Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

mandalii skrev 2015-01-15 15:55:37 följande:
    Åh tack för tipset, så mycket fint de har. Fastnade för den här jackan, frågan är vilken storlek man ska välja? Vill ju kunna ha den hela våren och försommar.

nostebarn.se/baby/babyjacka-ullfrotte.html

Vad tror du?
    Ja, jag har samma storleksproblem på overallen som jag tänkt köpa, det är samma storlekar att välja på där. Såhär står det på deras hemsida: nostebarn.se/info/storleksguide
    De rekommenderar att man köper lite för stort. Men ska den bara användas på vår/försommar så räcker kanske 50/56? Jag köper nog 62/68 för att kunna ha den lite längre såsom vid kyliga sommarkvällar. Fast då är den väl som ett tält i början :-/ Svårt! Man vet ju inte hur stort barn man får heller eller om den kanske föds för tidigt osv.
  • Sommarsnö
    ullin skrev 2015-01-15 16:08:14 följande:

Vi har inte tagit reda på könet på bebisen. Idag på besöket hos bm var det andra besöket som hon refererade bebisen som han.

Tror ni hon kan veta på något sätt eller har det som vana? Eftersom jag inte vill veta "törs" jag som inte fråga henne rakt ut vilket är rätt knasigt.

Hon är väl den enda som VET men vad tror ni?

Är det hon som gjort ultraljudet? Annars kan hon väl inte veta (finns väl inget annat tillförlitligt sätt vad jag vet iaf)?
  • Sommarsnö
    S1528 skrev 2015-01-15 17:55:07 följande:
    Det sparas väl inga bilder i journaler? Eller har jag missat något?
    Bilder kan sparas i journaler jo (har jobbat som läkarsekreterare) men det är tveksamt om ultraljudsbilder sparas. Tror inte det.
  • Sommarsnö

Ni som haft onda sammandragningar; har ni ringt och kollat det även om ni bara haft någon enstaka? Fick ett par nu inatt och jag tror det är stressutlöst för jag fick en precis när min sambo skulle åka till Norge inatt (han blir borta i sex veckor). Jag fick ont på höger sida och det strålade lite ut i ryggen och ned mot ljumsken. Fick sedan någon som kändes mer långt ner i mitten. Var det förvärk eller sammandragning tror ni och bör man kolla upp det? Vet inte hur mycket jag vågar ut och röra på mig idag?

• Sommarsnö
    Madelen b skrev 2015-01-18 13:54:07 följande:
    Det där med att dem skall göra ont eller inte vette tusan, då jag gick länge med helt smärtfria sd men vart inlagd iaf då tappen var utplånad!

Jag tror snarare om dem är regelbundna och håller i sig man ska kolla upp det! Men du kan alltid ringa o rådfråga bb ju!
    Jag ringde och frågade och är beordrad vila idag. Om det fortsätter ville de kolla upp det så jag hoppas det håller sig lugnt. Ska försöka klocka sammandragningarna också. Tycker ibland det är svårt att känna när de icke-onda börjar och slutar, tycker magen är hård allt som oftast liksom.....
  • Sommarsnö

Apropå giftermål; kom ihåg att anmäla faderskapet ni som inte är gifta. Vi gjorde det nu i veckan. Skönt att ha det klart innan barnet kommer.
    Ett annat tips också; tänk på att sambor inte ärver varandra. Om man skriver testamente kan man testamentera bort så att barnet bara får arvslotten men allt går inte att testamentera bort. Något att tänka på så man inte hamnar i sitsen att den ev efterlevande måste sälja hus och hem för att barnet ärvt det.

• Sommarsnö

Någon som har tips på bra sovställning? Jag vaknar efter några timmar av andnöd känns det som. Går inte så bra att ligga på sidan heller (ryggen går ju inte alls). Någon som har knep med kuddar på nåt bra sätt? Eller blir jag tvungen att sova halvsittandes i fortsättningen?

• Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-01-19 12:19:25 följande:
    Har samma problem. Ligger på hög kudde och har en kudde mellan knäna. Har riktigt ont i ryggen och får nästan inte luft pga nästäppa. 9.5 v kvar och ska det vara så här jobbigt kommer det kännas som en evighet.
    Känner likadant Bell13. Var riktigt nere idag och höll på att börja gråta när jag skulle in till barnmorskan. Riktigt jobbigt att andas nu och höll på att svimma flera gånger på promenaden dit. Vi får stötta varandra i gruppen och hoppas att det lättar när bebisarna behagar sjunka ner lite runt vecka 34. Fast då får man väl obehagligt tryck mot bäckenet istället kanske? :-/
  • Sommarsnö
    Smulan 89 skrev 2015-01-20 20:24:07 följande:
    Det är inte mer som ett tickande då? Det känner jag ganska ofta. Bebisen hickar en del =P
    Ja det där tickandet, är det hicka? Som ett regelbundet litet knackande, typ varannan sekund.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)