Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Måste man ha en ljus filt över sufletten också - kan det bli för varmt annars? (vår suflett är gråblå). Funderar på hur mycket man måste skydda om bebisen är i skuggan - hur mycket solljus får de ändå på sig då? Är det därför du har solhatt i skuggan BigMami eller missuppfattade jag?

• Sommarsnö

Hugo fick sin första fästing idag. Läskigt för mammahjärtat. Vi är på Öland och här är de svåra att undvika. Ändå har vi inte haft honom på gräsmattan något men den har förmodligen vandrat från mig eller pappan eftersom vi gått i gräset. Hoppas nu att den inte förde med sig något otäckt

• Sommarsnö

Hur mycket stimulerar ni era småttingar? Tycker det är så svårt att veta hur mkt aktiv stimulans de behöver. Leker ni/grejar med dem hela tiden de är vakna eller låter ni dem ligga själva en del? Är det ok så länge de inte gnyr eller signalerar att de vill ha uppmärksamhet?

• Sommarsnö

Nu är det jag som måste skriva av mig. Bröt ihop ikväll när lillen skulle långamma. Har haft ont i huvudet hela dagen och hinner inte äta och dricka ordentligt eftersom det är så fullt upp med honom. Sa att "jag orkar inte" som man säger ibland när man mår dåligt. Sambon bara svarar att "ja du har nog inget val. Vad trodde du - att det inte skulle bli jobbigt?" Trodde att jag skulle få lite mer stöd än så. Han har varit iväg och pysslat med sitt mest hela dagen. Blä för karlar ibland säger jag bara.

• Sommarsnö
    amandanS skrev 2015-07-10 21:39:54 följande:
    Det där är inte lätt, jag hade en sådan dag igår! Bröt ihop och ville inte heller amma mer, hela amningen kändes som ett övergrepp(!?), som att någon skulle ta på mig mot min vilja.. Hemsk tanke och känsla, skumt att ens kunna känna så till någon man älskar så högt! Men för mig blir det sådär när jag ätit för dåligt, men min sambo känns förstående och påminner mig hela tiden om att det tar mycket energi från min kropp att amma och producera mjölk osv.. Jag klarar mig inte på frukost, lunch och middag bara, då gråter jag och är energitom och nere rent allmänt.. Jag äter knäckebröd, smörgås, frukt, fil osv lite titt som tätt mellan måltiderna... Tycker inte jag gör annat än äter (går varken upp eller ner i vikt heller), men då mår jag som bäst också :) gör ofta en smörgås/knäckemacka lite snabbt och äter när jag ändå bara sitter ner
    Tack!! Ska försöka komma ihåg att äta bättre. Det är ibland när han aldrig vill släppa tutten som jag håller på att bli knäpp. Får inte till någon jättebekväm ställning när jag liggammar heller - måste försöka jobba på den.
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-07-14 15:52:03 följande:

Nu har lillen fått vaccin. Tycker han är gnälligare, nån mer som upplevde det?

Japp, Hugo blev ledsen på kvällen (fick sprutan vid 14). Ville inte ens ta tutten ett tag men somnade till slut ammandes. Vi gav honom en Alvedonsupp. Läste sedan att man bara ska ge det om barnet mår dåligt eftersom vaccinet kan få sämre effekt annars. Inget BVC sade något om till oss dock. Han mådde ju dåligt iofs så....
  • Sommarsnö
    BigMami skrev 2015-07-16 15:30:21 följande:
    Ja de utgår ju från föräldrarnas längd och bebisens födelsevikt och så. Så det går ju att räkna ut hur de blir som vuxna på ett ungefär. Så om vår dotter som fyller 11 fortsätter i den takt hon växer nu beräknas hon bli 183 cm lång...
    Hur räknar man ut det? Det har vi aldrig hört något om. Kan man räkna själv på det och hur isåfall?
  • Sommarsnö
    amandanS skrev 2015-07-18 23:08:15 följande:

