Smulan 89 skrev 2014-09-04 21:25:56 följande:
Känner som dig. Under mina två förlossningar var jag rädd för en enda sak, att bli tvingad till snitt. Första förlossningen tog 24 tim och fast jag var totalt slut sista timmarna, så var jag fast besluten att jag skulle klara mig utan snitt. Andra gången tog det 12 tim och det flöt på, så där nämndes aldrig snitt. Har två igångsättningar bakom mig och födde vaginalt båda gångerna. För mig är snitt sista utvägen, men alla tycker ju olika. Det viktiga är att man känner efteråt att man fick en bra förlossning och fick den hjälp man behövde/ville ha =)
Jag kände nog samma rädsla inför min förlossning med dottern, att det skulle sluta i akut snitt. Men då är det ju för att bebisen behöver komma ut pronto, går inte att jämföra med planerat snitt tycker jag.
Jag hade som sagt en fantastisk födsel och är inte ett dugg förlossningsrädd men när man fått en total sfinkterruptur (dvs "spruckit hela vägen") så måste man ju tänka på resten av ens liv, inte bara de där få timmarna under förlossningen. Samma tycker jag gäller om man är ruggigt rädd, då blir det varken bra för mamma eller barn att föda vaginalt.