Inlägg från: linnis83 |Visa alla inlägg
  • linnis83

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Idag gjorde jag min sista dag på jobbet! Känns som jag inte hade pallat en sekund till... =)

Min skrutt har inte velat vända sig ännu, så på måndag väntar vändningsförsök... Om det inte lyckas så blir det planerat snitt, ca 7-10 dagar före bf, som är 29e mars. Bebis kan alltså vara här om typ 2 veckor! Iiiiih!

• linnis83

Nu har jag varit på vändningsförsök. Bebis ville inte alls vara med på noterna så nu är vi inbokade för snitt den 25e. Känns lite trist då jag hade ställt in mig på att föda som vanligt, men den har ju ett tag på sig att vänds sig innan det är dags.

• linnis83
    amandanS skrev 2015-03-09 14:15:16 följande:

Och jag ska på ultraljud på torsdag eftersom bebis här legat åt fel håll, får se vart det slutar för vår del.... Hur upplevde du vändningsförsöket?

Det var tuffare än vad jag trodde när läkaren klämde på magen, svårt att försöka slappna av och inte kämpa emot. Men jag fick jättebra bemötande av all personal så jag tyckte det gick bra ändå, förutom att den inte ville vända sig då...

Hoppas din ligger rätt på torsdag!
  • linnis83
    Öholm skrev 2015-03-09 17:40:17 följande:

Bokade de in snitt automatiskt eller har de undersökt om det är möjligt att föda vaginalt ändå? Vet att min mamma fick göra en undersökning för att se om bäckengången var tillräckligt bred eller ej för att föda i säte. Det var den för hennes del så jag föddes vaginalt med rumpan först. Men det var 1986 så man kanske har ändrat så att snitt alltid görs?

Som jag förstod det så blir det snitt för de flesta, men om man inte alls kunde tänka sig snitt så gjordes bäckenkontroll och sånt.

Eftersom det är mitt första barn då tyckte nog varken jag eller dom att sätesförlossning var en bra idé. Barnmorskan som var med (inte min ord) tyckte dock att det var synd att det sällan blir sätesfödslar eftersom vanan och kompetensen försvinner, vilket ju är sant.

Det verkar vara olika på olika sjukhus också, 13 mil norrut har dom ganska många sätesförlossningar och har ju mer vana då.
  • linnis83
    Smulan 89 skrev 2015-03-10 11:09:00 följande:
    När min mans lillasyster låg i magen, så låg hon i säte. Snitt blev inbokat, men när det kollade läget i magen i samband med snittet, så hade hon vänt på sig. Nu blev det snitt ändå, då min mans mamma hade ställt in sig på det och ville fortsätta enligt planen.
    Men det finns chans att liten vänder sig =)
    Jo, jag hoppas ju på det. Läkaren sa att vi skulle vara förberedda på att vi kanske blir hemskickade på snittdagen om den har vänt sig och det kan ju förstås bli en besvikelse när man har ställt in sig på att träffa sin bebis då... Men samtidigt vill jag ju helst föda som vanligt så just nu känns de som att jag skulle bli glad om det visade sig att den hade vänt sig. Men det kan ju fort ändras... = )
  • linnis83
    Bell13 skrev 2015-03-10 11:13:21 följande:
    Förstår att de bokar in snitt. Att föda i säte kan ju gå bra men också väldigt illa. Jag skulle aldrig gå med på att föda i säte.
    Nä, det känns ju inte som nåt man gärna gör, särskilt inte första gången.... Har man ploppat ut flera ungar hur enkelt som helst kan det väl vara en annan sak, men riskerna finns ju ändå.
  • linnis83
    Bell13 skrev 2015-03-10 12:55:03 följande:
    En granne till mig var gravid med en flicka som låg i säte och eftersom det var hennes andra barn och läkare gav tummen upp till vaginal förlossning sa hon - ja tack vi kör. 

Flickan fick syrebrist under förlossning för hon kunde inte komma ut på något sätt och hon bajsade i fostervattnet under flera timmar och fick svåra hjärnskador. Så att du väljer kejsarsnitt kan jag mycket väl förstå Glad det är inte värt att ta risken att chansa på att det kanske kommer att gå bra. 

Det blev ju ett urakut snitt för min granne men då var det ju redan för sent
    Men usch, så hemskt! Nä, snitt blir nog bra för min del om den inte vill vända sig.
  • linnis83
    amandanS skrev 2015-03-12 15:14:13 följande:

Varit på ultraljud och vår lille skrutt hade vänt på sig, skönt att slippa ev vändningsförsök :) Vilket jag misstänkte då det känns ömt och gör stundvis riktigt ont i blygdbenet(?) Och ljumskarna och har gjort sedan några dagar tillbaka..

