mandalii skrev 2015-01-09 10:46:44 följande:
Alltså ursäkta, men nu är jag snurrig. Enligt min arbetsgivare så beräknas inte föräldrapenning på 7,5 prisbasbelopp utan på 10 prisbasbelopp. Varför har jag fått för mig att det är på 7,5? Med 10 blir det ju betydligt mer för oss i föräldapenning.
7,5 prisbasbelopp är det man får som högst i sjukpenning. Men som du säger så är 10 prisbasbelopp gränsen för föräldrapenning
Jag tänker ta ut förälrapenning 60 dagar före bf men det handlar mer om att det är administrativt lämpligt för mig (eftersom jag är tjänstledig från jobbet nu) än att jag kanske behöver gå hem då. Jag tänker inte ta ut semesterdagar före eftersom jag hört att om det mot förmodan skulle hända något med barnet så blir man inte återbetalningsskyldig vad gäller föräldrapenningen. Semesterdagar däremot har man ju alltid förlorat. Därför tänker jag ta ut full föräldrapenning fram till förlossningen. Efter det kommer jag nog att minska det lite grand. Men jag har tänkt att ta vårdnadsbidrag fr o m att barnet fyller 1 år (om det finns kvar fortfarande då) och då behöver man ha tagit ut 240 dagar (tror jag det är) i föräldrapenning på sjukpenningnivå först för att man ska ha rätt till det. Kruxet blir dock om de tar bort vårdnadsbidraget för då hade jag hellre velat spara pengarna så att min SGI är skyddad längre tid. Knivigt värre.