Jag är så trött på amningen, det känns inte värdigt när man själv bara mår dåligt utav de.. Bvc gav mig rådet för 2 månader sedan att bara amma på mina vilkor pga mitt mående, satt där och grät.. men! Sonen tvärvägrar nu flaskan helt plötsligt :( Jag känner mig slut och varit ledsen till och från sedan dess för att jag verkligen inte vill mer! Kroppen skriker nej men jag måste ju, även om det ibland känns som ett övergrepp på kroppen och jag inte vill annat än ta bort honom från bröstet. Men jag kan ju inte svälta sonen, han blir förtvivlad och bara skriker när man försöker truga med flaskan. Testat både med pumpad mjölk och ersättning, olika flaskor, försökt finta från bröstet till flaska "i farten" idag.... Fortsätta truga? Fasa ut amningen eller är det bättre att sluta tvärt och då inte ha något alternativ (pumpa bara ett tag så jag inte får mjölkstockning)och kanske ha något gnälligt dygn? Någon som sitter på något bra tips??

Vi har även börjat ge små smakisar och han smaskar på och flinar och verkar tycka detta är jätte gott! Sväljer nästan allt med, inte mycket som spottas ut... Han är 4 månader, men vi måste ju slussa in mat osv..

Blir knäpp snart, jag vill verkligen inte tvingas amma så jäkla länge till, jag är trött på att vara ledsen :,(

Kan tipsa om "Amningshjälpens slutna grupp" på Facebook. Där finns jättemycket folk med kunskap som du kan lufta dina problem med och få hjälp.
  • Sommarsnö

Hugo var vid 4,5 månad 7,5 kg tung och 66 cm lång. En riktig liten tungviktare

Vad har ni för leksaker nu? Behöver lite inspiration

• Sommarsnö
    mandalii skrev 2015-08-18 14:10:51 följande:
    Är det mycket? Vår son väger 7,6 kg, 68 cm lång och blir fyra månader på lördag ????
    Men Gud, min amningshjärna! 3,5 månad var han såklart, inte 4,5.
  • Sommarsnö

Vi har börjat med sittdelen nu och han är 5 månader idag. Dock har vi liggdelen ibland när vi vill söva honom på promenaden. Just nu är pappan ute och går och jag tycker att han tar på honom för lite kläder. Han har en sparkdräkt, bomullsmössa och ullfilt (och locket på hoppas jag). Det tycker pappan är lagom medan jag tycker att det är för lite. Försökte få på honom mer men då blev pappan sur. Vad tror ni är lagom om de ligger i liggdelen nu?

• Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-09-08 16:46:30 följande:

Undrar om era bebisar börjat krångla med sömnen dagtid runt 5 månader ungefär? Douglas har börjat lära sig att hålla sig vaken känns det som och det resulterar i att han blir övertrött och bara vrålskriker och det går knappt att lugna honom, det är så jobbigt för jag känner mig som en mamma som inte kan ta hand om mitt barn.

Ja! Han är jättekrånglig och är så svår att söva fastän han är uppenbart trött. Har börjat krångla med amningen också och vill ofta inte äta heller fastän han är hungrig. Känner som du att man är en dålig mamma. Har tyvärr inga tips - hoppas på att någon annan har!
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-09-11 19:29:27 följande:
    Jag kör Semper från 5 månader med mangosmak den enda som inte innehåller maltodextrin.
    Vad är det som är dåligt med maltodextrin?
  • Sommarsnö

Oj vad alla verkar ge mycket mat! Här har vi bara börjat med pyttesmå smaksensationer ännu - högst någon tesked åt gången. Han blir 6 månader nästa vecka. Har köpt gröt som vi ska börja prova med. Han verkar tycka att det är godare om man låter honom smaka lite olika saker från fingret än att ge med sked. Tycker det är svårt att få det helt lent med stavmixer faktiskt. Kanske skulle testa sådana där klämmisar. Är det helt rena fruktpuréer eller är det något tillsatt jox i dem också?

• Sommarsnö

Någon som vet var man kan få tag i en vit Stokke Tripp Trapp inte alltför dyrt? Letar på Blocket men hinner inte med när det kommer annonser då de försvinner blixtsnabbt. Har satt ut en egen annons också men inga svar. Måste snart köpa en ny istället då det börjar bli lite panik med att han ska ha en egen matstol.

• Sommarsnö

Det här med åkpåse - kan inte ni lite mer insatta förklara fördelar/nackdelar med det Hur länge kan man ha den - flera år? Antar att den "sitter fast" i vagnen så att den alltid finns på plats där och så tar man bara ur barnet utan åkpåse?

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)