Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Bell13 skrev 2014-11-20 06:30:54 följande:
    Min första förlossning hade jag inget val, det var fullt på alla förlossningsavdelningar i Sthlm. Jag fick till slut komma in och då fanns det ingen tid till bedövning. Hon föddes 13 minuter senare i en gynstol med hjälp av yttre press. Hjärtljuden gick ner så pass mycket så det blev bråttom, hon hade också bajsat i fostervattnet så de ville ha ut henne asap.

Trots allt så hade jag en fantastisk förlossningsupplevelse. Förlossningen tog 9 h från första värk till hon var ute.

När det sedan var dags för hennes syster att födas så fick vi komma in till förlossningen, åkte in när jag hade 4 min mellan värkarna. Jag fick ett varmt och vänligt mottagande och kände mig trygg. Jag provade lustgas men hatade den. Kände mig dyngrak och mådde illa av den. Jag hade det riktigt jobbigt ca 45 minuter mellan 9 och 10 cm. Sedan gick vattnet och krystvärkarna kom nån minut senare och hon var ute på 3 värkar. Jag hade en jättebra förlossningsupplevelse. Förlossningen tog 6 h från första värk till hon var ute.

Jag andade mig genom värkarna i början och sedan duschade jag hett och det hjälpte mig under flera timmar. Tror att jag använde mig av dykmetoden omedvetet, bara accepterade smärtan och hängde med i den. Att vara där och då i nuet var det som gällde.

Hoppas att jag inte skrämmer dig på nåt sätt. Man får oftast höra om riktigt hemska förlossningar och jag ville dela med mig av mina som varit det motsatta.
    Nej absolut inte, det är bra att höra positiva förlossningsberättelser som motvikt mot de negativa. Tror det är bra att få en så nyanserad bild som möjligt före. Det enda man vet är att man inte vet hur det kommer att bli helt enkelt =)
  • Sommarsnö
    Jempi skrev 2014-11-20 09:14:20 följande:

Hej allihop! Verkar vara många som väntar smått i april :) Så även jag! Jag väntar min fjärde den 3/4. Min yngsta är 14 månader, så jag är hemma och är mammaledig fortfarande! Jag fyller 30 nu i januari, och min äldsta kom för 10 år sen när nästa kommer :) Min mellersta är 6 år! Hur ser det ut för er? Första barnet? Andra, tredje? Hur gamla är ni? Sjukskrivna, pluggar, jobbar? Vore roligt att följas åt till "slutet" (förlossningen, men det är ju egentligen då det börjar)! Mvh Jenny i Stockholm

Jag är en gamling ;) på 38 som väntar första barnet tillsammans med min sambo som är 39 (också hans första). Jag är tjänstledig för start av eget företag och kommer att vara det fram till att jag börjar ta ut föräldrapenning i februari. Skönt att kunna styra sin tid lite som man vill just nu då jag känner mig ganska trött från och till och att det är mycket nytt i och med första barnet
  • Sommarsnö
    Jempi skrev 2014-11-20 19:01:13 följande:
    Vad roligt :) 38 är ingen ålder! Vad spännande med eget, vad är det för firma du tänker starta? Vilken vecka är du i och BF datum? Vart i landet bor du? :) Många frågor!
    Jag bor i Östergötland och är inredningskonsult så det är inom den branschen. Är i vecka 20 och har BF 10 april. Fick tips av barnmorskan igår att helst inte berätta BF-datumet för vänner och bekanta för då blir de som hökar när det väl är dags, haha. Hade inte haft en tanke på det men får väl tänka på det för de som är kvar att berätta för ;) Hur har ni andra gjort?
  • Sommarsnö
    amandanS skrev 2014-11-20 20:08:42 följande:

Händelserik dag.. VC på bms begäran pga misstänkt uvi.. Slutar med att läkaren på VC ringer förlossningen och sätter mig i sjuktaxi till lasarettet!! Det var jag inte beredd på, var ju inställd på en uvi och antibiotikakur! Nädå, sammandragningar och en liten en i magen som ligger med huvudet ner och spjänar emot i "taket" med benen så mycket han bara kunde på ultraljudet! "Inte konstigt det känns om han håller på såhär!" var läkarens kommentar.. Lite kortare livmodertapp med, inte oroväckande kort, men tillräckligt för att inte låta de passera.. Så extra kontroll och ultraljud igen nästa vecka -lite lyx att få se honom i alla fall <3 ;) och ut får han då inte komma på några veckor!! Ordinerad vila och varm choklad av läkaren ;) Så nu är de troligen slutjobbat för min del resten av året..

