Inlägg från: amandanS |Visa alla inlägg
  • amandanS

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Sommarsnö skrev 2015-07-08 14:47:27 följande:

Hur mycket stimulerar ni era småttingar? Tycker det är så svårt att veta hur mkt aktiv stimulans de behöver. Leker ni/grejar med dem hela tiden de är vakna eller låter ni dem ligga själva en del? Är det ok så länge de inte gnyr eller signalerar att de vill ha uppmärksamhet?

Jag låter William ligga i gymmet/babysitter/barnvagn osv så länge han är nöjd.. Vilket kan vara någon timme.. Sedan busar och myser vi oftast lite där emellan och vid amningen :) Men jag börjar märka på honom att han börjar kunna bli lite rastlös och uttråkad i famnen och lägger man honom i babygymmet då så ligger han där och plockar på leksaker och är nöjd! :)

Men han är betydligt mer harmonisk om det varit något "aktivitet", tex varit och handlat, träffat andra bebisar eller gått promenad osv.. Är vi bara själva hemma är han betydligt pipigare...
  • amandanS
    Bell13 skrev 2015-07-08 22:41:13 följande:

Vad skönt att han sover så långa pass. Får han ersättning? Har förstått att de sover bättre/längre på natten med ersättning.

Nä jag ammar enbart :)

bvc tyckte att jag måste ha bra mjölk när han sover så och dessutom gick upp 300-500gr/vecka första tiden ;) (nu lugnat ner sig något, men gått från att ligga 2 kurvor under medianlinjen till 2 kurvor över! Haha)
  • amandanS
    Raggsockan skrev 2015-07-09 07:32:50 följande:

oj! bra jobbat :D

Här ligger vi fortfarande 1 kurva under medel, även fast hon gått upp över 500g på tre veckor - antar att hon käkar bättre nu när vi prövar mjölkersättning igen istället för den mjölkproteinfria. Dock ligger hennes huvud fortfarande över medelkurvan :P

Alltså detta med snea huvuden! Hon hade börjat bli lite platt på ena sidan sa BVC, antar att de kan bero på att hon hade tidernas störta hematom på andra sidan de första veckorna i livet och att hon därför blivit van att ligga på andra sidan. Men har ni kudde i allt? vagn, gymmet, sängen osv eller hur gör ni?

Han äter och äter.. ;) och jag har mjölk så det gör ont så in i bomben ibland på nätterna när han bara sover så måste upp och pumpa vissa nätter och läcker mjölk så jag skulle kunna krama ur inläggen ibland... Så produktionen verkar fungera ;D

William är med sne i huvudet, men vi har svårt få honom till att ha huvudet på båda hållen! En klar favorit sida.. Bvc sköterskan och läkaren på 3 månaderskontrollen kollade på honom då och kollade rörligheten i nacken - men de kunde konstatera att det enbart var en just favoritsida. Men vi har bara haft kudde i hans säng och vagnen innan. Nu skulle vi ha kudde överallt alltid då han ligger på rygg och ligga på mage för att avlasta bakhuvudet. Ligga på mage avskyr han, och varit lite seg på att lyfta och stabilisera huvudet. Så vi får tvinga honom till magträning en stund varje dag (2-5 min max, sedan super ledsen) för att träna nacken, även om det sedan krävs bröstet för att kunna trösta för att han blir så ledsen... Inte lätt...
  • amandanS
    Sommarsnö skrev 2015-07-10 20:34:20 följande:

Nu är det jag som måste skriva av mig. Bröt ihop ikväll när lillen skulle långamma. Har haft ont i huvudet hela dagen och hinner inte äta och dricka ordentligt eftersom det är så fullt upp med honom. Sa att "jag orkar inte" som man säger ibland när man mår dåligt. Sambon bara svarar att "ja du har nog inget val. Vad trodde du - att det inte skulle bli jobbigt?" Trodde att jag skulle få lite mer stöd än så. Han har varit iväg och pysslat med sitt mest hela dagen. Blä för karlar ibland säger jag bara.

