Inlägg från: BigMami |Visa alla inlägg
  • BigMami

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

BigMami skrev 2015-10-08 20:32:29 följande:

Vi ska ha dop den 24 och Vidar kommer inte ha dopklänning. Tror ändå han är för rund för en Har en vän som kommer att sy en dress som han kan ha sedan.

Skickade för snabbt.

Blev dock lite orolig när prästen ringde och lät lastgammal.. De brukar hålla stenhårt på de "gamla traditionerna"... Till råga på det så kommer den också vara blå..
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-10-09 19:44:40 följande:

Tripp trapp är populära. Vad är speciellt och så bra med just den stolen?

Vi köpte en tripp trapp till äldsta sonen då han var kanske 4-6 månader, som nu fyller 13. Nu har Vidar fått tagit över den Trots att den har använts flitigt av 4 små barn (och en massa vuxna ) Så ser den så gott som ny ut! Nu funderar jag på att bränna in barnens namn och födelsedatum på ryggen utav stolen. Ett roligt minne att ha kvar Förhoppning kommer den att användas flitigt av framtida barnbarn Usch!! Nu lät jag ju som om jag var lika gammal som en dinosaurier .....
  • BigMami
    Raggsockan skrev 2015-10-12 14:34:25 följande:

åh hoppas de funkar! Dotter gav upp liggdelen för nån månad sen, prövade sittdelen men jag tröttnade på att dra upp henne när hon konstant halkade ned trots sele... Så nu är liggvagnen tillbaka som hon får sitta i, heheh. Funkar tills hos blir mer rörlig och vill ta sig ut antar jag! Men hoppas hon har vuxit på sig tills dess och inte kanar runt i sittdelen då också!

Testa att sätta i en åkpåse i sittdelen. Eller sådär antiglid som man har under mattor

Vidar har fortfarande liggdelen fast den är bra trång nu

När inte storasyster är med så sitter han i sittdelen på syskonvagn så då har jag både liggkorgen och en sittdel Toppen också när man handlar att packa ena delen full
  • BigMami
    Raggsockan skrev 2015-10-12 14:34:25 följande:

åh hoppas de funkar! Dotter gav upp liggdelen för nån månad sen, prövade sittdelen men jag tröttnade på att dra upp henne när hon konstant halkade ned trots sele... Så nu är liggvagnen tillbaka som hon får sitta i, heheh. Funkar tills hos blir mer rörlig och vill ta sig ut antar jag! Men hoppas hon har vuxit på sig tills dess och inte kanar runt i sittdelen då också!

Testa att sätta i en åkpåse i sittdelen. Eller sådär antiglid som man har under mattor

Vidar har fortfarande liggdelen fast den är bra trång nu

När inte storasyster är med så sitter han i sittdelen på syskonvagn så då har jag både liggkorgen och en sittdel Toppen också när man handlar att packa ena delen full
    Raggsockan skrev 2015-10-13 08:12:00 följande:

åkpåse har vi, men mattglid kanske är att testa! Får ta tag i de där när vi flyttat, inte helt lätt att packa och greja och underhålla min knähund till dotter :D

Funkar rätt bra att ha henne sittandes i liggdelen, vagnen blir bara lite svårstyrd 

Vidar älskar att röja runt i gåstolen! Den kan han sitta en bra stund i så man får lite gjort

Vidar satt också i liggdelen tills han blev arg och spände hela sig så han höll på att flyga ur..

Det kommer gå bra på kollen idag. Alla är olika!
  • BigMami

Jag satt och funderade på vad de gjorde på Vidars 6 månaders koll och kom på att vi inte hade någon koll med honom..Bvc tyckte sist att han var så duktig så vi fick en tid nu när han blir 7 mån istället ihopslaget med storasysters 3 års koll

Han både rullar, byter hand, tittar efter leksaker om han tappar dem osv..

• BigMami
    Bell13 skrev 2015-10-13 15:38:55 följande:

Vi har barnläkarkontroll var tredje månad det är väl skillnaden mot vanliga besök här där jag bor.

Annars är det varje månad om man vill. Men läkarbesöket är väl viktigast antar jag
  • BigMami
    Sommarsnö skrev 2015-10-15 13:38:31 följande:

Det här med åkpåse - kan inte ni lite mer insatta förklara fördelar/nackdelar med det Hur länge kan man ha den - flera år? Antar att den "sitter fast" i vagnen så att den alltid finns på plats där och så tar man bara ur barnet utan åkpåse?

Ja man slipper klä på barnet en massa kläder om det sitter i vagnen men kan ju behövas om de tas ur. Vår åkpåse sitter fast med vagnens sele så den går ju att ta ur (eller lämna lvar )samt spänna fast barnet i den. Jag funderade på att sätta i åkpåse i morse då det var minusgrader men nu under dagen värmer solen bra! Då behöver man inte knäppa åkpåse

Hoppas du blev klokare av mitt svammel!

Man märker ju sedan när barnet blir för varmt in på våren när man kan byta ut den mot en filt eller så. Sedan finns det ju olika modeller som är olika fodrade osv. Toppen att ha på dagis också på vilstunderna om de ligger ute i vagn.
  • BigMami
    mandalii skrev 2015-10-27 20:28:32 följande:

Okej, han är 71 cm lång och väger 8,9 kg. Du tror inte det blir tight snart då, om han ska ha kläder under också?

Jag skulle köpt 80 tror jag. Vet inte hur de är i storlekarna.. Kan du inte köpa en och byta om den inte passar? Gör ju inget om den är för stor. Kan ju vara bra att det täcker lite över händerna och foten om det blir riktigt kallt också. (Över vantar och tassar då såklart )
  • BigMami

Var till bvc igår och Vidar är 69 cm och 9.6 kg tung. Åkte sedan och skulle köpa varmare skor till minsta storasyster men efter att ha provat ett par som inte alls var som hon hade tänkt sig så fick hon världens utbrott och totalvägrade att ens titta på några andra skor. .. Hon fick nöja sig med ullstrumpor! Sådär går det när hon inte sover middag när hon har varit på dagis...

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)