Så nu väntar vi väl bara på ankomsten då :)

Så skönt! Kände du att den hade vänt sig?
  • linnis83
    Badblomma skrev 2015-03-18 19:51:15 följande:
    Hej. Hittade den här tråden för ett tag sedan men det blev inte av att skriva något. nu börjar det närma sig BF och jag känner behovet av att dela och ta del av lite tankar och känslor. Så jag hänger på.
    Var hos BM idag. är i v.35+3 idag. SFmåttet 36 cm, nosar på översta streckade linjen. Det betyder inte att barnet är stort utan beror nog snarare på att hon fortfarande är helt rörlig där inne. Fick också en tid för UL på tisd. för att kolla hur bebis ligger, de misstänker att hon ligger med rumpan nedåt.  Någon som nyligen gjort ett vändningsförsök? kollar de automatiskt vikt och allmäntillstånd på bebben när de ändå kollar hur den ligger? är så nyfiken ju.
    Jag gjorde ett vändningsförsök förra veckan, tyvärr misslyckades det så jag är inbokad för snitt på onsdag nästa vecka på 39+2.
    Innan försöket gjorde läkare ett ul för att kolla exakt hur den låg (bm hade kollat innan med ul och konstaterat att huvudet var uppåt). Läkaren kollade även position på moderkakan, flödet i navelsträngen och gjorde en viktskattning.
    Sen fick jag ligga med ctg för att se så att bebis mådde bra innan själva försöket gjordes. Även efter försöket fick jag ligga med ctg för att se att den inte hade blivit påverkad av vändningsförsöket.

Hoppas det går bra för dig!
  • linnis83
    Badblomma skrev 2015-03-19 12:38:52 följande:
    ok. Då kan man i alla fall se fram emot att få veta lite mer om tösen där inne. Hon är väldigt livlig i magen så man kan ju drömma om att hon ska lägga sig till rätta utav sig själv.

Är det ditt första barn? gjort snitt förut? hur känns det?
    Jo, det är mitt första barn, inte snittad förut alltså.

När jag fick veta att den låg åt fel håll för typ en månad sen så kändes det jättesurt att det ev skulle bli snitt. man har ju liksom gått och laddat för att klämma ut den i så många månader så det känns lite som att man blir snuvad på upplevelsen att föda...
    Nu har jag väl accepterat att det blir så (troligtvis) så om det skulle visa sig till veckan att den ändå har vänt sig och jag blir hemskickad så skulle nog det kännas väldigt jobbigt.... Men jag känner mig lite nervös för själva snittet och allt vad det innebär.
  • linnis83

Idag har vår lilla Ellen blivit utplockad! En riktig sötnos på 3645 g och 49 cm. <3

• linnis83
    lais skrev 2015-03-25 20:16:31 följande:

Grattis! Men vad härligt! Var det planerat? (Antar att det blev snitt när du skrev att hon blev utplockad) Här är iaf en till som inte är avundsjuk alls utan fortsätter njuta av graviditeten och dess underbara biverkningar

Jo, det var planerat eftersom hon låg med rumpan ner och inte ville sno sig ens med vändningsförsök. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig men snittet gick väldigt bra i alla fall.

Lite sömn har det blivit men sjukt mysigt att ha henne på utsidan!
  • linnis83
    Bell13 skrev 2015-04-13 10:39:22 följande:

I natt födde jag min son. 52 cm lång och 3700 g tung.

Tog 4 h och 40 min och vi mår så bra.

Äntligen! Stort grattis!
  • linnis83

Jag har också gett upp amningen då min lilla tjej plötsligt började gallskrika när hon skulle ammas, antingen innan vi ens hade börjat eller så släppte hon mitt i och tokskrek... Kämpade på i nästan 4 veckor på detta sätt, ibland gick det bättre och ibland inte alls. Oftast tog amningen 1-1,5 h med allt skrikande...Bröt ihop flera gånger och grät när det kändes helt hopplöst... Samtidigt har BVC misstänkt mjölkproteinallergi så har även varit mjölkfri en period. Nu verkar det inte som att hon är allergisk så nu pumpar jag det som går och ger ersättning när det behövs.

Under graviditeten lovade jag mig själv att avbryta amningen om det inte funkade. Har inte känt nån press att amma från nån i min omgivning men ändå satt beslutet att ge upp väldigt långt inne... Märkligt att man ska känna så!

Visst hade det varit smidigt att kunna amma, men när det tar så otroligt mycket tid och energi och man nästan har ångest inför varje matning är det verkligen inte värt det!

• linnis83
    Bell13 skrev 2015-07-17 17:18:59 följande:

Är det någon som har/haft problem med torsk som spridit sig till bröstvårtorna?

Det har vi och vi blir inte av med skiten. Har penslat hans tunga och smörjt mina bröstvårtor med canesten sedan 24 juni. BVC säger att det bara är att fortsätta men hur länge då? Känns som det är jag som är boven i det hela eftersom jag ammar honom.

Det finns en receptbelagd medicin som heter Mycostatin som både du och bebis kan ta, be om den!
  • linnis83

Grattis Bell! Vi har precis påbörjat syskonförsök, hoppas det går snabbare än sist. :)

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)