Det där är inte lätt, jag hade en sådan dag igår! Bröt ihop och ville inte heller amma mer, hela amningen kändes som ett övergrepp(!?), som att någon skulle ta på mig mot min vilja.. Hemsk tanke och känsla, skumt att ens kunna känna så till någon man älskar så högt! Men för mig blir det sådär när jag ätit för dåligt, men min sambo känns förstående och påminner mig hela tiden om att det tar mycket energi från min kropp att amma och producera mjölk osv.. Jag klarar mig inte på frukost, lunch och middag bara, då gråter jag och är energitom och nere rent allmänt.. Jag äter knäckebröd, smörgås, frukt, fil osv lite titt som tätt mellan måltiderna... Tycker inte jag gör annat än äter (går varken upp eller ner i vikt heller), men då mår jag som bäst också :) gör ofta en smörgås/knäckemacka lite snabbt och äter när jag ändå bara sitter ner
  • amandanS

William var lite smågnällig och den lilla vakentid han hade vad det famnen eller bärselen som gällde, för övrigt sov han så gott som hela dagen förutom när han åt.. Fick sprutan vid 9 på morgonen..

Och idag fick vi kallelsen för nästa spruta och 5 månaderskontrollen :)

• amandanS

"normal kurva" tyckte inte heller min bvc att man kunde kalla det, däremot, den tjockare kurvan är en median kurva- dvs ett snitt.. En viss procent barn "ska" därmed ligga över, på och under den.. William låg 2 kurvor under den vid födseln och nu klättrat upp på 2 kurvor över.. Tror hon sa att de först vid 10 mån man kunde se tydligare vilken kurva de kommer välja /"ska" följa..

Allt skrivet med viss reservation för feltolkning. Kommer inte ihåg precis hur hon sa....

• amandanS

Jag mins inte vad de sa om min slutlängd men var väldigt liten länge (prematurt född ) och sent in i puberteten osv.. Och det jag fått höra från mamma är "det är ett under att du blev så lång som du blev!" såg ut att stanna på 158 som sedan överaskade och landade på 163cm.. Sambon är runt 173-175 så inte så lång han heller.. Så hur lång William blir visar sig, troligen inte så vidare lång med tanke på sina föräldrar ;)

• amandanS

Jag är så trött på amningen, det känns inte värdigt när man själv bara mår dåligt utav de.. Bvc gav mig rådet för 2 månader sedan att bara amma på mina vilkor pga mitt mående, satt där och grät.. men! Sonen tvärvägrar nu flaskan helt plötsligt :( Jag känner mig slut och varit ledsen till och från sedan dess för att jag verkligen inte vill mer! Kroppen skriker nej men jag måste ju, även om det ibland känns som ett övergrepp på kroppen och jag inte vill annat än ta bort honom från bröstet. Men jag kan ju inte svälta sonen, han blir förtvivlad och bara skriker när man försöker truga med flaskan. Testat både med pumpad mjölk och ersättning, olika flaskor, försökt finta från bröstet till flaska "i farten" idag.... Fortsätta truga? Fasa ut amningen eller är det bättre att sluta tvärt och då inte ha något alternativ (pumpa bara ett tag så jag inte får mjölkstockning)och kanske ha något gnälligt dygn? Någon som sitter på något bra tips??

Vi har även börjat ge små smakisar och han smaskar på och flinar och verkar tycka detta är jätte gott! Sväljer nästan allt med, inte mycket som spottas ut... Han är 4 månader, men vi måste ju slussa in mat osv..

Blir knäpp snart, jag vill verkligen inte tvingas amma så jäkla länge till, jag är trött på att vara ledsen :,(

• amandanS
    Bell13 skrev 2015-07-22 11:21:01 följande:

Douglas hatar också magläge han är nöjd max 2 min.

På BVC tjatar de om det så vi tränar ett par ggr om dagen.

Precis sådär har vi det med! Det bästa just nu tycker William är att sitta eller stå i knät, att ligga på golvet är sådär kul överhuvudtaget :/ och bvc har varit på oss med om att han behöver ligga mer på mage... Och nu är han strax över 4 månader.. Känns som om han kommer hoppa över något steg, sitter och hasar sig fram sen istället eller något ;)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)