Anonym (Orolig) skrev 2015-01-31 12:06:06 följande:
Jag fick beviljad gravpenning 60 dagar innan bf. Hjälp mig med mina tankar. Är i v 29 nu och är beviljad från v 32. Kan alltså vara hemma i 8 veckor.
-Funderar nu på om jag kan/vill jobba längre?
Har ju förstått att det inte påverkar min SGI om jag är hemma nu. Att jag får mindre pengar om jag tar gravpenning än om jag jobbar spelar ingen roll då jag har god ekonomi. Pengarna spelar alltså ingen roll för dessa två månader.
-Har alltid haft lite svårt att vara hemma från jobbet om man är sjuk osv, "är jag verkligen nog sjuk", så brukar jag tänka. Även om man ex har 39 graders feber.
- Har haft besvär med sammandragningar i v 24 och blev inlagd en natt, efter det har jag inte känt nästan någonting. Mår jättebra=)
- Ingen direkt foglossning, bara lite på kvällen efter en hel arbetsdag då jag tex ska ta mig upp från soffan osv.
- En sida av mig säger att jag borde jobba lite mer, att jag inte ska vara svag/vekling. Orden ekar i huvudet på mig "det är ingen sjukdom att vara gravid"
-En annan sida säger att jag ska vara hemma, vila, tänka bara på mig själv och barnet. Jobba hinner jag.
- Tänker en del på vad andra ska tycka, kollegor osv, att man borde jobba längre.
- Kan tillägga att jag har ett fysiskt ansträngande jobb, men det går ändå ok att jobba även om det så klart är tyngre än då jag inte var gravid. Vissa moment är riktigt tunga, men jag biter ihop och gör det ändå och det går ganska bra.
Hjälp mig att reda ut mina tankar =)
Tycker inte att du ska tänka på vad dina kollegor tycker. Den parametern kan du ta bort helt - du bestämmer över ditt liv, ingen annan. Känn innerst inne - vad vill du? Vill du vara hemma och ta det lugnt tycker jag att du ska unna dig det. Inte känna något dåligt samvete. Det är väl oss väl unt att få vara hemma och ta det lugnt lite innan stormen kommer med vaknätter och allt, inte sant? Jag har också tänkt praktiskt och pessimistiskt att OM något mot förmodan skulle hända vid förlossningen eller så så behöver man inte betala tillbaka dessa pengar som man fått innan dess. Det är således garanterade pengar i handen och det är alltid bra.