Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Sommarsnö skrev 2014-12-13 12:04:16 följande:

Jag funderar på en sån här: lekmer.se/barnrum/textilier/madrasser/red-castle-sovbädd-cocoonababy-stl-3-inkl-bäddlakan

Det låter ju väldigt bra när man läser om den. Har tänkt att ha den i vår säng istället för babynest isåfall. Men sedan fick jag höra från någon att det inte är bra för bebisen att ha en alltför livmoderliknande miljö eftersom de kan sova för djupt då och att de behöver de där reflexerna för att vakna till. Någon som vet mer om detta?

Hm, det blev fel på länken. Den heter Cocoonababy, sök på det så får ni upp den.
  • Sommarsnö
    Lovecreature skrev 2014-12-14 13:50:25 följande:

Jag är i vecka 24+1.

När jag står upp ser jag ut att jag ska ha när som. När jag ligger ner ser jag bara tjock ut. Ser en liten gravid mage när jag ligger ner. Men ändå.

Är beräknad den 3/4. Och nu när jag sitter i soffan ser jag också bara tjock ut. Suckar! :/

Vet att jag är gravid. Men känns inte så ibland. Naveln putar inte ut Heller. Det gjorde den med dom andra två.

Så nu har jag gnällt lite. Annars är det sjukt kul att få en bäbis till. :)

Min navel puttar inte heller ut men det är jag bara glad för. Puttar den ut förr eller senare eller finns det vissa som den aldrig gör det på?
  • Sommarsnö
    ullin skrev 2014-12-14 21:44:56 följande:

Halsbränna - vilken medicin tar ni för att dämpa branden i halsen de ggr halsbrännan är på besök?

Gaviscon kan man ta under graviditet om jag inte missminner mig.
  • Sommarsnö
    Anonym (??) skrev 2014-12-15 12:03:27 följande:

Två grejer...

Jag har börjat få som småsår på brösten, kring bröstvårtorna i vårtgårdarna. Jag smörjer magen med gravidolja. Kan jag smörja brösten med den också så kanske såren försvinner? Tänkte att såren uppkommit för det är torrt? Om inte vad kan jag då göra?

Nr 2: Min mage ( som många av er andras) är extremt seg, trög och hård. Jag ska börja äta niferex nu så då lär ju inte magen bli mer medgörlig. Men vad kan man göra åt det? För att kanske mjuka upp lite. Om det går?

Jag har också börjat bli hård i magen. Katrinplommon brukar väl rekommenderas till hård mage? Det finns säkert fler huskurer men det var det jag kom på för stunden. Kanske undvika det som man blir hård av såsom te, vitt bröd osv?
  • Sommarsnö

Ni som äter fisk 2-3 gånger i veckan - käkar ni ändå Omega-3-kapslar? Här i Norge rekommenderar man alla gravida att äta tran (typ samma som Omega 3 tror jag) men när jag läser om det verkar det råda väldigt delade meningar om man ska äta det som gravid. Hur gör ni och vad har era barnmorskor sagt?

• Sommarsnö

Jag smörjer magen med rent sheasmör. Tror att det funkar jättebra för bröstvårtor också, det är ju helt naturligt utan några som helst tillsatser i (om man köper 100-procentigt sheasmör alltså). Magen håller sig mjuk i ett dygn med det.

• Sommarsnö
    agirlnamedbill skrev 2014-12-15 23:20:06 följande:

Hej! Jag har varit väldigt inaktiv på senaste, glömde bort fl! Och försvann från fb gruppen (igen!) Men nu är jag lite orolig så behöver er hjälp.. Nyss när jag var i duschen märkte jag att slemproppen lossnade. Är hundra på att det var det men vet inte om det var hela eller så.. Är det någon som den lossnat på i typ vecka 21 men som klarat sig tiden ut? :/

Är du säker på att det var slemproppen (menar om du sett en sån tidigare så du vet hur den ser ut och så)? Isåfall skulle jag ringa bums till BB på sjukhuset.
  • Sommarsnö
    Anonym (Hjärtat) skrev 2014-12-16 08:55:55 följande:

Om slemproppen släpper så är det inte ett tecken på att någon förlossning skulle vara på gång. Den kan släppa och återbildas redan from vecka 4. Oftast är den rosafärgad med blodstrimmor i.

Det enda jag skulle tänka på är att kanske inte tex bada i badhus då infektionsrisken kan öka.

Som sagt, det är INTE ett tecken på fl..

Vad bra. Men vid vilken tidpunkt i graviditeten ska man tolka det som att förlossningen är på väg då?
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-12-16 13:52:43 följande:
    Jag har inte ätit omega 3 men äter däremot lax en gång i veckan, räcker det?
    Beror ju på om du äter annan (och helst fet) fisk också? De rekommenderar ju att man ska äta fisk 2-3 gånger i veckan och här i Norge säger de 3-4 gånger i veckan. Du kanske kan lägga till lite makrill, sill osv? Eller ett till mål med lax.
  • Sommarsnö

Kan vi inte tipsa varandra om lite goda laxrätter förresten? Jag gör mest ugnsbakad lax (i lite olika varianter) och har på känn att jag kommer att vara urless på det i slutet av graviditeten Laxburgare gör jag då och då också, det är gott. Andra tips på vad man kan göra med lax?

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)