt jobbigt iaf!

2 har värk i underlivet när ni tex sitter på toan:/

Värk vid revbenen, speciellt på höger sida, kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Du kanske borde kolla upp det hos din BM? Men det beror ju på om det är vid revbenen eller om det mer känns i maggropen som ett sug? Isåfall är det kanske magkatarr.
  • Sommarsnö
    Anonym (Jag) skrev 2014-11-26 22:00:47 följande:

Lite äckelvarning men måste ändå fråga om ni vet... ikväll när jag var på toa och torkade mig så fastnar de som en ganska stor geleklump på pappret. Helt genomskinlig och luktade ingenting. Vad kan det vara? Borde jag vara orolig? Har förövrigt, under hela graviditeten haft mycket flytningar.

Så har jag ofta haft när jag inte varit gravid, typ runt ägglossning. Vet inte om det är annorlunda när man är gravid - om det kan tyda på något annat. Mycket flytningar har jag nu iaf vilket är lite drygt.
  • Sommarsnö
    EmmasaraL skrev 2014-11-26 21:53:18 följande:
    Vad roligt att ni har samma tänk! :) Vi har slängt ut massor av plastsaker och jag läser dagligen på ekobloggar, massor man får lära sig vilket jag bara ser som positivt. Och har större koll på gift i andra saker än vad man hade tidigare.

Jag har hört att det bästa är att ta ett kit med lite olika blöjor så man får pröva sig fram. Hört mkt gott om Alvehamn, bumgenious samt POOPS, men beror lite på vad man är ute efter. Det bästa är att bebisar på 2-4 kg ofta är liiite för små för 3-16 kilosblöjorna (om man köper ONE SIZEN eller vad den nu heter) så på hemsidan Imsevimse kan du hyra blöjor i 2 månad för spädbarnet så slipper du betala för en sats blöjor för spädisen och sedan ytterligare en sats med blöjor för barnet när det blir större. Så jäkla smart och bra miljötänk! :)

Å, är i v 20 imorgon! :)
    Om ni har facebook kan jag rekommendera gruppen "Plastbanta" och "Ekologiskt är logiskt". Där lär man sig mycket Försöker också dra ned på plast så mycket som möjligt och släktingarna har fått stränga order om att inte köpa plastleksaker eller kläder som inte är i ekologisk bomull.
  • Sommarsnö

Idag har bebisen skrämt upp mig för första gången Hade en hand på magen och satt och läste och helt plötsligt känner jag världens spark. Har ju känt det tidigare men denna var så stark och totalt oförberedd så jag hoppade till och skrek, haha

• Sommarsnö
    ullin skrev 2014-11-28 07:40:08 följande:

Hjärtljud och kön.

Det brukar väl sägas att höga hjärtljud är flickor och låga pojkar. På min syster och mig har det stämt så nu undrar jag om ni som vet kön hunnit få höra hjärtat än och vet hjärtljuden?

Syrran har tre flickor och alla låg högt medans mina två pojkar aldrig låg högre än 148.

:)

Jag ska få en pojke och mina hjärtljud har legat på:
    160 (första gången) 
    150
    145
    144 (nu senast).
  • Sommarsnö

Måste fråga; lyfter ni tunga matkassar? Handlingen idag blev rätt mastig och jag var själv då sambon är på jobbet. Funderade lite på om det var olämpligt att gå med två tunga matkassar men det var bara en 5 minuters promenad. Vad kan hända egentligen om man lyfter för tungt så här långt in i graviditeten?

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)