Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

S1528 skrev 2014-12-06 16:41:00 följande:

Jag har varierat tidpunkten och sättet att ta dom och för det mesta har det funkat ganska så bra.. Jag vet att upptaget är som bäst på tom mage, men då får jag sånt fruktansvärt illamående så att jag rätt och slätt kräks upp allt igen..

Läste någonstans att biverkningarna är dosberoende och det verkar ju kunna stämma. Ska åka till ICA om en stund och passa på att köpa den vedervärdiga blutsaften, kanske att jag kan varva med den och få ett lite bättre upptag även om den innehåller en mycket mindre mängd järn :/

Har du prövat att ta det med C-vitamin, typ ett glas juice? Inte för att det hjälper mot magproblemen men att upptaget kanske blir bättre iaf.
  • Sommarsnö

Någon mer som har problem med sovställningar på natten? Jag tycker det blir tungt att andas om jag ligger på rygg och ligger jag på sidan hela tiden får jag ont av det. Lite nästäppa på det så är sömnproblemen ett faktum. Men jag sover ju iaf så jag ska väl inte klaga. Ha en fin dag allihopa!

• Sommarsnö
    ullin skrev 2014-12-07 15:36:10 följande:

Hur långt gången ska graviditeten vara innan barnet anses som "räddningsdugligt"? Kan som inte läsa mig till det någonstans och är väldigt nyfken.

Är nu i slutet av vecka 20 och nästa milstolpe i graviditeten känns som den veckan.

Antar att du menar den vecka då man gör allt för att rädda barnet? Det är olika för olika länder (har jag läst mig till eftersom jag bor i Norge tillfälligt) och tror att det är vecka 22 i Sverige. Men om det då menas 22+, alltså i 23:e veckan eller 21+, alltså i 22:a veckan vet jag inte. Fr o m vecka 23 överlever 50 % läste jag någonstans och fr o m vecka 28 fungerar andningen rätt bra så då överlever de flesta.
  • Sommarsnö

Pyjamas, hur mycket används det? Nyfödda ska helst inte ha täcke, eller hur är det? Isåfall kanske de fryser förstås men om de har täcke på sig, är det nödvändigt med pyjamas på natten då?

• Sommarsnö

Har önskat mig barnsaker i julklapp, en ganska lång lista. Pratade med min pappa igår och han var skrockfull och tyckte att det var tidigt. "Tänk om det händer nåt och så står ni där med alla grejer". Någon annan som tänker så? Jag har tänkt att efter RUL så är det lagom att börja köpa. Jag vill ändå ha ganska mycket hemma när det väl är dags för att slippa hålla på och köpa grejer när man väl kommit hem med bebisen. Det är ju ändå trots allt mycket större risk att bebisen kommer för tidigt än att den skulle dö. Blir lite trött på alla åsikter......

• Sommarsnö
    mandalii skrev 2014-12-09 11:29:41 följande:

Jag var på mitt andra besök hos BM vecka 21 och är nu i vecka 22. Nästa besök kommer att bli i vecka 26. Mina värden såg fina ut och behöver inte äta järntabletter, har dock börjat dricka blutsaft.

Började känna lillens sparkar i början av vecka 21, vilken fantastisk upplevelse! Nu känner jag honom till och från varje dag.

Någon som vet var man kan hitta snygga tighta gravidkläder, tycker det mesta är så säckigt nu innan magen blivit så stor. Vill ju framhäva min lilla mage : )

Den här kanske (bebiströjan):
    www.famnet.se/default.asp&Meny_Id=179
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-12-09 11:11:02 följande:
    Min svärmor var här i helgen och hon tycker absolut att vi köpt för mycket. Vi läs:jag började handla lite kläder osv när vi gjort kub. Efter rul började jag handla på allvar. Jag älskar att handla kläder, nallar och filtar till honom. Vi är ju olika generationer och det blir ibland krock mellan oss när jag gör på mitt sätt och inte på hennes sätt.
    Säger du till henne eller låter du det bero?
  • Sommarsnö

Ni som tänker köpa blöjor i Norge; kan tipsa om att på Rema 1000 är det superbilligt utan att man behöver vara medlem eller nåt. Köpte ett paket av deras egna idag för 6,40 nok (28 st mini, 3-6 kg). Vet ju inte alls hur de är i kvaliteten men nåt paket kan man ju iaf köpa och testa.

• Sommarsnö

Tillägg till förra tråden: De är Svanenmärkta och inte behandlade med lotion, alltså typ i samma miljöklass som Liberos misstänker jag.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)