Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Har en kompis som fått herpesutslag på kinden (ev förstagångsinsjuknande) och undrar nu om det finns risk om hon träffar mig att hon smittar. Är det någon fara tror ni nu när man är gravid och så att träffas? Jag har själv herpes (fast i näsan av alla ställen!) men man kan väl få smitta på nya ställen även om man har det redan så att säga?

• Sommarsnö

Någon som har tänkt köpa en TENS-apparat? Funderade på att hyra men om man hyr några månader är det lika bra att köpa känns det som - man kan ju ha användning för den för alla möjliga krämpor sedan tänker jag. Men det finns ju en massa varianter och jag vet inte om alla är godkända för gravida och om man ska ha någon special just för graviditet och förlossning. Någon som vet?

• Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-01-25 19:48:54 följande:
    Har tänkt att hyra en om det fortfarande går att göra det. Tycker att tens funkar bra precis i början.

Vad kostar det att köpa en?
    Jag har sett en massa olika varianter och priser, från 300 kr och upp till flera tusen. Funderar på om en runt 500-lappen funkar eller om man måste upp i pris rejält för att få samma som om man hyr.
  • Sommarsnö
    Madelen b skrev 2015-01-27 17:30:49 följande:

Ni som har barn sedan tidigare, eller vet iaf;)

Har dem gjort så man får mindre föräldrar dagar från och med 2014?? Som ja läser på fsk så är de så, sjukt dåligt isåfall:(

Nu bara 195 dagar var istället för 240!

Nej det står ju på Försäkringskassans hemsida att det är 480 dagar totalt och det har det väl varit sedan länge? Men de räknar ju med lägsta nivå-dagarna också. 195 dagar var är ju på högsta nivå vad jag fattar det som och resterande är på lägsta nivå.
  • Sommarsnö
    Madelen b skrev 2015-01-28 10:31:58 följande:

Är de fler än jag som har halsbränna från HELVETET?

Har testat galviscon och novalucol men INGET hjälper :(

Rapar magsyra och böjer jag mig fram så får jag upp magsyra i munnen!!

Kolla med din läkare om du kan ta Omeprazol. Jag åt det när jag blev gravid och min läkare sa att det var ok. Dock slutade jag eftersom jag ville se om det inte behövdes och det gjorde det inte heller. Men det kan hjälpa om inget annat hjälper.
  • Sommarsnö
    BigMami skrev 2015-01-28 15:58:49 följande:

Min etta fixerade sig runt 28-29 så han var också tidig. Men inte föddes han tidigare för det Nu är det ju såklart olika för alla.

Finns det något samband mellan tidig fixering och tidig födsel?
  • Sommarsnö

En lite konstig fråga kanske men brukar man ha strumpbyxor på killbebisar?
    Tänkte att det är ju ett ganska praktiskt plagg... men iofs så brukar man ju ha det mest till klänningar....

• Sommarsnö
    Anonym (Orolig) skrev 2015-01-31 12:06:06 följande:

Jag fick beviljad gravpenning 60 dagar innan bf. Hjälp mig med mina tankar. Är i v 29 nu och är beviljad från v 32. Kan alltså vara hemma i 8 veckor. 

-Funderar nu på om jag kan/vill jobba längre?
    Har ju förstått att det inte påverkar min SGI om jag är hemma nu. Att jag får mindre pengar om jag tar gravpenning än om jag jobbar spelar ingen roll då jag har god ekonomi. Pengarna spelar alltså ingen roll för dessa två månader. 
    -Har alltid haft lite svårt att vara hemma från jobbet om man är sjuk osv, "är jag verkligen nog sjuk", så brukar jag tänka. Även om man ex har 39 graders feber. 
    - Har haft besvär med sammandragningar i v 24 och blev inlagd en natt, efter det har jag inte känt nästan någonting. Mår jättebra=)
    - Ingen direkt foglossning, bara lite på kvällen efter en hel arbetsdag då jag tex ska ta mig upp från soffan osv. 
    - En sida av mig säger att jag borde jobba lite mer, att jag inte ska vara svag/vekling. Orden ekar i huvudet på mig "det är ingen sjukdom att vara gravid"
    -En annan sida säger att jag ska vara hemma, vila, tänka bara på mig själv och barnet. Jobba hinner jag. 
    - Tänker en del på vad andra ska tycka, kollegor osv, att man borde jobba längre. 
    - Kan tillägga att jag har ett fysiskt ansträngande jobb, men det går ändå ok att jobba även om det så klart är tyngre än då jag inte var gravid. Vissa moment är riktigt tunga, men jag biter ihop och gör det ändå och det går ganska bra. 

Hjälp mig att reda ut mina tankar =)

Tycker inte att du ska tänka på vad dina kollegor tycker. Den parametern kan du ta bort helt - du bestämmer över ditt liv, ingen annan. Känn innerst inne - vad vill du? Vill du vara hemma och ta det lugnt tycker jag att du ska unna dig det. Inte känna något dåligt samvete. Det är väl oss väl unt att få vara hemma och ta det lugnt lite innan stormen kommer med vaknätter och allt, inte sant? Jag har också tänkt praktiskt och pessimistiskt att OM något mot förmodan skulle hända vid förlossningen eller så så behöver man inte betala tillbaka dessa pengar som man fått innan dess. Det är således garanterade pengar i handen och det är alltid bra.
  • Sommarsnö

Betalade ni nåt för era ultraljud? Jag gjorde mina i Norge och betalade då och tänkte nu begära ersättning från Försäkringskassan. Men man får bara ersättning för sådant man skulle betalat för i Sverige tydligen så det är därför jag undrar.

• Sommarsnö
    Humledumle skrev 2015-02-02 10:23:03 följande:

Måste få skriva av mig lite. Min sambo vill verkligen inte ha sex med mig. Han tycker det är läskigt med sparkarna. Jag har föreslagit flera ställningar så han slipper men nej ingen framgång! Visst jag orkar inte ha sex så ofta men nån gång ibland skulle jag ju vilja få lite :/ känner mig bara fulare å fulare :(

Han kan inte tillfredsställa bara dig då? Kanske inte känns lika läskigt tänker jag. Tycker nog att min sambos sexlust verkar ha minskat lite också eller så märker jag det bara mer eftersom min har ökat Han säger att han vill ta det försiktigare och är nog lite rädd att skada bebisen. Fast han säger inte nej till mina inviter så det är jag glad för.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)