Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Är eran erfarenhet att man behöver skötväska eller är det mest ytterligare en sak som affärerna försöker pracka på en att man behöver? Så svårt att veta när man är förstagångsförälder

• Sommarsnö
    Fr1da skrev 2015-02-13 13:00:30 följande:

Det där med ilningar neråt urinröret och konstant kissnödig känner jag absolut igen. Mini har varit fixerad ett tag nu så hon ligger väl och boxar på blåsan

För övrigt, har i veckan varit på Profylaxkurs. En oerhört bra barnmorska som ledde den, med både humor och allvar. Killarna fick simulera värkar på sina tjejer (t ex nypa hårt hårt i underarmen under en längre tid) och så skulle vi andas oss igenom det. Blev förvånad över hur bra andningen fungerade! Gjorde mycket ondare när vi testade att hålla andan, som man vanligtvis gör när något gör ont. Dock fortfarande ont i armen idag, men det får det vara värt

Vi testade det där hemma men tyckte det var så obehagligt att göra illa varandra så vi höll inte på så länge Tyckte du det var värt att gå kursen eller hade man lika gärna kunnat göra övningar själv hemma med lite hjälp av böcker och så? Har en del material om massage och andningsövningar och gör avslappningsövningar hemma till Gudrun Abascals inspelningar (mental träning).
  • Sommarsnö
    nicopico skrev 2015-02-15 10:12:44 följande:

Är det någon av er som varit med om akut feberskakningar på natten?

Jag vaknade mellan kl 5-6 i morse, låg vaken i några minuter och sen började jag skaka. Gick upp på toaletten, fortsatte skaka och försökte andas normalt. Försökte lugna ner mig, men ingenting hjälpte, ringde förlossningen och bm sa att jag skulle ta tempen. Hade då 38.4. Mådde inte dåligt igår, och nu efter några timmars sömn har jag ingen feber längre och känner mig helt frisk. Är det någon av er som varit med om detta tidigare? Jag har aldrig haft panikångest, och det kändes inte som vanlig feberfrossa.

Jag har haft så i kombination med magkatarr. I och för sig har jag aldrig tagit tempen då så jag vet inte om jag haft feber. Men just skakningar kan jag få i kombination med illamående och så. Det var inget sånt?
  • Sommarsnö

Tänkte äta sill idag och det står att det är sherry i den. Det är inte sherrysill utan någon typ västkustsill men läste på innehållsförteckningen. Tror ni man kan äta den? Är det någon alkohol kvar i den tror ni?

• Sommarsnö
    nicopico skrev 2015-02-15 18:34:12 följande:
    Jag vet inte riktigt, kan man få magkatarr utan att få ont i magen? Jag mådde illa och hade sura uppstötningar så det kanske inte är helt omöjligt. funderar på om det kan ha någonting med niferex (järntabletter).. jag skrev in mig hos bm i sverige i onsdags, och började äta dem då. Bodde i norge förut och då har alltid mina värden sett bra ut, tänker att jag kanske fått järnöverskott. Har tagit tempen idag och har haft 36,4 hela dagen, det var bara några timmar på natten med feber och kramper.

Med sherrysillen tror jag att det måste stå om det finns alkohol i den, står det inget så är det nog bara sherry-smak i den. ????har för mig att det inte är lov att sälja något med alkohol i utan att det står procenthalt på i sverige.
    Tog inte BM järnvärdet innan du började äta dem? Att det skulle vara järnöverskott låter långsökt tycker jag såvida du inte låg på gränsen för det redan innan. Då tror jag mer på att du mådde dåligt av själva tabletten, det är det ju många som gör. Vid vilken tidpunkt tog du den?
    Jag har illamående ibland som jag kopplar till magkatarr utan att jag har magont men jag är ju ingen doktor och kan veta exakt att det är magkatarr det beror på just då. 
  • Sommarsnö
    nicopico skrev 2015-02-15 20:58:53 följande:
    Jo, men hon sa att hon ska ringa i veckan som kommer om värdet var helt tokigt. Såfall är det ju absolut mer troligt att det är magkatarr. Vad gör du för att bota/lindra dina kramper och magkatarr? Tabletten tog jag runt kl 14.. tack för hjälpen sommarsnö! :)
    Jag har ätit Omeprazol i flera år men slutade med det när jag blev gravid och det har gått bra ändå sedan dess. De är dock godkända att äta vid graviditet. Men min magkatarr beror främst på stress så om jag undviker det mår jag bra. Jag har ibland fått rejäl magkatarr med frossa om jag ätit vissa saker också, som t ex potatisgratäng. Förmodligen blir det för mycket fett, mjölkprodukter och vitlök för magen att hantera. Kan också bli sämre av just mjölkprodukter. Man får prova sig fram och se vad ens egen mage mår bra/dåligt av. Vissa mår bättre av mjölkprodukter men det kanske är främst halsbrännan de tänker på då. Jag har inte haft så mycket halsbränna, det är mest mitt illamående som har varit värst.
  • Sommarsnö

Är det inte typ i vecka 35 som de vill att bebisarna ska ha vänt sig? Så då finns det några veckor kvar - ingen idé att oroa sig innan dess tänker jag? Ska till BM imorgon och hoppas då få reda på en massa - det känns rätt länge sedan nu, 4 veckor. Händer ju ganska mkt dessa sista veckor så jag hoppas att jag får gå lite oftare nu mot slutet.

• Sommarsnö

Någon som kan tyda hur min bebis ligger i magen? Tycker det är jättesvårt att veta själv. När den hickar brukar det kännas på höger sida, till höger snett ned om naveln (någon gång har det även varit till vänster om naveln). När jag ligger på vänster sida brukar jag känna smårörelser på den sidan ovanför höften liksom. Känner något tydligt hårt precis vid naveln nu. Sparkar känns mest mot sidorna, någon gång mot blåsan. Låter inte som om den har vänt sig än va?

• Sommarsnö
    Sis2 skrev 2015-02-16 13:24:08 följande:

Jag gjorde ett misslyckat vändningsförsök med min förstfödde och skulle inte göra om det igen då jag inte fick nån bra upplevelse tyvärr. Antar det beror mycket på läkaren som utför försöket så ni kanske får en helt annan upplevelse.

Hur går ett vändningsförsök till? Grejar de utanpå magen eller vaginalt eller hur gör de?
  • Sommarsnö
    Anonym (??) skrev 2015-02-16 13:54:19 följande:

Jag har sedan igår varit sjuk. Förkyld och feber som ökade under dagen igår och natten. Ligger nu på 38.7 dock är den lite lägre nu då jag tagit alvedon.

inatt började jag hosta lite lätt och få ont i ryggen, ganska högt upp. Jag vet inte om det är ryggen, revbena, lungorna eller musklerna. Nu har även det blivit värre. Gör ont att andas och tar jag lite djupare andetag så är de som att luften tar slut direkt och jag hostar till. Är smått andfådd även fast jag inte rör på mig. Nu är jag rädd att det kan vara lunginflammation, aldrig haft det så vet inte hur de känns.

Vad tror ni, kan det vara lunginflammation eller att det är bebis som trycker på? Är i v32 så är ju inte så super skönt att ligga eller sitta ner längre stunder. Men är man sjuk med feber så orkar man inte vara uppe och röra på sig så mycket.

Jag skulle ringa min VC om jag var du. Om det skulle vara influensa så är det viktigt att man sätter in antiviral behandling tidigt när man är gravid, inom 48 timmar från sjukdomsutbrottet helst.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)