Inlägg från: amandanS |Visa alla inlägg
  • amandanS

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Bell13 skrev 2015-11-23 11:31:57 följande:

Ska testa här ikväll. Douglas vägrar också napp, han blir inte tröstad av den. Den enda som kan natta är jag t ex då det krävs bröst

Tar han flaska din lilla?

Han tog ingenting förutom bröstet fram till 6 månaders ålder. Då tog han flaskan lika plötsligt som han tog nappen i fredags! :) Med flaskan var lite lika som nu, jag var trött och orkade inte amma, och då från ingenstans tog han 150ml ersättning!

Så nu sedan dess dricker han ofta en flaska ersättning kl 04-05 på morgonen och välling vid nattningen.. Och nu kan pappan också natta så jag börjar ta mig iväg och träna vid nattningen ibland :) men fram till ca 6 månader var det bara jag, sedan har vi haft enstaka kvällar då jag fått ta till bröstet men nu är det nog 3 veckor sedan sist... Vilket är skönt!

Så nu hoppas jag amningen är förbi...
  • amandanS

Vi kör lite blw inspirerat, inte fullt ut alla måltider men till stor del! Mest pga Williams matvägran, eller "jag ser en sked!! och tänker inte öppna munnen fören jag får äta bitar själv eller ni matar mig med bitar med fingrarna!" :P

I veckan som va så slutade två middagar med att hans lite mosade mat hamnade i komposten och han istället åt mat från min tallrik på egen hand... Stuvade makaroner och köttbullar och dagen därpå lax, Potatis och gräddfilssås.. Smörgås och frukt äter han själv till stor del både frukost och mellanmål nu för tiden.. De övriga måltiderna äter han ärtor, majs, morotsbitar, kokt potatis, pasta osv så man kan skedmata lite mellan hans egna plockande..

• amandanS

William är drygt 8,5 månad ( 9 mån 20/12) och kom i veckan på hur man ålar :P det går fortfarande inte fort, men han lyckades flytta sig ca 1 meter idag på golvet m.. Och ålade ur våran säng och åkte i golvet med huvudet före i fredags!! Flög upp ur sängen kan jag ju bara säga!! :( och när han lugnat sig, låg på golvet och lekte. Då slog han en leksak i pannan och blev tokledsen Igen!! Sedan en tur med gåstolen de 2-3 trappstegen ner till förrådet där jag bara skulle ner i frysboxen för att ta upp lite köttfärs! Så jäkla fort det kan gå alltså!! Allt detta innan lunch... började fundera på vart dagen skulle sluta då... Men allt gick bra, 3 bulor och 3 blåmärken bara blev resultatet :P

Det var en väldigt Mammig och gnällig dag.. Tyckte så synd om honom :( så kände man sig väldigt skyldig också....

• amandanS

Stort grattis till graviditeterna :)

Här har vi en som började åla vid jul och nu häromdagen börjat ställa sig upp. Han har noll kontroll, ställer sig upp mot allt hela tiden och släpper händerna vilket resulterar i platt fall bakåt ner i golvet :/ Bara för att man kan stå så kan man inte automatiskt gå ;) Så här är hjälm på hela tiden! Tack och lov för det när han idag ramlade handlöst med huvudet rakt i hörnet på en högtalare, hjälmen tog smällen.. Men vi springer konstant och plockar upp honom och tröstar eller plockar ner honom på golvet igen..

Jag hoppas att han lär sig snart alltså, just nu är han överallt!! :)

• amandanS

Den 20e blir William 11 månader, detta året har gått så sjukt fort! Här är full fart hela tiden, han går inte, kryper inte, men ålar i en jäkla fart och ställer sig upp mot allt, går utmed möbler och klättrar.. Klättrar och klättrar... Hopplös är han :P vild och farlig för sig själv..

• amandanS

Efter en vurpa..

Och på kvällen kom han på att han kunde klättra upp på soffbordet...
  • amandanS

Här firar vi snart 1års dagen. 20e mars (föddes i v 37, bf 8 april)... Tiden springer iväg. Och just nu har vi en sjuk William som Kräks helt oförklarligt. 2 besök på akuten och 1 på barnmottagningen idag. Läkarna kliar sig i huvudet och ser ingen logik i symptomen och beslutade idag för att han ska röntgas för att de ska kolla mage och tarmar. Får se vad det visar. Han är för övrigt en lättviktare och ligger på ganska prick 9kg och tyvärr går han neråt. Han väger ca 1,2- 1,5kg mer idag än för 6 månader sedan på 6 månaderskontrollen..

Men han tog sina första steg igår, mitt i allt elände ;) han drar sig upp i allt och han går med allt han får tag på eller lyckas ställs sig emot.. Men har fortfarande inte riktigt lärt sig att ta sig ner utan skriker och ska ha hjälp stup i kvarten :) men vi övar på detta och ibland lyckas han..

