Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Ni som inte redan har åkpåse, ska ni köpa en nu till våren? Tänker annars att man borde kunna vänta till hösten med detta väl? Och använda bara filt i vår och sommar. Hörde någon som använde fårskinn även på sommaren i vagnen och att bebisen var lagom varm av det. Tycker det låter lite konstigt (?) Är det smart att ha både fårskinn och åkpåse annars vintertid?

• Sommarsnö

Hur mycket sover ni nu i andra trimestern? Trots att jag käkar järntabletter så har jag jättestort sömnbehov och sover 10-12 timmar per dygn. Det kanske bara är en kombo av graviditeten och årstiden?

• Sommarsnö
    Sis2 skrev 2014-12-10 22:31:19 följande:
    Har alltid använt fårskinn både på sommaren och vintern, funkar finfint!
    Oki! Hur funkar det med tvätt - många fårskinn kan ju inte tvättas, iaf inte de ekologiska jag tittat på. Får man bort ev kräks och annat med nåt? Tänkte att jag kunde använda det som golvfilt också.
  • Sommarsnö
    JhjärtaK skrev 2014-12-11 19:00:13 följande:
    Sover också jättemycket men mina järnvärden är rätt låga (110 trots dubbel dos Niferex) plus att jag väntar två st plus att foglossningen gör att min sömn på nätterna blir rätt upphackad.

Sen hjälper ju inte årstiden heller som du säger

Kanske skall du kolla ditt järnvärde och börja äta lite extra D-vitamin också?
    Äter 50 mikrogram extra D-vitamin per dag sedan några veckor tillbaka. Men det kanske tar tid innan man märker skillnad? Sist jag kollade järnvärdet (17 nov) var det ok men jag har ändå börjat ta 100 mg Niferex per dag sedan några veckor tillbaka. Ska inte till BM förrän 29 dec så det är ju ett tag kvar innan jag kan kolla det.
  • Sommarsnö
    S1528 skrev 2014-12-11 19:54:38 följande:
    Det är ingen hemlig grupp va? Jag hade gärna gått med i gruppen men jag har inte gått ut med graviditeten på Facebook. Har precis börjat sprida ut nyheten bland vänner. Känner mig inte riktigt beredd på att outa det på FB ännu, tänkte vänta med det till efter jul eller så.. Vill njuta av detta för oss själva en stund till :)
    "Barnvagnar" på Facebook är en sluten grupp (jag är själv med i den). Det borde väl innebära att ingen annan kan se att man är med i den?
  • Sommarsnö
    Anonym (Jag) skrev 2014-12-11 18:09:33 följande:

Har litr lätt ångest nu. Vart bjuden på glögg på jobbet så tog en kopp, ni vet en sådan liten glögg mugg. När jag sen går ut i köket ser jag att de står 2.25% på flaskan. Är detta farligt för barnen? Phuu vilken ångest jag fick. Vad tror ni??? :/

Har också druckit dryck med lite alkohol (först 0,5 % och sedan typ 1 % efter att min sambo räknat ut att det borde varit det i den alkoholfria drycken vi köpte - detta var i Norge och där har de andra regler tror jag). Då nojade jag också men det är bäst att bara lägga det bakom sig för man kan inte göra något åt det ändå. Se det som en bra lärdom istället - att du frågar nästa gång hur mkt procent det är i drycken. Jag har nu lärt mig att man inte kan lita på att det står "alkoholfritt" för det kan vara alkohol i det ändå. Tänker kolla volymprocenten hädanefter, annars köper jag det inte.
  • Sommarsnö
    JhjärtaK skrev 2014-12-11 20:57:32 följande:
    Tror att det går att se att man är med i den då den inte är hemlig men är inte säker.
    Finns det något som heter "hemlig grupp"? Vet inte heller men trodde att det var detsamma som "sluten". När min sambo gick in på min sida kunde han inte se att jag är med i gruppen iaf.
  • Sommarsnö

Tips: KappAhl har 30 % på kläder idag, även via nätet. Fast man kanske ska ha is i magen och vänta ännu längre, till mellandagsrean?

• Sommarsnö
    Anonym (??) skrev 2014-12-13 09:34:47 följande:

Hur är det med höga ljud egentligen? Igår var jag på en krog/nattklubb då min sambos syster och en nära vän till oss är med i en krogshow de har där, för att kolla på de.

Väldigt mycket och högt ljud.

Ikväll är de en annan typ av show på ett annat ställe, där vi också känner en hel del av de som är med. Det är den sista gången innan de stänger ner för gott. Jag skulle vilja gå men ändå inte. Jag vet att de har bättre koll och feeling på ljudet och kör inte extremt högt som de gjorde igår.

Tror ni bebis blir påverkad av allt de ljudet eller inte?

Här kan du läsa mer ingående om detta:
    www2.lio.se/Verksamheter/HMC/Arbets--och-miljomedicin/Nyhetsarkiv/Buller-och-graviditet/
  • Sommarsnö

Jag funderar på en sån här: lekmer.se/barnrum/textilier/madrasser/red-castle-sovbädd-cocoonababy-stl-3-inkl-bäddlakan

Det låter ju väldigt bra när man läser om den. Har tänkt att ha den i vår säng istället för babynest isåfall. Men sedan fick jag höra från någon att det inte är bra för bebisen att ha en alltför livmoderliknande miljö eftersom de kan sova för djupt då och att de behöver de där reflexerna för att vakna till. Någon som vet mer om detta?

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)