Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

LillaSandy skrev 2014-12-02 19:27:18 följande:

Jag tog influensavaccin igår. Hur gör ni andra?

Jag tar inte vaccinet.
  • Bell13
    S1528 skrev 2014-12-03 08:54:27 följande:
    Inte jag heller..
    Tog vaccin mot svininfluensa och blev så himla sjuk av vaccinet. Tror att det gjorde mer skada än om jag fått själva influensan. Vill absolut inte utsätta mitt barn det
  • Bell13
    maartiiina skrev 2014-12-03 09:17:13 följande:

Hej alla :)

Har hängt på blimamma.se innan men hakar gärna på er tråd :)

Maartiiina 26 år bf 26/4 tjej

Välkommen hit
  • Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-12-04 06:55:43 följande:

Efter den här dunderförkylningen som sedan blev en luftrörskatarr så tänker jag definitivt vaccinera mig! Att hosta såhär mycket gör ONT som gravid. Jag måste bara vänta tills kroppen är helt frisk igen då man inte skall vaccinera sig när man är lite halvdålig.

Så vaccinationen skyddar alltså mot förkylning?
  • Bell13
    Emmadee skrev 2014-12-04 08:30:18 följande:

Vaccinet skyddar mot influensa och inte vanliga förkylningar. Och ibland är ju förkylning som inte är influensavirus minst lika illa. Men jag tror JhjärtaK tänker att blev det så här illa med förkylning då vill jag inte råka ut för influensan.

Jag har känt mig ovanligt frisk den här hösten och gör (det kanske dumma valet) att inte vaccinera mig. När jag väntade sonen för 8 år sedan åkte jag på vinterkräksjuka (var rejält sjuk hela julen då), magsjuka och sen influensa med. Så jag vet vad som kan hända med imunförsvaret. Men det var den där vinterkräksjukan som var värst och där finns inget vaccin ..

Mitt immunförsvar har blivit bättre under graviditeten och jag vet att det brukar vara precis tvärtom. Känner inte att influensavaccin är nödvändigt. Jobbar inte nu och åker bil överallt så jag utsätts inte heller för så många risker att bli smittad.
  • Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-12-04 08:29:09 följande:
    Nej det gör den inte smile1.gif menade mer att om man får influensa så är risken rätt stor att den medför hosta och det vill jag verkligen undvika. Jag har också märkt att det tar bra mycket längre tid för min kropp att bli frisk nu när jag är gravid än när jag inte är det så allt som kan minska risken för att bli sjuk låter riktigt attraktivt just nu smile2.gif
    Jag förstår dig precis. Mitt immunförsvar har blivit bättre och jag vet att det brukar vara precis tvärtom.
  • Bell13
    Madelen b skrev 2014-12-05 11:08:14 följande:

En svår och känslig fråga ibland;)

Har ni några tankar ang amning? Ni som har barn sedan tidigare hur gjorde ni då?

Min historia är låång och komplicerad! Jag var med första barnet helt inställd på att amning var ända alternativet, folk som gnällde om hur jobbigt/smärtsamt detta var viftade jag bort med att barnets bästa går ju före min bekvämlighet!

Min son vart för tidigt född och tillmatning och pumpning vart starten! Jag hade mjölk för en hel stad men han kunde inte greppa, jag testade ALLT men efter 2mån med mjölkstockningar varannan vecka med influensaliknande symptomer! Blödande,variga bröst som var så svullna, stenhårda och smärtsamma att ja inte kunde bära mitt egna barn! Jag pumpade ytterligare en månad innan jag slutade helt!

Det bästa valet någonsin, var en ond cirkel där de 3 första månaderna bestod av ångest och tårar och agg mot min son över att hela tiden bäva över att snart är han hungrig igen! Fick efter detta gå till en psykolog då ja var så nere!

Nu tänker jag att ja kommer ge det en chans, kanske går det bättre, men kommer inte kämpa 3-4mån. Hoppas ja inte är lika envis denna gång!

Sorry för långt inlägg och vill inte skrämma någon, men INGEN hade sagt till mig hur jobbigt detta m amning kan vara!

Jag anser att man ska amma om det fungerar. Hade stora problem med första barnet i form av såriga och variga bröstvårtor. Jag grät av smärtan men fortsatte för ALLA sa att amning var det enda alternativet och att ersättning var dåligt.

Jag ammade henne i 4 månader sedan orkade jag inte längre.

Andra barnet ammade jag i 11 månader för allt fungerade perfekt. Hade hur mycket mjölk som helst. Det är ju väldigt olika från barn till barn.

Skulle amningen inte fungera nu så kommer jag lägga ner den pronto. Att må bra är värt allt kan bli arg på rabiat vårdpersonal som har inställningen amning till varje pris.
  • Bell13
    ullin skrev 2014-12-07 15:36:10 följande:

Hur långt gången ska graviditeten vara innan barnet anses som "räddningsdugligt"? Kan som inte läsa mig till det någonstans och är väldigt nyfken.

Är nu i slutet av vecka 20 och nästa milstolpe i graviditeten känns som den veckan.

Tror jag läste att i v 28 kan de allra flesta barn räddas.
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-12-07 16:28:46 följande:
    Antar att du menar den vecka då man gör allt för att rädda barnet? Det är olika för olika länder (har jag läst mig till eftersom jag bor i Norge tillfälligt) och tror att det är vecka 22 i Sverige. Men om det då menas 22+, alltså i 23:e veckan eller 21+, alltså i 22:a veckan vet jag inte. Fr o m vecka 23 överlever 50 % läste jag någonstans och fr o m vecka 28 fungerar andningen rätt bra så då överlever de flesta.
    Vid v 22 i Sverige måste barnet visa att det är livsdugligt.
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-12-07 11:56:15 följande:

Någon mer som har problem med sovställningar på natten? Jag tycker det blir tungt att andas om jag ligger på rygg och ligger jag på sidan hela tiden får jag ont av det. Lite nästäppa på det så är sömnproblemen ett faktum. Men jag sover ju iaf så jag ska väl inte klaga. Ha en fin dag allihopa!

Samma problem är det för mig. Går absolut inte att ligga på rygg för min nästäppa. Att ligga på sidan fungerar ett tag men sedan blir det obekvämt, speciellt om han är vaken och rör sig/sparkar Glad
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)