Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Anonym (??) skrev 2015-02-26 17:23:56 följande:
    Här (norrköping) är det också flytande som gäller. Bara en säkerhetsgrej Ifall något händer och man måste sövas. Men det finns väl flytande föda som är ganska mättande också.

Och jag har fått höra att man inte hinner eller inte ens vill tänka på mat när det är dags.
    Ja jag bor i Linköping så jag förstår att de har samma policy.

Nej jag antar att man inte vill tänka på mat men det finns ju faktiskt förlossningar som tar flera dygn (och ingen vet ju i förväg hur lång tid det kommer att ta). Utan mat och kanske sömn i flera dygn förstår jag inte hur man orkar mot slutet.
  • Sommarsnö

Här kan man läsa mer om man är intresserad av vilken policy som finns om fast föda under förlossning på olika kliniker i Sverige. pingpong.ki.se/public/pp/public_courses/course06225/published/1367568161561/resourceId/9469877/content/Föda%20med%20föda.pdf

Anmärkningsvärt är att väldigt få har PM om detta på klinikerna utan det är muntliga överenskommelser och bara ett PM har en referens som underlag för ställningstagandet. Att det är så olika på olika kliniker är ju också anmärkningsvärt.
    Det finns tydligen egentligen ingen modern forskning som stöder att aspirationspneumonier vid sövning ökar om man intagit fast kost innan. Något jag däremot inte visste om var att man inte ska dricka kopiösa mängder vätska under förlossningen då det är förenat med ökad risk (för något annat, minns inte vad).

• Sommarsnö
    Tussenn skrev 2015-02-28 10:02:43 följande:

Nu är min skrutt här. Född i vecka 32. Första bebisen i tråden va? Lycka till nu alla ni <3

Grattis! Lycka till nu med allt. Antar att det kan vara tufft med en för tidigt född.
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-03-01 09:53:52 följande:
    Jag har en sådan där så jag säger att det är väl bara att köpa Glad tycker att den är bra
    Har du testat någon annan TENS också så att du kan jämföra med någon annan?
  • Sommarsnö

Tänker ni köpa hem lite ersättning så att det finns i nödfall om det skulle strula m amningen mitt i natten eller så? Har fått tips om att frysa in sin egen mjölk annars men det är väl inte alla som har så mkt mjölk att man kan pumpa ur eller hur funkar det med det?

• Sommarsnö

Har hört att man aldrig ska börja med det om man kan undvika. Kanske lätt att ta till om man har det mitt i natten men kan det stjälpa amningen då?

• Sommarsnö

Nu menar jag alltså om man har tänkt amma men har lite tillfälliga problem med det (skuldbelägger inte de som av olika anledningar inte kan eller vill amma).

• Sommarsnö

Vi har inte köpt spjälsäng ännu - kommer nog att vänta lite med det. Jag har beställt ett babynest som vi ska ha i dubbelsängen. Skippar kudde - så olika bud vad gäller detta och tror inte det behövs i babynestet. Tror inte det behövs täcke om bebisen har pyjamas på sig men har en bomullsfilt om det skulle behövas. Gillar inte att ha plast där han ska sova så vi använder nog en frottéhandduk under som skydd.

• Sommarsnö

Blir det jättebylsigt att bädda med lakan för spjälsäng i vagnen? Tänker att det är så onödigt att köpa på sig en massa saker som man bara har några månader och bedset till vagnen är ju en sådan grej.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)