Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Hur många äter extra D-vitamin nu när ni är gravida under vinterhalvåret och hur mycket äter ni? Läste lite om detta och i Norge rekommenderar man alla gravida att ta tillskott av detta men inte i Sverige vilket många tycker är jättedåligt. Finns tydligen studier som visar på alla möjliga risker med D-vitaminbrist, bl a misstänker man att det kan orsaka autism hos barn. Blir sur över att man inte kollar upp genom blodprov hur vi gravida ligger till med ev brister i början av graviditeten, det är väl bara järn som kollas upp? Läs gärna lite själva om detta - jag ska definitivt ut och köpa D-vitamintillskott idag. Det som finns i multivitamintabletterna är på tok för lite verkar det som.

• Sommarsnö
    S1528 skrev 2014-11-29 11:38:47 följande:
    Men man rekommenderar ju tillskott av vitamin D i Sverige..

Rekommendationerna för vitamin D är gemensamma för hela Norden om man ska tro vad som står på Sahlgrenska GU's hemsida.

Dvs ett RDI på 7,5 mikrogram vitamin D. Livsmedelsverket har 10 mikrogram som rekommendation för vuxna, tillskott rekommenderas gravida efter samtal med BM.

Jag har iallafall blivit rekommenderad av BM att ta multivitaminer. De flesta sorter innehåller minst 5mikrogram som inte är så lite som det låter, och utöver det rekommenderar man en varierad kost. Det är inte bara solen som ger D-vitamin, utan kött, fisk, ägg, mjölk bidrar också om man är "allätare".
    Min BM sa ingenting om tillskott av D-vitamin till mig. Livsmedelsverket skriver bara att om man inte äter D-vitaminberikad mat eller om man bär heltäckande klädsel så kan man få för lite D-vitamin. På annat ställe har jag läst att för att få i sig tillräckligt via kosten ska man äta 350 gram fet fisk per dag eller 35 ägg. Det man får i sig via mjölk är försumbart. Man kan få det via solljus en kvart per dag men det är ju inget vi får under den mörka årstiden i Sverige.
    Det finns också forskning som visar att man behöver betydligt högre dos än det som finns i multivitamintillskott.
  • Sommarsnö
    S1528 skrev 2014-11-29 12:42:17 följande:
    300g lax kokt eller stekt ger dig över 900% av RDI för en vuxen. Men det handlar ju inte om att fylla det dagliga behovet ifrån EN enda källa. Jag vet inte hur du äter men i min kost (som jag betraktar som normal) så blir det många bäckar små som bidrar till intaget av d-vitamin. Man kan få i sig upp till 100 mikrogram/dag utan att det är skadligt, men det är inte samma sak som rekommendationen.

Jag är absolut inte ute efter att bråka med någon, jag säger bara vad min mödravård sa till mig..
    Här kan man läsa lite mer:
    newsvoice.se/2011/04/21/lakemedelsverkets-bristande-kompetens-om-d-vitamin-bidrar-till-sjukdomar/

Jag vill absolut inte bråka heller - jag ville bara ta upp detta till diskussion då jag tycker barnmorskorna (iaf vissa då) ger för dålig information om detta. 
  • Sommarsnö
    Anonym (??) skrev 2014-11-29 21:19:05 följande:

När bör jag börja oroa mig?

Jag har sedan ca mitten på vecka 15 känt rörelser. De tre senaste veckorna har jag känt varje dag och de blev starkare, de senaste två har jag känt utanpå ganska så tydligt. Men nu sista veckan har det blivit svagare för varje dag och inte lite ofta. Jag är i v20, går in i v21 imorgon och har moderkakan i bakvägg. Det är första barnet. Jag var på RUL i torsdags och allt såg bra ut.

Kan moderkakan flytta på sig och lägga sig fram? Bör jag oroa mig?

Jag gjorde ett ultraljud i v13. Sen skulle jag ha gjort mitt rul veckan innan i torsdags men då den lilla låg dumt och ville inte visa hjärtat riktigt så vi fick komma tillbaka en vecka senare. Men som sagt allt såg bra ut och så. Fick veta på ul i v13 att jag hade moderkakan i bak men hon sa inget om det på RULet i torsdags.

Enligt vad mina barnmorskor sagt kan inte moderkakan flytta på sig. Jag har den också i bakvägg och då blir den kvar där säger de. Fr o m vecka 25 ska man känna fosterrörelser varje dag säger min BM. Men jag skulle också bli orolig om jag inte kände så mycket helt plötsligt när jag nu känt varje dag i flera veckors tid. Så det började alltså kännas svagare redan innan RUL men på RUL var allt ändå ok (för två dagar sedan)?
  • Sommarsnö
    Anonym (??) skrev 2014-11-29 22:51:43 följande:
    Har också hört att från v25 ska man känna varje dag. Men då jag ändå redan gjort det ett tag och nu har det som sagt blivit svagare och mycket mindre.

Men ja, det stämmer. Det började bli svagare och mindre innan jag gjorde rul och allt såg så bra ut då för två dagar sedan.
    Jag skulle ringa BM och höra vad hon säger. Tycker man ska lita på sin intuition i dessa lägen. Kanske svårt nu när det är helg men då borde du kunna ringa till BB på sjukhuset och deras journummer.
  • Sommarsnö
    Anonym (??) skrev 2014-11-29 23:14:42 följande:
    Jag ska se om jag hittar något nummer. Första barnet som sagt så det är svårt att veta när man ska ringa och inte för att kolla.
    Ja jag vet - man har ingen koll på hur allt ska kännas. Men jag säger som doktorn sa till mig när jag åkte in för att kolla då jag hade tryckkänsla nedåt förra helgen:
    - När man är gravid ska man inte vara orolig, då ska man må bra.
    Därför skickade han mig till BB så att de fick kolla upp att allt var ok. Det finns ett värde i att inte gå runt och vara orolig också.
  • Sommarsnö

Ang barnvagn så funderar jag på en Joolz. Vill dock att det ska vara så giftfria tyger som möjligt, någon som vet om någon sådan vagn?

Kollar på babyskydd nu och någon hade skrivit i en tråd här i Familjeliv att man inte skulle köpa det på nätet då posten hanterar paket väldigt ovarsamt så det kan bli sprickor i dem (hon jobbade själv på posten). Hade ev tänkt köpa en på nätet som var på rabatt nu men då vet jag inte hur jag ska göra....

• Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-11-30 06:04:38 följande:

Jag tar 5 extra tabletter d-vitamin. Den dosen kör jag varje höst.

Hur mycket blir det sammanlagt - 50 mikrogram (10 per tabl)?
  • Sommarsnö
    JhjärtaK skrev 2014-12-01 07:57:00 följande:

De kommer väl emballerade tycker jag så jag skulle inte tveka att köpa nytt på nätet. Kontakta butiken och be dem att emballera extra mycket om du är orolig.

Kan varmt rekommendera att köpa ett lätt babyskydd! Vi köpte Akta Graco och det är säkert bra på många sätt men väger bly!!! Maxi cosi cabriofix väger nästan 1,5 kg mindre men har lika bra säkerhet sägs det. Och behöver man inte bas i bilen så finns Maxi cosi citi som väger än mindre (bara 2,7 kg).

Tack för tips! Vi har ingen Isofix i vår bil men är det bättre för säkerheten ändå att ha bas och använda den m säkerhetsbälten? Att det är smidigare har jag förstått.
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-12-01 10:01:24 följande:
    Det blir 0,05 mikrogram.
    1 ug är ju ett mikrogram. 0,05 ug alltså?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)