• amandanS
    BigMami skrev 2016-03-02 06:58:28 följande:

Men vad jobbigt för er amandanS Antar att de har uteslutit allergi? Fy då. Hoppas allt går bra och att ni får ett svar!

Roligt med de första stegen de är så himla söta!

Han röntgades igår för att göra kontroll om magsäck och tarmar. Nästa steg är troligen allergiutredning. Han slutade kräkas dygnet innan röntgen, men han har haft lös avföring i 3 månader snart, 2-4 lösa blöjor/dag...

9kg och 74 lång känns på gränsen till litet för en 1åring?
  • amandanS

Ja nog märks det att de börjar bli stora, här är full fart framåt och det kommer fler o fler ord. äta, ute, icka (dricka), mamma och pappa. Och han sätter igång och babblar ibland och det är riktigt kul att höra och kommunicera med honom :D Men det är även mycket testande av gränser, kasta mat på golvet, ha ner blommorna från fönsterbrädan osv och riktiga utbrott så fort man säger ajaj ;) och i måndags tog vi bort sidan på spjälsängen, och ikväll gick han direkt in och la sig när jag kom med vällingen. Han drack den och jag behövde bara sitta bredvid sängen 10 minuter tills han kom till ro och somnade.. Stora framsteg och bebis är det inte heller längre! Ser att ni är några gravida igen, här börjar vi troligen verkstaden igen snart ;)
  • amandanS
    mandalii skrev 2016-07-02 08:11:16 följande:

Känner också verkligen igen mig! ???? Men oj ni har redan tagit bort sidan på sängen? Hur gammal är er lille? Funkar det bra? Var det för att han klättrade ur sängen?

Han är 16 månader den 20e juli (född 20mars. Bf 8 april), vi har gått över till växasäng nu istället :) vi tog faktiskt mest bort spjälsängen för att han klättrar på allt och tar sig upp och ner utan problem. Men hade hittills inte gjort försök att klättra ur spjälsängen.. Men det va en tidsfråga när han klättrar upp i soffan, upp på ryggstödet och vidare upp och balanserar på fönsterbrädan..... Sedan är det väldigt skönt att han går själv in till oss om han vill det på natten ;)
  • amandanS
    Raggsockan skrev 2016-07-11 10:05:33 följande:

Ja de börjar verkligen bli stora! Va sugen på att byta till en 90 säng på golvet i dotterns rum nu när bebis snart är här, så en av oss kan sova inne hos henne när de behövs istället för att hon kommer in till oss - där bebis kommer sova...

Men tror vi kommer göra nattningarna sååå svåra :/ känslan är att hon bara kommer springa upp om hon inte är heeeelt slut, och speciellt dagtid då det redan är svårt med vilan... :/ Och att vi sitter bredvid henne funkar inte heller tyvärr, då blir hon bara mer uppspelt... Får kanske se hur mycket hon störts av bebis de nätter hon sover med oss.. .

Här får man sitta bredvid och vara bestämd och lägga ner honom när han sätter sig upp eller ska krypa ur sängen. Det va lite jobbigt första veckan, men nu somnar han oftast på max 5 minuter.. Middagsvilan blir oftast i vagnen, och då sover han ute..

Vi börjar försöka få syskon nu, och våran plan är att han har växasängen tills syskonet slutar sova i spjälsängen.. Sedan får syskonet växasängen och han får en 90 säng på golvet... Funkar det inte har vi visserligen gästrummet som 1 vuxen och ena barnet kan flytta till :P
  • amandanS
    Freje skrev 2016-07-18 09:12:01 följande:

Hur mycket pratar era små?

Här pratas det mycket sparsamt, det är bara mamma, pappa, napp och katt i stort sett. Däremot "nä" används mest hela tiden Hua, känner på mig att det kommer bli många kamper för hon är redan en väldigt bestämd liten tjej.

William säger: titta, dä (där och pekar), äta, ute, icka (dricka), mamma och pappa...
  • amandanS

Nu är William inskolad och det va klart på typ 1 timme, nä men han brydde sig inte om mig alls. Dag 1 hälsade vi på 1 timme bara, jag satt vid sidan av bara. Dag 2 satt jag i personalrummet från 9.30-14. William va med i verksamheten, åt och sov osv utan några som helst problem. Dag 3 lämnade jag kl 9,30, vinkade och gick hem, och hämtade kl 14.... Så va de klart! :D

• amandanS

Här väntas också syskon nu ;) v.26 imorgon. Bf 5/4, hade bf 8/4 med William, men han kom 20/3 istället ???? så får se nu till våren om han hinner fylla 2år eller inte innan lillebror kommer ;)

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)