Ajdå Håller tummarna för att han håller sig därinne! Om du dricker mkt choklad kanske han blir extra motiverad att stanna kvar ;)
  • Sommarsnö

Någon mer som tycker att det börjar kännas jobbigt med krav utifrån och folk som har åsikter om ditt och datt angående barnet? Ska ha släkt på besök i jul och tycker det är jobbigt att pappa kommer för han har alltid en massa underliggande krav känns det som även om han aldrig uttalar dem. Det skapar oro hos mig och känns inte bra. Men jag kan ju liksom inte utestänga honom från övriga familjens julfirande. Det känns som om jag börjar få en hög integritet nu och liksom boa in mig och vill inte ha en massa personer utifrån som kommer och stör. Hur ska man tackla det på bästa sätt?

• Sommarsnö
    Smulan 89 skrev 2014-11-21 22:29:17 följande:

V 21+1 och bebisen har varit i full gång idag. Har sett magen röra sig av sparkarna flera gånger och fick det lite på film. Mysigt =)

Här har det också varit full fart nu på kvällskvisten. Förmodligen för att jag drack te och åt lite sött. Min sambo tyckte att det kändes som en boxare därinne, haha.
  • Sommarsnö
    agirlnamedbill skrev 2014-11-21 23:56:49 följande:

Är hela tiden nojig över att något är fel, typ att jag har MA. Känner verkligen ingenting och än har jag ingen mage heller förutom svullna tarmar eller nåt. Började blöda lite efter sex och blev så klart ännu mer orolig.. Tack som fan att det finns dopplers så man kan använda hemma. Hittade pulsen direkt, precis vid naveln och den låg på 144. Och jag vet ju egentligen att det kan blöda lätt vid sex när man är gravid men är så sjukt orolig bara..

Jag fick också en liten brun flytning för ett tag sedan och blev också orolig. Men allt har löpt på normalt och RUL såg bra ut. Och du har ju hört hjärtljuden så ta det bara lugnt
  • Sommarsnö

Har börjat känna som ett tryck nedåt och att det verkligen är något därinne nu i magen. Det känns mest när jag står upp. Känns ganska obehagligt. Någon mer som känner det? Det känns som om jag skulle vilja lyfta upp allt och ha något bälte runt liksom....

• Sommarsnö
    linnis83 skrev 2014-11-22 18:41:29 följande:
    Ja, jag känner också av att det trycker och spänner över magen och även neråt. Senaste veckan har jag nästan känt mig lite öm i magmusklerna (tror jag), särskilt när jag står och går mycket. Vet inte om det kan vara sammandragningar man känner av...?
    Jag ringde BM idag för att fråga och de ville undersöka vad det var så jag fick komma in till sjukhuset och göra ultraljud och lämna urinprov. Men allt såg fint ut så de kunde inte svara på varför det trycker nedåt. Vet inte vad det beror på. Vi får väl hoppas att det blir bättre för oss.
  • Sommarsnö
    amandanS skrev 2014-11-22 19:54:48 följande:
    Jag var inne på koll i torsdags, haft liknande känsla. Jag fick veta att här ligger bebisen med huvudet neråt och dessutom pressar ifrån med benen, och eftersom huvudet är relativt stort jämfört med resten av kroppen och dessutom lite tyngd så förberedde läkaren mig på att jag troligen kommer känna ganska högt tryck neråt ju mer han blir att väga om han fortsätter pressa ner sådär med benen...
    Usch, då får vi hoppas att han vänder på sig. Min låg och sparkade mot urinblåsan, inte så skönt det heller - fick kissa stup i ett där ett tag ;)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)