En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
Mäh! Får inte med bilden...
Mäh! Får inte med bilden...
Har av vänner blivit erbjudna att köpa deras Urban Jungle Mountain Buggy. De körde hem den till oss igår för att vi ska få känna på den lite (och för att de rensar förrådet och vill bli av med den ). Det är en 2010 men använd till ett barn, har stått i deras förråd ett bra tag. Ser ut att vara i fint skick och så! Jag har ingen egen erfarenhet av vagnen, är det någon som haft den och har något omdöme? Vet heller inte vad som är rimligt att betala för den. Får väl kika lite på likvärdiga på blocket...
Annars hade vi inte köpt barnvagn så här tidigt men nu uppenbarade sig möjligheten ju...
(och min lilla tjej är nöjd för hon har varit MYCKET orolig för att vi inte har någon barnvagn till bebisen )
Hur ska man egentligen tänka kring det här med babysäng? Vi har tänkt köpa ett babynest som barnet kan sova i mellan oss i sängen och även kunna sova i på dagarna i soffan, i vagnen osv. Har funderat på en spjälsäng eller vagga också men tänker att det kanske är ett onödigt köp innan babyn är född om man inte vet hur den kommer att vilja sova? Tänk om den blir helt oanvänd för att barnet inte vill sova i den alls? Kan man börja med bara ett babynest och köpa en säng efterhand?
För övrigt när det gäller inköp... Eftersom vi har två barn så har vi också det mesta. Säng och babyskydd och bärsele och nu då även vagn och massor av kläder och pryttlar... Så jag vill liksom lyxa till och köpa sånt där som fått stryka på foten tidigare gånger . Som lyxiga filtar och snygg skötväska och annat "onödigt" . Och en bärsjal! Det har jag inte haft innan men ska testa nu, absolut. Och så ska jag titta på en ny, ekologisk madrass till spjälsängen. Någon som har tips kring sånt?
Alltså.. Kan man få torkad mjölk i bröstvårtorna?
Min man jobbar en del kvällar så jag försöker boka in tider på dagar han är ledig. Men för kub var det så svårt att få tid att jag får gå själv. Känns sådär ifall jag skulle få ett dåligt besked...
Förstår att det känns jobbigt. Men den blivande pappan har rätt att få ledigt från jobbet för mvc-besök (kub, RUL etc inkluderat) så kanske kan han ta ledigt just den tiden?
Det var ju på kub vi fick reda på att de var två. Hade inte min man varit där då så vete sjutton hur jag hade tagit mig hem då jag var i en väldig chock.
Välkommen! När jag var gravid första gången så fick jag också foglossning redan i vecka 14 som du. Mina tips är att inte gå alltför långa promenader, inte sitta med benen i kors eller i skräddarställning (tänk att knäna skall vara ihop), undvika trappor.
Min foglossning försvann nästan efter några veckor för att sedan komma tillbaka med besked i vecka 30 ungefär.
Denna gång kände jag av den redan i vecka 8! Men den har nästan försvunnit helt och jag är nu i vecka 16.
Ja! Ska ta reda på könet. Gör det lite verkligare och gör anknytningen lite lättare för mig som mår så dåligt hela graviditeten. Att bli överraskad vid fl har ingen betydelse för mig. Tvärtom kändes det lite lättare att kämpa på när jag visste att vi snart skulle få träffa vår lilla flicka...
Ja! Har sammandragningar och har haft ett tag (12+2). Har haft mycket och tidigt i alla grav och kontrollerar min GBS regelbundet eftersom den ställt till det lite tidigare. Bara sammandragningarna i sig är dock inget att oroa sig för. Blödningar och regelbundna, kraftiga sd kan man dock kolla upp (och be dem då "topsa" för GBS för det är vanligare än man tror och kan kontrolleras med antibiotika)
Det här med att gå upp och kissa på nätterna, till vilken grad behöver ni andra göra det?
Alltså jag får gå upp var tionde minut för det bokstavligen känns som att jag ska kissa ner mig = ingen sömn alls. Slutar mitt ena jobb 22.00 börjar det andra 06.00, behöver verkligen de där timmarna men det kan man ju se sig i stjärnorna efter, är det verkligen meningen att det ska vara så extremt?
Känner mig så frustrerad och helt slut!
KUB igår och allt ser bra ut! Tiden stämmer precis med tidigare beräkningar och risksiffrorna var låga. Ungefär (kommer inte ihåg exakt) 1:2500 för trisomi 21 (downs) och 1:10000 och 1:20000 på de andra. Fick tid för RUL i slutet av nov, det blir nästa milstolpe...
Nu har jag läst två böcker av Gudrun Abascal om förlossning. Tänkte att det skulle lugna min förlossningsrädsla något men tji fick jag. Hur ska man våga föda? Ni som gjort det tidigare; hur fixar man smärtan? Jag är mest rädd för att inte kunna få den smärtlindring jag vill för att det är för sent eller tidigt eller av något annat skäl som barnmorskan/läkaren bestämmer. Rädd för den vanmakt jag skulle känna då.