Inlägg från: BigMami |Visa alla inlägg
  • BigMami

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

mandalii skrev 2015-04-29 10:07:32 följande:

Min lilla son som är en vecka gammal idag är helt fantastisk men otroligt krävande! Känner precis som du, att jag mer eller mindre är låst med bebis vid bröstet. Han vill äta/tutta konstant, känns som att det är det enda jag gör. Han vill ligga vid bröstet hela nätterna också annars blir han så ledsen och otröstlig. Samma på dagarna, så fort man lägger honom ifrån sig blir han ledsen. Han behöver otroligt mycket närhet och det är nästan bara mitt bröst som duger. Sambon försöker så gott han kan att avlasta genom att ha honom nära och på sitt bröst, funkar ibland men oftast inte. Jag har fått så fruktansvärt ont i brösten av allt ammande och dessutom har jag platta bröstvårtor dom gör att lillen har väldigt svårt att hitta ett bra grepp, kan ta flera minuter. Och jsg har inte kunnat ligga ner och nattamma, men nu har jag hittat räddningen! Amningsnapp, vilken fantastisk grej. Underlättar otroligt mycket, och gör iallafall den här amningshysterien något lättare.

Amningsapp har jag haft till 2 av mina 4 barn & älskar den! Bärsjal är också att rekommendera! Köpte en babylonia nu som är mycket bättre än en bärsele. Händerna fria!
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-04-29 20:02:48 följande:

Hur funkar det med bärsjal när de inte kan hålla upp huvudet.

Sjalen hjälper till att stötta. Så kan man ha den som om man bär dem i famnen liksom.. svårt att förklara
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-04-30 12:55:52 följande:

Tror jag fattar. Har en babybjörn men då lär han ju kunna hålla upp huvudet först.

Vår babybjörn behöver de inte kunna hålla upp huvudet själva i.. Men den är inte bra för ryggen istället..
  • BigMami
    amandanS skrev 2015-04-30 14:25:59 följande:

Jag har en baby björn one - ergonomisk. Och den sitter bra på mig och sonen sitter gärna i den. Idag är en sådan dag då det är väldigt gnälligt, men bärselen fungerar och duger till min stora glädje :)

Och huvudet ligger stabilt..

Mysigt!
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-04-30 16:00:30 följande:

Har nog missuppfattat att man inte kan använda babybjörn innan huvudet är stabilt. Ibland skulle det vara bra att ha händerna fria.

I vår står det från 53cm tror jag och uppåt. Kolla bara så "fliken" som håller huvudet på plats är uppvikt. Den går ju att vikas ner när barnet sitter framvänt sedan. Hoppas du fattar vad jag menar
  • BigMami
    amandanS skrev 2015-05-04 13:04:45 följande:

Jag var en utav de som fick tidigt och i fredags fyllde han 6 veckor och firade in den morgonen med sitt första riktiga svarsleende :) otroligt mysigt!

Han vaknade på bra humör med bredvid mig i morse och log flera gånger så lyckades få det på kort :D

Visst är det underbart! Mammahjärtat riktigt smälter

Vidar har fyllt en månad (EN månad redan!!) nu och han ler också, men bara till pappan än så länge... Men det hade jag också gjort om jag var han haha..
  • BigMami
    amandanS skrev 2015-05-05 07:40:50 följande:

Det är underbart! men vad tiden går fort!!! Samtidigt som det känns som om vi haft honom så länge.. Dubbel känsla :)

William här har med gett oss leende i sömnen sedan ett tag tillbaka, men på sin 6 veckorsdag var det såå tydligt svarsleende :D väckte sambon vid 06.30 tiden med att hålla William över honom och säga "Titta pappa jag ler!" :D

Underbart! <3 Finner inga ord om hur sjukt söta de är!
  • BigMami
    LillaSandy skrev 2015-05-05 17:01:49 följande:

Är det för varmt med fleecejacka då det är plus 5-10? sen bara byxor o filt på benen under locket till liggdelen? Och stickade strumpor på fötterna.

Du får testa Annars säger nog bebisen till om det blir för varmt/kallt.
  • BigMami
    Emmadee skrev 2015-05-05 21:19:04 följande:

Jo känner igen det där, men i mitt fall en dålig mjölkmaskin. Ammar och ammar och lillplutten har inte gått upp i vikt utan ner. Han är två veckor imorgon och på torsdag ska vi väga honom på nytt och hoppas att det då visar plus på vågen.

Det tog en månad för vidar att komma upp till födselvikten. Det ska ta typ en vecka säger dem.. Ammar konstant!! Han gick ner 10% i början och hade svårt att vända. Berodde nog en del på gulsoten också. När jag började med amningsnapp funkade det bättre. Hoppas det vänder snart för er.
  • BigMami

Åh vad jag tycker synd om er som inte har fött än, men snart är de redo att komma till världen!

Ni som har fött redan, tycker ni bebisarna har fortsatt i samma mönster som de hade i magen?

Det tycker jag att Vidar gör i alla fall Lugnare vissa dagar och piggare andra Nätterna än så länge *pepparpeppar* så äter & sover han. Byter nån bajsblöja då & då bara. .

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)