Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Anonym (Nej) skrev 2014-12-17 12:56:45 följande:

Att jag själv går upp i vikt gör inget. Men vill inte ha en stor bäbis. Min äldsta vägde 5060 g och kändes som en 2 månaders bäbis. Min yngsta vägde 3330 g, och var väldigt liten. Det tycker jag är lagom.

Hoppas verkligen att denna är liten också. :)

5 kg .... Hur blev hon/han så stor?
  • Bell13
    silverfirren skrev 2014-12-18 12:20:51 följande:

de här med ultraljud är de inte så att de inte finns tillräcklig forskning för att säga varken bu eller bä så man avråder om de inte finns någon anledning till att göra ett UL ? 

Finns det vetenskapliga bevis för att det är skadligt?
  • Bell13
    mandalii skrev 2014-12-18 20:09:42 följande:
    Men jisses så upprörd man kan bli, det var ju inte min mening. Jag har bara hört att många säger att det kan vara skadligt med många ultraljud, sedan vad som är många har jag ingen aning om. Måste väl du också ha hört, eller? Självklart ska man göra ultraljud vid medicinskt behov, det var ju inte det jag pratade om! Det som jag reagerade på var ju att göra 3D-ultraljud för att det är roligt, är väl något helt annat? Du har missförstått mig helt och har ingen anledning att låta så arg och skriva med stora bokstäver osv.
    Jag är 40 år gammal och det här blir ju förmodligen mitt sista barn. Ska inte jag få göra ul då om jag vill och ska inte jag få göra ul i 3D som ett fint minne?

Jag gjorde ett tidigt ul i v 9 för att se så allt stod rätt till pga att jag fått två missfall på rad. Sedan gjorde jag kub och det gjorde vi mest för att få se vårt barn på ul faktiskt.

Ingen blir glad av att känna sig dålig och bli anklagad för att skada sitt ofödda barn.
  • Bell13
    PalleH skrev 2014-12-19 21:57:28 följande:

Tack för alla svar! Skönt att man inte är ensam om så få besök hos bm i början på graviditeten :) hehe.. Första gången gravid. Man är så ny på allt och vet inte hur allt funkar!

Var hos doktorn idag, har fått lunginflammation.. Just my luck!

Förutom den tråkiga nyheten har veckan varit bra då jag varje dag känner bebis sparkar och imellanåt är de så starka att

Man kan känna dem utanpå så min man har hunnit känna en gång också :D hehe

Vad jobbigt med lunginflammation, hur upptäckte ni det?

Jag har fått en konstig förkylning och hostar mig genom nätterna, verkligen jobbigt.
  • Bell13
    Madelen b skrev 2014-12-20 10:20:29 följande:
    Jag har oxå grym hosta, hostar tills ja spyr flera gånger om dagen:(

Men detta var tydligen bara en " jobbig" hosta som många har just nu:(

Hostar så ja får sååå ont i lungor/revben och magen:(
    Jag håller också på att spy när jag hostar, ska försöka få en tid till läkare på måndag och få hostmedicin. Mindre roligt att ha det så här
  • Bell13
    S1528 skrev 2014-12-20 11:16:28 följande:
    Jag har också varit inne och testat mitt HB flera gånger. Vid inskrivningen i v.6 då vi även kollade "banken", sedan v.9, v.11 och v.20 på MVC och på VC två gånger mellan v.11 och v.20. Nu blir nästa kontroll i v.25, och jag hoppas få upp mitt HB till iallafall 115 innan dess..
    Har du varit inne och testat ditt hb på egen inrådan eller är det av särskild anledning? Min bm testade inte mitt hb på senaste besöket det enda hon gjorde var att lyssna på hjärtat på bebisen.
  • Bell13
    PalleH skrev 2014-12-20 15:17:47 följande:
    Förra veckan gick jag med feber, ca 38.5-38.9 grader hela veckan från och till. Förkylning som aldrig förr och så öroninflammation på det... När nu den dosen penicillin för örat var över åkte jag in för jag fått sån hemsk hosta som gjorde att jag hade svårt med luft osv.. Så jobbat väldigt hackigt i två veckor - jobbat två dagar, hemma tre, jobbat 3 dagar hemma två. Jobbar på förskola och vet att vi haft mycoplasma med lunginflammation nyligen bland barnen. Såå vi Åkte in för jag fick en tid hos läkaren på vct och han lyssnade massor på min andning o undersökte svalg och öron.

Så tog han massa prover och massa blod sen kom han tillbaka til oss mär han fått provsvaren och sa att eftersom jag är gravid i v 22 kunde de inte behandla mig på de sätten de brukar vid lunginflammation eftersom de sätten skadar fostret och det enda han kunde göra var att skriva ut cocillana till mig och hoppas att massa vila hjälper mig.. Vilket jag också hoppas på!
    Jag var hos läkaren idag och fick cocillana. Hoppas verkligen att det hjälper. Han ordinerade vila och sa att du ser verkligen trött ut. Jag är ju helt slutkörd pga sömnbristen. Du verkar dock ha det mycket värre än mig och jag hoppas att du börjar må mycket bättre snart.
  • Bell13
    S1528 skrev 2014-12-20 15:01:14 följande:
    Nja alltså jag började graviditeten med ett HB på 118, och depåer på 32. Men mina depåer blev tomma och järnvärdet dök väldigt tidigt. Man bildar tydligen som mest blod mellan v.25-35 och mitt HB var under 100 långt innan v.20 trots att jag fått järntillskott..

Senaste gången jag testades hade värdet gått upp litegrann och det kändes bra. Vill inte komma till förlossningen med taskiga värden..
    Då förstår jag. Jag hade 127 i hb och 41 i reserv. Jag känner mig rätt pigg förutom en hemsk hosta. Antar att det blir stick i fingret nästa gång jag kommer till bm i mitten av januari.
  • Bell13
    S1528 skrev 2014-12-20 20:42:20 följande:
    Usch, jag har också hemsk hosta.. Hoppas verkligen att jag blir frisk innan julafton :(
    Jag skulle resa bort över jul men har avbokat det. Inser att det är bättre att vila mig frisk så det inte blir värre.
  • Bell13
    S1528 skrev 2014-12-20 20:48:06 följande:
    Men vad tråkigt att behöva avboka :(

Jag ska bara vara hemma, men jag vill gärna vara frisk nog att vistas bland barnen och äldre släktingar. Hade velat ta med mig svägerskans barn på biopremiären på nya pingvinerna-filmen men det känns uteslutet :(
    Vill bara sova i min egen säng när jag mår så här dåligt. Det blir för jobbigt att åka iväg helt enkelt så typiskt att jag skulle bli sjuk nu ett par dagar innan jul.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)