Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Madelen b skrev 2014-12-20 23:34:22 följande:

Är de bara jag som inte är bekväm med att dricka cocillian( stavning?) ?

Kanske bara ja söm överdriver, men har pinat mig genom nätterna utan den!

Jag är inte heller bekväm med att ta den men har inget val. Har två barn som behöver en pigg och glad mamma också så jag tar den för dem och för mig själv som inte pallar att vara helt knäckt.
  • Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-12-21 10:54:45 följande:
    Den läkaren som jag träffade ville inte skriva ut cociliana till mig pga att den innehållet morfin och att jag är gravid. Men har hört flera som fått den som gravid så det beror nog på hur försiktig läkaren är av sig. Jag hade tagit den om en läkare hade sagt ok och om min hosta var väldigt jobbig (vilket den verkligen verkar vara för många i tråden just nu).

Min hosta har som tur var nästan försvunnit. Helt fruktansvärt att vara gravid och hosta.
    Det gör ju så fruktansvärt ont i lungorna och i livmodern när jag hostar. Läkaren sa att jag ska ta cocillana om jag verkligen behöver och då bara en liten dos.

Jag tog inget inatt utan var vaken istället.
  • Bell13
    PalleH skrev 2014-12-21 15:09:31 följande:

Förstår vad ni menar med cocillana. Men känner mig ändå "påhoppad" av kommentarerna här. Och tro mig - hade det inte varit för lunginflammationen så hade jag inte tagit den. Står 5-10ml 3-4ggr dagligen. Jag tar 5ml på kvällen för att få sova.. Så dagarna är som de är!

Förstår såklart att ingen försöker peka finger men är gravid och känslig (och säkert inte den enda här? ;p)

Jag tar också åt mig av kommentarer även om det inte är meningen.

Du kan ju inte hjälpa att du är sjuk. Min läkare sa att jag skulle ta 5 ml om jag måste och inte i onödan.
  • Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-12-21 19:23:03 följande:
    Jag tycker absolut att du skall ta den. Det hade jag gjort om jag hade fått den utskriven för det är verkligen fruktansvärt att hosta som gravid, usch! Och man behöver sömn!

Har som sagt hört om många gravida som fått den utskriven så tror inte att det är något farligt alls. Jag hoppades på att min läkare skulle skriva ut den men icke, fick Molipect istället som skall "tas med försiktighet under graviditeten, främst under första trimestern". Tog den och den hjälpte ju lite men inte i närheten så effektiv som Cociliana är tyvärr.
    Jag tog medicinen inatt och det var en befrielse att kunna somna om snabbt. Läkaren sa att han inte hade skrivit ut den om jag t ex hade varit gravid i v 7. Han rekommenderade inte att man tar den i första trimestern.

Går ju inte att hjälpa att jag blivit sjuk ju.
  • Bell13
    S1528 skrev 2014-12-21 22:40:44 följande:

Jag önskar verkligen att jag hade hostmedicin nu, är så otroligt trött och vill sova men jag bara hostar och hostar :(

Hostar tills det känns som jag skall kräkas, och dessutom är tydligen min bäckenbotten inte vad den brukade vara. Helt plötsligt läcker det när jag hostar. Känner mig helt förstörd just nu och lipar mellan hostningarna :(

Kan säga att du är inte ensam gällande bäckenbottenmuskulaturen, samma hände/händer mig med. Hostade så det läckte lite urin en gång på natten och jag kände mig så himla ofräsch. Samma har hänt när jag stått upp och nyst utan att stå med benen i kors.

Längtar till förkylningstiderna.
  • Bell13
    S1528 skrev 2014-12-21 22:40:44 följande:

Jag önskar verkligen att jag hade hostmedicin nu, är så otroligt trött och vill sova men jag bara hostar och hostar :(

Hostar tills det känns som jag skall kräkas, och dessutom är tydligen min bäckenbotten inte vad den brukade vara. Helt plötsligt läcker det när jag hostar. Känner mig helt förstörd just nu och lipar mellan hostningarna :(

Kan säga att du är inte ensam gällande bäckenbottenmuskulaturen, samma hände/händer mig med. Hostade så det läckte lite urin en gång på natten och jag kände mig så himla ofräsch. Samma har hänt när jag stått upp och nyst utan att stå med benen i kors.
  • Bell13

God jul och gott nytt år allihop. Är på skidsemester i Värmland, Branäs. Vi har -22 grader det är riktigt kallt men vackert och väldigt frisk luft känns det som.

• Bell13
    ullin skrev 2014-12-29 13:08:55 följande:

Är det fler här inne som får dåligt samvete över att sambon/maken/pappan får göra mer grovgöra hemma när ryggen gör ont pga graviditeten? Känner mig så himla onyttig av och till när jag tar det lugnt och pappan åker på soptippen eller dammsuger/bär tungt.

Jag känner mig onyttig när jag mest ligger ner och vilar.

Om jag anstränger mig får jag sammandragningar, mer foglossning och ryggen gör jätteont. Det är i vanliga fall jag som gör allt hemma så det får gå i 12 v till
  • Bell13
    ullin skrev 2014-12-29 21:52:16 följande:

Åh jösses vad jag haft foglissning fram i blygdbenet idag. Hade glömt hur sjukt ont det kan göra. Hoppas verkligen det ska ge ned sig istället för hänga kvar eller bli ännu värre. :/

Har någon fått något bra tips angående lindring av denna smärta?

Men stackars dig jag hade också mycket foglossning och ont i ryggen igår kväll. Har också fått svårt att hitta en bekväm sitt och liggställning (köksstolar är inte jättebekväma och inte heller soffan efter ett tag)

Men snart v 28 så snart bara 12 veckor kvar till nedkomst.
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2015-01-01 18:28:27 följande:

Har ni tips på bra amningsinlägg och bh? Har förstått att man inte bör ha byglar på bh:n. Hur är det med amningsinläggen - vilket material är bra och ska man ha tvättbara osv? Kan ju totalt noll om detta.

Jag har alltid haft amningsbh med bygel. Mina bröst har vuxit från 75 c till 80 f och när han är född kommer de att växa ytterligare. Det går inte att köra utan byglar för mig. Varför ska man inte ha byglar på bh:n?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)